חגורים ונחושים: הכירו את הפיתוח הישראלי שיסייע בהגנה על המחלצים באירועים גרעיניים

זה אולי לא נראה כמו הטכנולוגיה החדשנית ביותר, אבל החגורה הזו עשויה להיות מצילת חיים במקרה של אירוע גרעיני, עבור המגיבים הראשונים לאירוע.

החגורה, שזכתה לשם StemRad 360 Gamma מגנה על הגוף מהשפעותיה של קרינת גאמא. "זה אולי נראה פשוט למדי מבחוץ, אבל המבנה בתוך החגורה הוא תלת מימדי וייחודי וכמובן יוגן בקרוב בפטנט שנמצא בהליכי אישור. הרעיון היה ליצור מוצר שמצד אחד מגן אבל מצד שני לא מעמיס על הלובש במשקל, מספר אורן מילשטיין, אחד ממייסדי StemRad, החברה שעומדת מאחורי החגורה, ישראלית כמובן.

מגנה ממחלות קרינה שונות ואף ממוות | צילום: אתר החברה

את הטכנולוגיה שמאחורי החגורה לא מגלים בחברה, אך מילשטיין הסכים לחשוף שהיא עוצבה במיוחד להגן על אזור אגן הירכיים, היכן שמרוכז מרבית מח העצם המתחדש בגוף.

מילשטיין אומר שההגנה על מח העצם יכולה להיות קריטית להבטחת הישרדות אחרי חשיפה לקרינה. "ניתן להסכים על כך שרקמת מח העצם היא הרקמה הרגישה ביותר לקרינה ושמדובר ברקמה מתחדשת. אז עשינו אחד ועוד אחד, והסקנו שאם נגן באופן חלקי על אזור ההתחדשות של מח העצם, בעצם נגביר את יכולת ההישרדות של מי שרוצים להגן עליו".

החגורה אמנם עדיין לא נבחנה במצבי קרינה אמיתיים, כמו האסון האחרון במפעל בפוקושימה, יפן, אבל הדמיות בעזרת בובות כן הדגימו את האפקטיביות של החגורה בספיגת קרינה.

כוח הנובל

"בפעם הראשונה שסיפרו לי על זה הייתי סקפטי, למען האמת", מספר זוכה פרס נובל רוג'ר ד. קורנברג, שיחד עם זוכי נובל נוספים כמו אהרון צ'חנובר ומייקל לויט, שוכנעו במהרה ביכולתה של החגורה, ויושבים כיום בפאנל היועצים המדעיים של החברה.

זוכה פרס נובל, רוג'ר קורנברג: "בהתחלה הייתי סקפטי" | צילום: ויקיפדיה

למרות הסגל המכובד שמייעץ ל-StemRad, החגורה לא מציעה הגנה מלאה מהקרינה או מאפשרת שהות בלתי מוגבלת באזור קרינה, ולפחות מומחה אחד אמר שהמכשיר משאיר איברים חיוניים כמו הכבד, חשופים. ועדיין, רוב המדענים אומרים שהחגורה כן יכולה להגן על הלובש אותה מקרינה בעוצמה שיכולה לגרום למחלות קשות ביותר ואפילו למוות. "אני חושב שחליפה שלמה ברמה כזו של הגנה תשקול בערך 200 קילו, כך שזה לא יתאים למרבית האנשים. החגורה הזו, כמדומני, שוקלת 15 קילו או משהו בסגנון, כך שאין ספק שאפשר לנוע ולהסתובב איתה", אומר קרוננברג.

הזמנות לחגורה כבר הגיעו ממדינות כמו יפן למודת האסון, ישראל ורוסיה, והחברה מקווה להגיע למדינות רבות נוספות במהלך השנה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן