חגיגה במעון ראש הממשלה: 2,500 שקל ביום על ניקיון, 10,000 שקל על אוכל לשבוע במהלך 2011

לאחר שבועות ארוכים של ציפייה, פרסם היום משרד מבקר המדינה יוסף שפירא את הדו"ח המסקרן אודות הוצאות מעון ראש הממשלה בשנים האחרונות. מדובר בדו"ח ארוך ומפורט מאוד, אך שורת הסיכום ברורה למדי: מבקר המדינה גורס כי "הוצאות הכלכלה של ראש הממשלה, משפחתו ואורחיו במעון הרשמי, ובמיוחד בשנים 2010 ו-2011 ובמידה פחותה גם בשנת 2012, לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות".

אז כמה שווה בנימין נתניהו?

לדירוג המלא: הפוליטיקאים העשירים ביותר בישראל

הדו"ח החמור והמלא מתאר לאורך 36 עמודים את ההתנהלות הכלכלית השוטפת בבית ראש הממשלה, וחושף שורה ארוכה של ליקויים ואי סדרים. כך, למשל, מתואר כיצד נדרשו עובדים במשרד לממן מכיסם הפרטי הוצאות שונות עבור ראש הממשלה ובני משפחתו – מבלי שקיבלו על כך כל החזר. באשר לפרשת הבקבוקים, מציין המבקר כי "הגם שמדובר בדמי פיקדון שהיקפם מצומצם, אלה הם כספי ציבור בבחינת 'דין פרוטה כדין מאה". באשר לפרשיית ריהוט הגן, לפיה ראש הממשלה ורעייתו רכשו ריהוט גן זהה לזה אשר הם מחזיקים באופן פרטי בביתם בקיסריה והחליפו בין הריהוט החדש (אשר שולם מקופת המדינה) לבין הריהוט הישן שבביתם, כותב המבקר כי "נמצא כי אכן נרכשו רהיטי גן תואמים שהועברו למעון הפרטי בקיסריה. לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים".

צילום: thinkstockphotos

תקציב הניקיון: 75,000 שקל בחודש

על פי הדו"ח, הוצאות מעון ראש הממשלה זינקו מאז שנת 2009, אז נכנסו למעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו. בשנת 2009 עמד, לדוגמא, תקציב הוצאות המזון והאירוח על 211,000 שקל. בשנת 2011 כבר הגיע התקציב ללא פחות מ-490,000 שקל בשנה, ובשנת 2012 עמד על 458,000 שקל. בשנת 2013, לאחר שהחל העיסוק התקשורתי והציבורי הנרחב בסוגיה, הצטמצמו ההוצאות והגיעו לכדי 226,000 שקל. הוצאות אלו כוללות בין היתר תשלומים עבור הזמנת ארוחות למעון ראש הממשלה: על פי הדו"ח, הוצאות אלו הגיעו לכדי 92,781 שקלים בשנת 2011, וזאת על אף שאחת מעובדות הניקיון שימשה באותה תקופה גם כמבשלת. התנהלות זו, עפ"י המבקר, היא "אינה תקינה".

לכל העדכונים, הדירוגים והכתבות: עשו לנו לייק בפייסבוק

אחד הסעיפים הגבוהים במיוחד בדו"ח ההוצאות הוא סעיף הניקיון. במהלך השנים 2009-2013, ההוצאה החודשית הממוצעת על ניקיון שני המעונות (זה הרשמי בירושלים ומעונו הפרטי של נתניהו בקיסריה) הגיעה לכדי 75,400 שקלים מדי חודש. הוצאות הניקיון במעונו הפרטי של נתניהו בקיסריה עמדו על 8,200 שקלים בחודש בממוצע, וזאת "על אף שמר נתניהו ומשפחתו שוהים מרבית ימות השנה במעון הרשמי". על פי מבקר המדינה, הוצאות אלו "מופרזות במידה ניכרת".

מדוע זומן חשמלאי ביום כיפור?

הדו"ח, כאמור, ממשיך ומגולל מקרים רבים נוספים בהם איתרו אנשי מבקר המדינה התנהלות בלתי תקינה במעון ראש הממשלה. כך, למשל, גילו כי "הוצאות הביגוד והוצאות לצורך הופעה ייצוגית של ראש הממשלה ורעייתו" מומנו החל מחודש יוני 2009 משני מקורות מימון שונים: תקציב האיפור ועיצוב השיער של ראש הממשלה הגיע מ"תקציב התפעול" של משרדו, בעוד תקציב מיוחד לאיפור ועיצוב שיערה של רעייתו הגיע מ"תקציב דמי הייצוג". בסך הכל, הוצאות השניים בפועל הייתה גבוהה פי 2.5 מהסכום אשר קבעה וועדת הכספים של הכנסת.

מקרה נוסף מתאר כיצד 70% מהתקציב אשר יועד לביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי של משפחת נתניהו נוצלו בתוך 3 חודשים בלבד. במהלך 3 החודשים האלו נקרא החשמלאי למעון כמעט בכל סופי השבוע, לרבות במהלך יום כיפור. על פי הדו"ח, החשמלאי קיבל את הוראותיו באופן ישיר מגברת נתניהו ומזכירותיה – ועל כן לא ניתן לבדוק האם אכן היו אלו משימות דחופות, אשר הצדיקו את הבאתו של החשמלאי בסופי השבוע ובמהלך יום הכיפורים.

אי סדרים אלו העלו בפני המבקר חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות – ואף חשש לפלילים. בדו"ח מציין המבקר כי כלל החומרים הועברו ליועץ המשפטי לממשלה, בנוסף לחומרים אשר נוגעים לסוגיות נוספות אשר אינן נכללו בדו"ח הנוכחי. כעת ידרש היועץ המשפטי לממשלה לבחון האם אכן עולה מממצאים אלו חשש ממשי לפלילים – והאם להורות לממשלה לפתוח בחקירה בנושא.

חשוב לציין כי המבקר מסיים ומדגיש כי מצבו הפיזי של מעון ראש הממשלה אינו מזהיר, וכי "ספק אם המבנה מתאים לשמש מעון ייצוגי של ראש ממשלת ישראל". כמובן שאין בכך כל הצדקה להתנהלות הבלתי תקינה אשר סקר המבקר, אך גם בדו"ח ממליץ המבקר למשרד ראש הממשלה "לדון ולהחליט מהי הדרך הראויה לטיפול במצב הפיזי הירוד של המעון".

"חובה על שליחי הציבור להקפיד על קלה כבחמורה". מבקר המדינה יוסף שפירא | צילום: יח"צ

אי סדרים גם בבית הנשיא

בנוסף לדו"ח בדבר ההתנהלות הכלכלית במעון ראש הממשלה, פרסם המבקר דו"ח נוסף אשר סוקר את ההתנהלות הכלכלית במשכן הנשיא. על פי הדו"ח המדובר, מצא המבקר ליקויים גם בפעילות בית הנשיא במהלך כהונתו של שמעון פרס, בעיקר בתחומי ניהול כוח אדם, הרכש, תכנון העבודה והתקציב. כך, על פי הדו"ח, הועסקו במשכן 14 בעלי "משרות אמון", מבלי שנעשתה בחינת צרכים לצורך העסקתם במשכן. בנוסף, הושמעה ביקורת גם על ההתנהלות בכל הקשור ל"וועידת הנשיא": המבקר מצא כי הוועידה, חרף היותה אירוע ממלכתי, מומנה ברובה מכספי תרומות – וזאת בניגוד להערה קודמת של המבקר בנושא.

"אמון הציבור הוא אבן יסוד של הדמוקרטיה"

הדו"חות החמורים שפרסם היום מבקר המדינה מגיעים לאחר שבועות ארוכים של ציפייה ועיסוק ציבורי נרחב בסוגיות השונות, לרבות העיסוק במועד פרסום הדו"חות (שבועות בודדים לפני הבחירות הקרובות). את הדו"ח מסיים המבקר בפנייה לשליחי הציבור, וכותב כי "אמון הציבור במוסדות השלטון הינו אבן יסוד של כל משטר דמוקרטי. דווקא עתה, במהלכם של ימי הבחירות לכנסת, חובה על שליחי הציבור להקפיד על קלה כבחמורה – למען שמירה על הטוהר והחוסן של הדמוקרטיה הישראלית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן