חברות ענק בשווי חצי מיליארד דולר: הסחר האלקטרוני מגיע גם לאפריקה

"יום שישי השחור" אשר נערך (יש שיגידו "נחגג") בארה"ב במהלך סוף השבוע האחרון הביא 140 מיליון אמריקאים לפתוח את הארנקים ולהסתער על החנויות – בין אם באופן פיזי, ובין אם באופן וירטואלי. יום שישי השחור של שנת 2014, כך נראה, מסמן יותר מכל את השינוי המשמעותי במעמדו של הסחר האלקטרוני בארה"ב – כשהמכירות באמצעות הרשת זינקו ב-20.6% ביחס לשנה שעברה, בזכות 100 מיליון צרכנים אשר השתתפו ב"חגיגת הקניות הגדולה" מבלי לצאת מהבית – והביאו להכנסות של 40 מיליארד דולר מסחר אלקטרוני בלבד.

המסחר האלקטרוני איפשר גם למיליונים רבים של צרכנים ברחבי העולם להשתתף בחגיגת הקניות האמריקאית המפורסמת – הכל באמצעות המחשב או הסמארטפון. כך, ממש כמו "יום הרווקים" הסיני אשר נערך לפני שבועות בודדים, גם הפעם הפכה חגיגת הקניות המקומית לאירוע כלל עולמי – אשר ריתק מיליוני בני אדם למסכים, כשכרטיס האשראי כבר מוכן בידם.

כעת לאחר שנרגעו מעט הרוחות, מתפנים הספקים, הקמעונאים ומכוני מחקר שונים לרכז את הנתונים – ולחפש אחר מגמות ודפוסים חדשים אשר ניתן ללמוד מיום הקניות המדובר. ואכן, ניתוח הנתונים מגלה כי המגמה המדוברת מגיעה גם לשווקים חדשים – ובגדול. כך, שניים מהשווקים המשמעותיים במיוחד אשר "נכנסו לזירה" השנה הם יבשת אפריקה ומדינות המפרץ הפרסי. אמנם מדובר בשני שווקים שונים בתכלית, אך מאפיין אחד נותר זהה: מדובר בהזדמנויות עסקיות נהדרות עבור חברות אמריקאיות, אשר יכולות להרחיב את קהל לקוחותיהן בזכות עליית מעמדו של הסחר האלקטרוני באזורים אלו. ומאפיין זה, כך נראה, מנוצל היטב.

בכל העולם משתתפים בחגיגה | צילום: thinkstockphotos

השווי: חצי מיליארד דולר

שתי המרוויחות הגדולות של התפשטות הסחר האלקטרוני לשווקים אלו הן שתי חברות שאת שמן כנראה שלא שמעתם מעולם.: ג'ומיה, אשר פועלת מהעיר לאגוס בניגריה, וחולשת על שווקים רבים ביבשת אפריקה, ו-Souq.com, אשר פועלת ממטה החברה בדובאי. שתיהן פעלו מסביב לשעון במהלך החודשים האחרונים בכדי להצליח ו"לייבא" את בהלת הקניות האמריקאית גם לשווקים בהם הן פועלות: עבור הגולשים באותן מדינות, אשר רבים מהם מתקשים בקריאת השפה האנגלית, שימשו החברות כמתווך מושלם, אשר הציע להם לרכוש את המוצרים השונים בהנחות הענק המוכרות. שתי החברות למעשה ריכזו את כלל הרכישות, ביצעו את ההזמנות והמשלוחים – וגזרו קופון נאה מהמחיר הסופי אשר נדרשו לשלם הלקוחות השונים.

והלקוחות, כך נראה, בהחלט משתפים פעולה. Souq.com דיווחה אתמול כי במהלך יום שישי השחור ביקרו באתר למעלה מ-10 מיליון גולשים. 100,000 מהם רכשו לפחות מוצר אחד, וסך הכל נמכרו באמצעות האתר למעלה מרבע מיליון פריטים. אמנם מדובר בסכומים נמוכים בהרבה ביחס לאלו אשר נרשמו ברחבי ארה"ב, אך חשוב לזכור כי אלו הם למעשה צעדיו הראשונים של תחום המסחר האלקטרוני באזור. לא סתם גם דובר החברה התרגש, וטען כי מדובר ב"היסטוריה של ממש עבור האזור". 

גם בג'ומיה מרגישים שהם עושים היסטוריה. רק בשבוע שעבר השלימה החברה סבב גיוס, לפי שווי חברה של 550 מיליון דולר. במהלך סוף השבוע האחרון סך העסקאות אשר הושלמו באתר שבר שיאים חדשים והסתכם במאות מיליוני דולרים, כשבין המוצרים הנמכרים ביותר, מספרים בחברה, נמצאים דווקא מכשירי אלקטרוניקה מתקדמים דוגמת מכשירי אייפד, מצלמות של חברת ניקון, טלוויזיות חכמות, ועוד.

אף אחת מהחברות האלו היא אינה בגדר של מתחרה ממשית לשחקניות הענק בשוק הסחר האלקטרוני, דוגמת אמזון או עליבאבא הסינית. רק לשם השוואה, במהלך "יום שישי השחור" ביקרו באתר של חברת וולמארט למעלה מ-500 מיליון מבקרים, כשגם אמזון ואתרי ענק נוספים רשמו מספרי עתק. אך קצב הצמיחה של ג'ומיה, לדוגמא, היה מרשים כל משקיע אמריקאי אשר היה בוחן את החברה: מאז הוקמה בשנת 2012, הם צמחו בהדרגה – וכיום מבקרים באתר בשבוע שגרתי מעל 700,000 גולשים. החברה פעילה ב-9 מדינות ביבשת אפריקה, ומנסה להתרחב גם לאזורים נוספים, דוגמת המזרח התיכון. שם, היא נתקלת ביריב עיקש – בדמותה של Souq.com.

צילום: thinkstockphotos

הסחר האלקטרוני הופך נגיש ומקובל יותר ויותר מדי יום – גם בשווקים אשר נחשבו בעבר למסורתיים במיוחד. מספיק להציץ בפרופיל הצרכנים באמצעות האתרים השונים הפעילים במדינות המערב – ולגלות כי לא רק בני נוער וצעירים מרכיבים את רשימת הצרכנים, אלא גם אוכלוסייה מבוגרת יותר, אשר נחשבה בעבר ל"ממודרת" מהעולם הטכנולוגי המתפתח. וממש כשם שאותה אוכלוסייה מאמצת כיום בשמחה את הסחר האלקטרוני ומחליפה את הנסיעה לקניון בגלישה ברשת האינטרנט, כך גם אותם שווקים מצטרפים גם הם למגמה העולמית מדי יום.

שווין של שתי החברות המדוברות מוערך, כאמור, בלמעלה מחצי מיליארד דולר, וככל שהמגמה הולכת ומתפתחת – כך צפוי גם ערך זה לזנק בהתאם. אמנם סביר להניח כי עם הזמן יצטרפו חברות נוספות לתחרות על ליבם של הצרכנים בשווקים אלו, וגם החברות המובילות בעולם כיום (דוגמת אמזון ועליבאבא) כבר הוזכרו כמועמדות להתרחב ולהשיג אחיזה בשווקים אלו. בכל מקרה, אין ספק כי הסחר האלקטרוני משנה כבר היום את מאזן הכוח הצרכני ברחבי העולם, והוא ימשיך לעשות זאת, וביתר שאת, גם בשנים הקרובות. "יום שישי השחור", אשר יוצא מגבולות ארה"ב והופך לתופעה כלל עולמית כבר בימים אלו, הוא רק סימפטום לתופעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן