חברות הגז על המלצות ועדת צמח: נבחן את ההשלכות

שותפויות הגז והנפט הישראליות פרסמו היום לבורסה הודעה דומה, ובה הן מציינות את מסקנות ועדת צמח לבחינת אפשרויות יצוא הגז הטבעי מישראל, וכי הן לומדות את הדוח.

לפי המלצות הוועדה, 53% מכמות הגז המוערכת במאגרים של החברות הישראליות יורשו להימכר ליצוא. מתוך 950 BCM (מיליארד מ"ק), המליצה הוועדה לייצא כ-500 BCM.

בהמלצותיה, מבקשת ועדת צמח להבטיח את ביטחון האנרגיה של המשק הישראלי ל-25 השנים הקרובות. לפי הערכותיה, המשק יזדקק ל-450 BCM ב-25 השנים, ועל כן הייתרה ניתנת ליצוא.

אסדת קידוח גז ימית | צילום: רויטרס

לפי הוועדה, "התרת יצוא גז טבעי איננה מונעת אלא מקדמת הבטחת צורכי המשק המקומי ופועלת כדי לעודד פיתוח תעשייה מקומית מבוססת גז טבעי. מדיניות ממשלתית לא ברורה איננה מאפשרת ליזמים לקבל את ההחלטות הנדרשות ואת המימון ההכרחי לפיתוח המאגרים ולכן יוצרת חוסר ודאות בכל שרשרת האספקה במשק הגז הטבעי. המחיר של אותו אי-ודאות הוא עיכוב, תת ביצוע ואף ביטול של פעילויות מתוכננות במשק הגז הטבעי, בדגש על פעילות חיפוש ופיתוח. המוטיבציה מאחורי קביעת מדיניות ממשלתית ברורה במהירות האפשרית הייתה יצירת הוודאות  ליזמים כבר כיום על מנת לתמרץ מאגרים להגיע מהר ככול הניתן לידי פיתוח והבטחת היצע הגז הנדרש לצרכי המשק".

למרות הביקורת שספגה ההמלצה על התרת יצוא כמות גדולה של גז, וההשערות שהדבר עלול לפגוע בתחרות במשק הישראלי, וכתוצאה מכך למנוע הוזלה במחירים, אמר שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו כי "צרכי המשק המקומי קודמים לייצוא. קודם כל נדאג לכל הצרכים הנרחבים ביותר של המשק הישראלי, ורק לאחר מכן נפנה לייצוא", אולם הוסיף כי "היצוא טומן בחובו גם יתרונות גיאופוליטיים חשובים עבור מדינת ישראל – לשכנים הקרובים כמו גם למדינות רחוקות יותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן