חדשות מהעבר: התגלה דינוזאור טורף מזן חדש עם זרועות מזעריות

יש לו זרועות קטנטנות ושתי אצבעות בכל יד, אבל לא מדובר בטי רקס. להפך, הדינוזאור החדש הזה שנתגלה בפטגוניה, ארגנטינה, נדמה כמו ערבוב מסתורי של ממש, הכלאה בין מספר זנים של דינוזאורים אוכלי בשר. את המחקר החדש המתאר אותו, ושפורסם בימים אלו באתר PLOS ONE, מובל על ידי החוקר סבסטיאן אפסטגויאה מאוניברסיטת Maimónides בבואנוס איירס, לצד צוות בינלאומי של חוקרים ששותפים בחיבור המחקר.

הדינוזאור שקיבל את השם Gualicho shinyae, התגלה בתצורה הגיאולוגית בת 95 מיליון השנים ה-Huincul Formation, אותה יחידת סלע שהולידה לנו עוד מספר דינוזאורים מפורסמים כמו הזאורופודה הענקי ארג'נטינזאורוס (Argentinasaurus), והוא מתקשה להחליט איזה סוג של דינוזאור הוא בדיוק רוצה להיות. פטר מאקוביקי, אחד ממחברי המחקר ואוצר מוזאון השדה, אומר כי גואליצ'ו הוא "סוג של דינוזאור פסיפס, יש לו מאפיינים שאתה רואה בדרך כלל אצל סוגים שונים של תרופודות (סדרת דינוזאורים דו-רגליים). זה דבר מאוד יוצא דופן – הוא שונה מאוד מיתר הדינוזאורים אוכלי הבשר שנמצאו באותה תצורת סלע, והוא לא מתאים בצורה מושלמת לאף אחת מהקטגוריות המוכרות".

Sebastián Apesteguía, Nathan D. Smith ,גואליצ'ו, הדמיה | צילום: ויקיפדיה

משלד חלקי שנמצא, הפלאונטולוגים יכולים לומר כי הוא שקל בסביבות 1,000 פאונד (כ-450 ק"ג) וגודלו היה כשל דוב, אבל מטרתן של הזרועות הקטנטנות שלו היא עדיין בגדר תעלומה. הגילוי חושף את הזרוע הקטנה, בעלת התצורה של יד בת שתי אצבעות שהתפתחה מספר פעמים באילן היוחסין של התרופודות. גואליצ'ו הוא סוג של אלוזאורוס, כך שהוא קרוב של דינוזאורים אחרים בגודל קטן עד בינוני ממשפחת התרופודות, אבל באופן מוזר – בן המשפחה הקרוב אליו ביותר הוא דווקא הדלתאדרומיוס (Deltadromaeus) שחי בעיקר באפריקה.

סיפור גילויו של גואליצ'ו בא לידי ביטוי בשמו. מימרה ישנה במקצוע הפלאונטולוגיה גורסת שאם זהו היום האחרון של החוקרים בשטח אחרי עונת חיפושים בינונית שם, מאובן גדול יתגלה דווקא אז. אין ספק שהמשפט הזה התגלה כנכון ב-2007, אחרי שצוות שכלל את מחברי המחקר החדש ואת מחלצת המאובנים של מוזיאון השדה, אקיקו שינייה, סיים בדיוק משלחת שיצאה מהשטח בתחושה שהיא "מקוללת" וחסרת מזל.

בכל פעם שמשהו השתבש, הצוות התבדח על כך שהם נתונים תחת "קללתו של גואליצ'ו". גואליצ'ו, ההשראה לשם הגנרי שהוענק לדינוזאור החדש, הוא שמה של רוח עתיקה בפטגוניה המוערצת על ידי העם המקומי Tehuelche. שמו של הזן ניתן לכבודה של אותה חושפת מאובנים, אקיקו שינייה. "מצאנו את גואליצ'ו ממש בסופה של תקופת המשלחת בשטח. פטר התבדח ש'זה היום האחרון, אז כדאי שתמצאו משהו טוב!' וממש מיד לאחר מכן אמרתי לו 'פטר, מצאתי משהו'. יכולתי לומר מיד שזה באמת היה טוב", משחזרת שינייה. מסתבר שהמשלחת לא הייתה כל כך מקוללת אחרי הכל.

צפו בשלד המשוחזר במוזיאון

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן