חגיגה לעיניים: האם צבע הזיקוקין שיאירו היום את שמי ארה"ב אמיתי?

זיקוקי הארבעה ביולי, יום העצמאות האמריקאי שחל היום, הם הרבה יותר מאשר זוהרה האדום של רקטה. אנו מקבלים הלוא ירוקים, כחולים, סגולים ועוד קומבינציות מרהיבות רבות אחרות. אבל כמה מהאורות הצהובים היפים ביותר שתראו ביום העצמאות, אם תצפו הלילה במפגני הזיקוקים מעבר לים, כלל לא מגיעים מאור צהוב.

נתחיל מההתחלה: אור. אור הוא תצורה אחת של קרינה אלקטרומגנטית, כמו גלי רדיו וגלי X. האור הנראה לעין הוא בעצם רצועה צרה על גבי הספקטרום של כל סוגי הקרינה האלקטרומגנטית, שאורכי הגל בה – שיטת המדידה של אנרגיה – נעים בין 390 ל-700 ננומטרים. אורכי גל שונים מתאימים לצבעים שונים.

עכשיו, נסו להיזכר בשיעורי הכימיה של בית הספר, אם היו לכם כאלו. זוכרים את מבדקי הבערה? המורה שלכם היה טובל תיל, או מקל מעץ, בתוך חומרים כימיים שונים בזה אחר זה, ודוחף כל אחד מהם לתוך להבה של מבער בנזין כדי להראות את הצבע שאותו החומר מפיק. ההדגמה מראה כיצד יסודות ומולקולות שונות פולטים אורכי גל שונים של אור כשהם מחוממים. נחושת מפיקה להבה ירוקה-כחולה, אשלגן עושה להבה סגולה וסידן מייצר אחת בצבע אדום-כתום.

הכימיקלים האלו, ועוד רבים אחרים שהומצאו לאורך ההיסטוריה הארוכה שבמהלכה התפתחו הזיקוקים, הם האופן שבו הפירוטכניקה המרהיבה זוכה בצבעים שלה. סידן מייצר כאמור אור צהוב כתמתם. אבל זיקוקים צהובים לא תמיד עושים שימוש באור צהוב.

Fotolia :ירוק הוא הצהוב החדש. כיצד מייצרים זיקוקים כך שייראו לנו כצהובים? | צילום

"חלק מגוני הצהוב הבהיר העשירים ביותר בזיקוקים לא מכילים כלל פוטונים צהובים בתוכם", אומר ד"ר ג'ון סטיינברג, יושב ראש לשעבר של גילדת הזיקוקים הבינלאומית שפרסם לאורך השנים תריסרי עבודות על צבעיהם של הזיקוקים. פוטונים הם יחידות של אור.

לדבריו, פוטונים צהובים נראים לרוב חיוורים ונשטפים החוצה מהספקטרום. לכן, יצרני הזיקוקים משתמשים בתכסיס ביולוגי על מנת לגרום לנו לראות את הצבעים שהם רוצים לייצר.

העין האנושית תופסת צבעים באמצעות תאים קולטי אור בצורה דמוית חרוט (פוטורצפטורים). ישנם שלושה סוגים שונים של תאים כאלו, והם קולטים אור בשלושה אורכי גל שונים: כחול, ירוק ואדום. (לבעלי חיים אחרים ישנם קולטנים נוספים. לציפורים למשל יש ארבעה סוגים, מה שגורם לתהייה – כיצד הרביעי נראה בעיניהם?).

היות שאין לנו קולטני אור שמותאמים לפוטונים צהובים, המוח שלנו מפרש תערובת של אותות מהפוטורצפטורים האדומים והירוקים כאור צהוב, משום שהצהוב נופל בין האור האדום לאור הירוק על גבי הספקטרום האלקטרו מגנטי.

על מנת לייצר צהובים מבהיקים באמת, יצרניי הזיקוקים יכולים למשל להשתמש בתערובת של סטרונציום, שמייצר פוטונים אדומים, ו-בריון, שממנו מופקים פוטונים ירוקים. העיניים שלנו, והמוח שלנו, הם כבר יראו את הקרניים הללו כצהוב בוהק. "צבע הוא דבר סובייקטיבי לחלוטין", אומר סטיינברג.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן