חברת החשמל: ההפסדים קטנו ב-15%, ההכנסות גדלו ב-11.5%

חברת החשמל לישראל פרסמה אמש היא את דוחותיה הכספיים לרבעון לשנת 2012 כולה ולרבעון האחרון של השנה בפרט. ההפסד הנקי של החברה עמד על כ-679 מיליון שקל, לעומת 799 מיליון שקל ב-2011. 

לעומת זאת, הכנסות החברה ממכירת חשמל בשנת 2012 גדלו ב-11.5% לכ-27.5 מיליארד שקל. זאת בשל עלייה של 7.5% בצריכת החשמל הכללית, ועלייה בתעריף החשמל.

ב-2012 גויסו כספים באמצעות הנפקת אגרות חוב מעבר לגידול בהוצאות הדלקים, ולכן יתרת המזומנים בסוף שנת 2012 היתה גבוהה מהיעד שנקבע. עוד ציינו בחברה כי חלה הרעה בתשואה להון העצמי עקב גידול בהוצאות דלקים והצמדת הגמלה למדד.

הגידול בסך 2.98 מיליון שקל ביתרת המזומנים נובע בעיקר מגיוס שביצעה החברה בסך של 2 מיליארד שקל מבנקים בישראל באמצעות הלוואה המגובה בערבות מדינה וזאת על מנת להגדיל את כרית הביטחון בעקבות החלטת הדירקטוריון.

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן | צילום: יוסי וייס

מתחילת שנת 2012 חל גידול בהזמנות לחיבורים חדשים לעומת השנים 2010 – 2011, מעבר לתחזית.

מבחינת שביעות רצון הלקוחות חלה סטייה מהיעד הנובעת מהגידול המשמעותי במספר השיחות הנכנסות למוקדי השירות של החברה, כתוצאה מעליה בתעריפי החשמל ומבצעים שיזמה החברה, ואי הגדלה של מצבת העובדים במוקדי השירות. כל אלה גרמו לזמני המתנה ארוכים במוקדי השירות. זמן האספקה ללקוח עמד על 137 דקות כשב-2012 נרשמה הרעה עקב חורף קשה, שלווה ברוחות עזות, וכתוצאה מכך גם בניתוקי קווים. בנוסף, דוו על קיץ חם מהרגיל שלווה בשבירת שיא וריבוי תקלות ביחידות הייצור בעיקר בזמנים של רזרבה נמוכה.

ב-2012 נרשם גידול במספר התאונות, אולם יחד עם זאת מרבית התאונות היו תאונות קלות והשינוי במספרם הינו אקראי.

"החברה נאבקת עם קושי תזרימי משמעותי ביותר, כתוצאה מהפסקת הזרמת הגז המצרי החל מפברואר 2011, וזאת בהיקפים שהיא אינה יכולה להתמודד עימם לבדה", התייחס לדוחות יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל. "אני מברך על כך שממשלת ישראל החליטה להירתם לסיוע למצב התזרימי, שנכפה על החברה, ובמתן ערבות מדינה, הוכיחה כי היא עומדת מאחורי החברה ברגעי משבר אלה".

"חברת החשמל עמדה בשנת 2012 באתגרים מורכבים", הוסיף המנכ"ל אלי גליקמן, "כולל היערכות של כלל החברה לבצורת החשמל בקיץ, בו נשברו שיאי הביקוש של כל הזמנים. למרות ההשקעות הנרחבות, אלמלא הסכם הצמדת הגמלה למדד, היתה החברה מסיימת ברווח של 730 מיליון שקל", אמר גליקמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן