חבר מכוכב אחר? מדענים מעריכים: "עד שנת 2034 האנושות תאתר חיים מחוץ לכדור הארץ"

האם אנחנו נמצאים כפסע מגילוי חיים על כוכב אחר? מסתבר שלא מעט חוקרי חלל סבורים שזה אכן המצב. בשבוע שעבר אף הופיעה קבוצת חוקרים ממכון SETI לחקר החיים מחוץ לכדור הארץ, בפני הקונגרס האמריקאי ונקבה בתאריך משוער בו תצליח האנושות לאתר חיים על כוכב אחר. "זה לא מוגזם להציע שמדענים יוכלו לגלות חיים מחוץ לכדור הארץ בתוך שני עשורים, פחות או יותר, בהינתן המשאבים לביצוע המחקר", הצהיר סט שוסטק, אסטרונום בכיר ב-SETI בפני ועת המדע, הטכנולוגיה והחלל של בית הנבחרים.

אז עד 2034 יהיו לנו חייזרים. זה אפילו קצת מוקדם יותר מהתאריך בו האנושות פגשה את החוצונים הראשונים בסדרת המדע הבדיוני מסע בין כוכבים. אמנם שוסטק כבר ניבא בעבר שהקץ לבידוד שלנו ביקום יגיע כבר ב-2025, אך הנקודה החשובה מבחינתו היא לא ניסיון לנבא את התאריך המדויק, אלא ניסיון להעריך מתי יהיו בידי האנושות את המשאבים הטכנולוגיים המספיקים על מנת להצליח במשינה כמו זו.

אסטרוביולוגים כמו שוסטר שואבים את מרבית התקווה ומסתמכים בחישוביהם על הדור האחרון של הטלסקופים, שהמוכר ביותר בהם הוא קפלר – "צייד כוכבי הלכת" שממשיך להבהיר לנו כל העת עד כמה נפוצים הכוכבים דמויי כדור הארץ.

בתוך 20 שנה יהיו בידינו היכולות להתבונן אל החלל ולמצוא בו חיים | צילום: shutterstock

"ניתוח של המידע שמגיע מקפלר מציע כי אחד מתוך 5 כוכבים הוא בעל כוכב לכת המקיף אותו ובעל תנאים דומים לאלה שעל פני כדור הארץ" אומר שוסטק. "המספר הזה יכול להיות אולי גדול בפקטור אחד או שניים או שלושה, אך אפילו כך הוא מציע ששביל החלב מכיל כ-10 עד 80 מיליארד דודנים של כדור הארץ".

השיטה החביבה על שוסטר לחפש אחר חיים ביקום היא על ידי כיוון אוזן ענקית אל החלל בתקווה לקלוט שידורי רדיו של חוצונים, אך הפרויקט מעולם לא מומן באופן מלא בצורה כזו שניתן יהיה לבצעו בצורה יעילה. הוא מאמין שבאמצעות השקעה ב-SETI ניתן יהיה להשתמש בכוח המחשוב ההולך וגובר באופן דרמטי על מנת לאתר שידורים מסוג כלשהו מן החלל.

הטלסקופים המובילים, כמו קפלר, נמצאים בפני סיום תפקידם. בקרוב הם יוחלפו בדור חדש של מכשירים משוכללים שיסרקו את החלל באופן טוב ומדויק עוד יותר, ואולי הם יהיו אלה שיובילו בסופו של דבר לגילוי החיים המקבילים שאנו כל כך מסוקרנים להכיר. כל שנשאר לעשות זה לחכות בסבלנות 20 שנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן