זקן: "אחד ממוקדי הסיכון המרכזיים בענף הוא המינוף"

"אחד ממוקדי הסיכון המרכזיים בתיק האשראי הבנקאי הוא האשראי הממונף", כך על פי הדוח השנתי של בנק ישראל הסוקר את ענף הבנקאות. "חלק מהאשראי הממונף מקורו בחברות האחזקה ובמהלך 2012 נמשכה העלייה בסיכון של חברות האחזקה, ורמתו הגבוהה בלטה בהשוואה לענפים האחרים".

המפקח על הבנקים, דודו זקן, החתום על הדוח מציין כי חמש הקבוצות הבנקאיות חולשות כיום על 94% מהנכסים בענף הבנקאות וכי שני הבנקים הגדולים הפועלים ולאומי מחזיקים בנתח שוק של 58% מענף הבנקאות בישראל. "בהשוואה בינלאומית, הריכוזיות במערכת הבנקאות הישראלית גבוהה במידה ניכרת מהממוצע במדינות האיחוד האירופי", נכתב בדול של הבנק המרכזי.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

עוד נכתב כי "מגזרי הפעילות הקמעונאיים של הבנקים – משקי הבית והעסקים הקטנים – מתאפיינים בכך שמקור האשראי העיקרי שלהם הוא המערכת הבנקאית. בשל כך, ולאור הריכוזיות הגבוהה יחסית בתוך המערכת הבנקאית, קיים חשש שמידת התחרות במגזרים אלה נמוכה".

המפקח על הבנקים – דודו זקן | צילום: דוברות הכנסת

עם זאת מציין הבנק כי בשנה האחרונה ניכרת הטבה בריכוזיות הלווים בתיק האשראי. זו התבטאה בצמצום החשיפה של הבנקים לקבוצות העסקיות הגדולות וללווים הגדולים. כך למשל, בסוף 2012 משקלן של עשר הקבוצות העסקיות הגדולות עמד על 11% מתיק האשראי ועל 168% מההון העצמי, בשעה שבסוף 2011 הוא עמד על 12% ו 194%, בהתאמה.

בבנק ישראל מזהירים מפני הסיכון הגדול שנוצר בשוק המשכנתאות עקב עלית מחירי הדיור. "הריבית הנמוכה ומשקלן של ההלוואות הלא צמודות בריבית משתנה בתיק האשראי לדיור מגדילים את הסיכון הפוטנציאלי של הבנקים בתיק", נכתב בדוח.

מהדוח עולה כי החזרי המשכנתאות נמצאים ברמת רגישות גבוהה לריבית המרכזית במשק כך שאם ריבית בנק ישראל תעלה ב-4% ותעמוד על תעמוד על 5.25%  אז חלקן של ההלוואות בסיכון גבוה מתוך סך תיק המשכנתאות יכפיל עצמו מ-7% ל-14%.

מבחינת הסתכלות מאקרו על ביצועי הבנקים הגדולים, הרווח הנקי של חמש הקבוצות הבנקאיות הסתכם בשנת 2012 בכ-6 מיליארד שקל, ירידה של 15% לעומת שנת 2011; עם זאת, הרווח לפני מס צמח בשיעור של 6%. התשואה להון הסתכמה השנה
ב-7%. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן