זמיר: אמ"ן פסל ידיעה על מלחמה צפויה ימים ספורים לפני שפרצה

הידיעה כי צפויה לפרוץ מלחמה הגיעה לאמ"ן כשבוע לפני מלחמת יום הכיפורים, אך נפסלה – כך חשף היום (א') האלוף במיל. צבי זמיר, שעמד בראש המוסד בתקופת המלחמה.

זמיר, שהשתתף בכינוס במכון למחקרי ביטחון לאומי לרגל 40 שנה למלחמה, סיפר כי הידיעה הגיעה ממקור שהשתמש בקוד שונה מזה שהיה ידוע לאנשי אגף המודיעין, ומסיבה זו פסלו האחרונים את הדיווח.

"הגיעה ידיעה שנקלטה מארץ ערבית לארץ ערבית, שבה איש צבא מסביר מדוע הרוסים מפנים את אנשיהם ממצרים וסוריה ואומר: 'זאת מלחמה'. והידיעה הזו לא הופצה", שחזר זמיר.

"עשר שעות לקח לצוות של אמ"ן להגיע לנוסחה איך להעביר את הידיעה הזאת. זו ידיעה התראתית. אין דבר קדוש מזה – את זה לא מעכבים. קודם כל מפיצים, ואחרי זה תעשה את כל ההערכה שיש בעולם ותביע את דעתך. כל מערכת אמ"ן לא הייתה בנויה לשחק במלחמה.

זמיר התריע כי הבעיות שאפיינו את צה"ל ב-73' טרם תוקנו, וניתן היה לראות את השפעתן גם על מלחמת לבנון השנייה, ב-2006.

עוד סיפר ראש המוסד לשעבר, כי גילה בימים שקדמו למלחמה שאגף המודיעין ממדר את הרמטכ"ל ולא מעביר לו חלק מהידיעות הגולמיות שמתקבלות. "גיליתי במעמדו של דדו דבר שלא ידעתי את זה קודם: אפשר לא להעביר אליו ידיעות על פי שיקולי אמ"ן יש בקרה על הרמטכ"ל", סיפר זמיר.

"ידיעות בעלות ערך ממדרגה ראשונה שהגיעו למקורות איסוף של אמ"ן לא הועברו לקברניטים. אני לא מכיר נוהל כזה. התגלה לי אז שאין באמ"ן שום תורת הפעלה", הוסיף.

צבי זמיר | צילום: מתוך ויקיפדיה

זעירא: "דיין ידע שתפרוץ מלחמה, אין לי תשובה למה לא גייסו מילואים"

ביום העיון השתתף גם האלוף במיל. אלי זעירא, ראש אמ"ן ביום הכיפורים, האיש שספג את הביקורת הרבה ביותר מוועדת אגרנט, אשר גם הואשם על ידי זמיר בכך שהתעלם מידיעות מודיעיניות מכריעות.

דבריו של זעירא הופסקו פעמים רבות בשל קריאות ביניים נזעמות מקרב יושבים בקהל ובפרט מצד אל"מ במיל' יוסי לנגוצקי, ששירת כקצין בכיר באמ"ן טרם המלחמה והיה אחראי על "האמצעים המיוחדים", אותם סירב זעירא להפעיל.

זעירא התייחס גם כן לידיעות שהתקבלו על פינוי השגרירים הרוסים מסוריה ומצרים, ושחזר את דיון החירום שהתקיים בעקבות דיווחים אלו, יום לפני פרוץ המלחמה: "ביום שישי בבוקר אמרתי למשה דיין, צבי צור ודדו שהרוסים מפנים את המשפחות, כי הם חושבים שהולכת להיות מלחמה. צבי צור ומשה דיין הגיעו לאותה המסקנה: המצרים הולכים לתקוף בהפתעה".

זעירא שב והדגיש בדבריו כי הצמרת הביטחונית הייתה מודעת לכך שהמלחמה תפרוץ. "הדיון הוא לא אם תהיה, אלא שתהיה, ותהיה למחרת".

ראש אמ"ן לשעבר אף ציטט דברים שאמר שר הביטחון משה דיין לראש הממשלה גולדה מאיר: "התקפה סורית-מצרית בסבירות יותר גבוהה. יש לעשות הכנות למלחמה שתפרוץ ביום כיפור. התרגיל המצרי הוא לשם כיסוי". הוא ציין כי דיין היה מודע לכך שהמצרים מתכוונים לצלוח את תעלת סואץ.

עם זאת, זעירא לא הציע תשובה לשאלת הכשל בגיוס המילואים: "מה לא קרה? לא גייסו מילואים. וזו עד היום חידה. למה לא גייסו מילואים? לי אין תשובה", אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן