חברת החשמל חתמה על הסכם אספקת גז עם שותפויות תמר

חברת החשמל הודיעה הבוקר על השלמת החתימה על הסכם אספקת הגז הטבעי עם שותפויות תמר. במסגרת ההסכם תרכוש חברת החשמל כ-3.5 מיליארד מ"ק של גז טבעי ממאגר תמר, המהווה את הסכם הגז הטבעי הגדול ביותר בישראל כיום. חתימת ההסכם התאפשרה לאחר שבשבוע שעבר, אישר הקבינט המדיני את התנאים המופיעים בו. היקף העסקה נאמד בכ-10-16 מיליארד דולר.

כעת, יצטרכו השותפות ב'תמר' לתקן גם את ההסכמים עליהם חתמו עם צרכני גז טבעי במשק הישראלי כגון אדלטק, דליה אנרגיות, נייר חדרה, משאב ופז נפט, על מנת להתאים את ההסכמים להחלטת רשות החשמל ורשות ההגבלים. החתימות על התיקונים צפויים להתקיים בשבועות הקרובים. 

קידוח גז בים התיכון | צילום: רויטרס

המשא ומתן בין שותפויות תמר לחברת החשמל החל כבר בשנת 2009 אך בעקבות עבודתה של ועדת ששינסקי לבחינת חלוקת התמלוגים מעסקי הגז והנפט במדינה, הוא הוקפא וחודש שוב רק בשנת 2011. מכשול נוסף בדרך לחתימת העסקה היה התערבותם של רשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים, אשר דרשו עריכת שינויים בחוזה המקורי בין שני הצדדים. במסגרת השינויים הללו קיבלה חברת החשמל את האופציה להגדיל את רכישת הגז, על מנת שבעתיד תוכל להתקשר גם עם ספקים נוספים, במדיה ויכנסו לשוק. החברה תוכל להגדיל את רכישת הגז שלה לעד -6.5 מיליארד מ"ק בשנה. 

בתגובה על חתימת ההסכם, אמר יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל כי "מדינת ישראל הופכת לנסיכות גז ובדרך לעצמאות אנרגטית. כל אזרחי ישראל ייהנו מכך. החשמל יהיה ירוק יותר, זול יותר ויעיל יותר. חברת החשמל תמשיך להוביל את חזון ה- 80 – 20. 80 אחוז מהחשמל ייוצר באמצעות גז עד שנת 2020. כעת, יש להבטיח את הגעתו הבטוחה של הגז ממאגר תמר לחופי ישראל. וזאת – באמצעות מערכת הולכה שבה צינורות נוספים, שיבטיחו יתירות אסטרטגית באספקת הגז מהמאגרים בים התיכון".

השותפות בפיתוח מאגר תמר הן חברת האנרגיה הבינלאומית נובל אנרג'י (36%), ישראמקו 28.75%), אבנר (15.625%), דלק קידוחים (15.625) ואלון גז (4%).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן