חברים עד מוות: למספר החברים שלכם בפייסבוק יש יותר משמעות ממה שחשבתם

 

במחקר שפורסם על ידי האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב (PNAS) נמצא כי ככל שאנשים מבלים יותר זמן ברשתות החברתיות, כך סיכויי התמותה שלהם פוחתים. ממצאי המחקר מראים כי ניתן להשוות את היתרונות הבריאותיים שבשימוש פעיל במדיה חברתית, לקיומם של חיי חברה לא מקוונים. מתברר כי משתמשים עם מספר ממוצע או יותר של קשרים ברשתות החברתיות חיו יותר זמן מאשר אלו שנמצאים ב-10% הנמוכים.

כיצד החוקרים הגיעו למסקנה הזו? הם מצאו כי גישה מקוונת לחברים מקדמת פעילויות חברתיות בעולם האמיתי. תוצאות המחקר תואמות מחקרים קודמים שעסקו בקשר בין מספר גבוהה של קשרים חברתיים לא מקוונים לבין אריכות חיים.
"מצאנו שלמשתמשי פייסבוק שאישרו יותר חברויות יש סיכויי תמותה נמוכים יותר, אבל זה לא תקף לגביי מי שיוזמים יותר חברויות. הממצאים מתייחסים לאנשים שיש להם רמה גבוהה של אינטראקציות חברתיות לא מקוונות ורמה מתונה של קשרים חברתיים מקוונים", כותבים החוקרים.

במחקר השתמשו ברשומות הציבוריות של קליפורניה והשוו בין -12 מיליון משתמשי פייסבוק ללא משתמשים. בנוסף לכך, הם בדקו את נתוני הפרופיל בפייסבוק כדי לקבוע איך קשרים חברתיים מקוונים – המשקפים פעילות חברתית ברשת ומחוץ לה – קשורים לאריכות ימים. מושאי המחקר נולדו בין השנים 1945-1989 והחוקרים שמרו על פרטיותם על ידי ניתוח קבצי נתונים לא מזוהים.

גישה מקוונת לחברים מקדמת פעילויות חברתיות בעולם האמיתי | צילום: Fotolia

המחקר נכתב על ידי וויליאם הובס, מוירה בורק, ניקולס כריסטאקיס וג'יימס פווילר. בורק עובדת כעוזרת מחקר בפייסבוק כיום והובס עבד כחוקר מתמחה בפייסבוק בשנת 2013. בתקופת המחקר הוא היה דוקטורנט באוניברסיטת קליפורניה ובראיון לניו יורק טיימס הבטיח שפייסבוק לא התערבה בתוצאות המחקר. לטענתו,בפייסבוק היו בטוחים שהצוות הולך להגיע למסקנה הזו.

פוילר טוען כי הופתע מכך שהמחקר הראה שבקשת חברות מאחרים לא קשורה לתוחלת חיים ארוכה יותר. צוות המחקר קיווה שהממצאים יראו שאנשים שפעלו כדי לבנות את הרשת החברתית עלולים להיות בריאים יותר אך זה לא היה המקרה. אצל משתמשים שפרסמו הרבה תמונות שמציגות אינטראקציה עם העולם האמיתי, סיכון התמותה היה נמוך יותר. בנוסף, נמצא קשר בין פרסום פוסטים והודעות ברמות מתונות לבין סיכויי תמותה נמוכים כתוצאה מהתאבדות, מחלות לב ומנת יתר.

החוקרים מכירים בכך שלמחקר יש הרבה מגבלות. למחקר יש תוקף חיצוני מוגבל בגלל שפייסבוק הוא יוצא דופן מבין הרשתות החברתיות, ופלטפורמות מקוונות כל הזמן משתנות. החוקרים גם הצביעו על כך שהמחקר מציג קורולציה. יכול להיות שלאנשים בריאים יותר יש פשוט חיים חברתיים פעילים יותר מחוץ לרשת. "למרות שהראנו הרבה קשרים בין השימוש ברשתות חברתיות לסיכויי תמותה מופחתים, לא סיפקנו הוכחה לקשר סיבתי", ציינו החוקרים. הגבלה נוספת היא שהניתוח היה מוגבל לקליפורניה משום שבה יש גישה לסיבת המוות ברשומות הציבוריות.

בסופו של דבר המסקנה כאן היא שיצירת קשרים חברתיים מחוץ לרשת יכולה להיות טובה לבריאות. ככל שאנשים נפגשים יותר במציאות, כך יש יותר סיכויי שיהיו להם חיים חברתיים חזקים יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן