חוזה עתידות: ראיון מיוחד עם האדם העשיר ביותר באסיה

למרות שוואנג ג'יאנלין, מייסד קבוצת וונדה והאדם העשיר ביותר באסיה, רכש נכסי בידור מערביים משמעותיים, הוא מאמין שתחזיות הצמיחה הטובות ביותר לטווח הארוך עבור תעשיית הסרטים העולמית נמצאות בכלכליות צומחות כמו סין. וונדה כיום היא החברה הגדולה בסין לפיתוח נדל"ן ומפעילת בתי הקולנוע הגדולה בעולם. בראיון נרחב לפורבס סין שנערך לאחרונה, הוא אמר שצפויה רק עלייה בהוצאה לבידור לנפש. וואנג, ששוויו מוערך ב-31 מיליארד דולר, דיבר גם על בועת הנדל"ן של סין וכיצד בגיל 61 הוא שומר על לוח זמני נסיעות שלא היה מבייש אדם צעיר.

לאילו מגמות אתה מצפה בתעשיית הבידור במשך חמש השנים הבאות?
ההזדמנויות החשובות יהיו במדינות מתפתחות, במיוחד בסין. בארה"ב התעשייה נשארה באותו המקום במשך עשור. אותו הדבר בספורט. לכן, למרות שההוצאה הממוצעת היא פי 10 מזו של סין, אין בעיקרון שום מקום לגדול שם. בניגוד לכך, אני מרגיש שסין רק התחילה. תעשיית הסרטים הסינית אולי הייתה בנסיגה קטנה ב-2016, אבל לאחר שנים של צמיחה של 30% שנה אחר שנה, זה נורמלי. התעשייה תישאר בצמיחה. שוב, תסכלו על תעשיית הספורט. היא צומחת במהירות, בחמישית מההוצאות של ארה"ב בלבד. וחשבו על זה: האוכלוסייה בסין גדולה ביותר מפי 4 מארה"ב.

כמה מההכנסות של קבוצת וונדה יתקבלו מתעשיית הבידור תוך חמש שנים?
אני חושב שההכנסות יהיו יחסית קטנות – רק שישית או חמישית מהן. אבל במושגים של ערך לחברה (נכסים), הן יהיו הרבה יותר גדולות – אולי שלישי או חצי. זו הסיבה לכך שאנחנו מפתחים את העסקים האלו.

מה צפוי לוונדה סינמה ליינס, רשת בתי הקולנוע המקומית שלך?
מעולם לא היתה רשת בתי קולנוע רב לאומית גדולה, ו-וונדה הופכת לכזו. וונדה סינמה לייס מתרחבת בשני כיוונים: גלובלית ובמגרש הביתי, שם אנחנו מגדילים את נתח השוק שלנו.

קבוצת וונדה רכשה ב-2012 את AMC, מפעילת בתי הקולנוע האמריקאית הגדולה ביותר. מה התוכניות שלך לגבי זה?
כפי שאני רואה זאת, עבור רכישות בינלאומיות נוכל אולי להשתמש ב-AMC. בוודאי שזה נוח יותר עבור וונדה סינמה ליינס, אנחנו לא שוללים זאת. אפשר לתת ל-AMC כסף ותמיכה, והיא תוכל לבצע את הרכישות.

ג'יאנלין. תם עידן הפופקורן בבתי הקולנוע | צילום: הפורום הכלכלי העולמי

בתי קולנוע לא השתנו במשך שנים. איך בית הקולנוע העתידני ייראה?
יש שינוי עצום כיום. הימים של קניית פופקורן נעלמים. אפשר לסעוד בארוחת ערב, לקנות קפה וליהנות מכמה שירותים אחרים. המקרנים השתנו מאוד. טכנולוגיית Imax הייתה פעם יקרה, אבל כיום היא נפוצה. בית הקולנוע ימשיך להיות, אבל בין אם בחומרה או בשירותים – יהיו אתגרים בו.

סף הכניסה לתעשייה הופך לגבוה יותר?

זו המגמה. ככל שהצמיחה מאיטה, התעשייה תהיה נתונה יותר ללחץ, ואנשים רבים יעזבו. צמיחה איטית יותר, במיוחד בסין, היא לא בהכרח דבר רע.

לאחרונה נפתח פארק השעשועים של קבוצת וונדה בסין, בהשקעה של 5 מיליארד דולר. מה אתה חוזה לגביו?
זה עדיין עסק צומח עבורנו. אנחנו עדיין בשלב הלמידה ומחפשים את הדרך שלנו. יחד עם זאת, אנחנו אופטימיים לגבי השוק הזה, מאחר שהמודל העסקי לוונדה סיטי שלנו לא כולל רק פארק שעשועים, אלא גם אלמנטים מסחריים ותיירותיים אחרים כמו בידור, ברים ברחובות, אגמים מלאכותיים ונהרות. אנחנו רוצים ליצור אתר לחופשות ולא רק פארק שעשועים. אין שום מודל כזה בעולם. בניגוד לוונדה פלאזה (גורדי שחקים ביונאן הסינית, ר.פ.), שהפכו לחלק טבעי מהאזור שנה בלבד לאחר השלמתם, וונדה סיטי צריכה זמן לצמוח – בוודאי שנתיים-שלוש. אנחנו מאמינים שאנחנו נמצאים בכיוון הנכון בכניסה לתעשייה הזו. תעשיית התיירות המקומית של סין עולה בכל שנה במעל ל-15% בשנים האחרונות, התיירים הסיניים מוציאים יותר מ-2 טריליון יוהן בחו"ל בכל שנה, מה שמצביע על כך שמוצרי תיירות שמוצעים בבית הם לא מספיק טובים כדי לפגוש את הדרישות של הצרכנים. אנחנו מנסים לספק מוצרים באיכות גבוהה כדי להעלות את העניין של האנשים בתיירות מקומית ולהפוך אתרים למקומות לחופשות ארוכות.

נדל"ן הוא עדיין חלק מרכזי מהעסקים של וונדה. מה הצפי עבור שוק הדיור הסיני?
ראשית, סין היא שוק מחולק – אין שוק אחיד ויחיד. התנאים שונים באזורים שונים. אנשים רבים לא מאמינים לזה. בעבר, מדיניות הנדל"ן היתה מבוססת על השוק הלאומי. כעת, לעומת זאת, אפשר לראות ששוק הנדל"ן בכמה מקומות רותח ובכמה מקומות הוא מתקרר, מה שמשרטט באופן ברור את ההבדלים האזוריים בשוק הכולל. שנית, הסיכונים העיקריים בשוק הנדל"ן של סין נמצאים בערים מהמעגל השלישי והרביעי וגם מהחמישי. למרות שהצמיחה במחירי הנדל"ן בערים מהמעגל הראשון והשני היתה גבוהה, אני חושב שמבחינת נקודת מבט של סיכון ניהולי והשקעה לטווח ארוך, ערים מהמעגל הראשון והשני הן בטוחות במידת מה. כמה רגולציות חדשות קודמו לאחרונה כדי לרסן פיתוח מהיר ומוגזם בערים מסוימות. נצטרך לחכות ולראות האם הן יעבדו. אני חושב שהעידן של צמיחה מהירה יהיה תחת לחץ. נצטרך גם לראות האם המימון יעבור לתוך הערים בהן היה עודף של היצע.

אמרת שסין מתמודדת עם בועת נדל"ן.
כאשר אני אומר בועה, אני מתכוון לשני דברים. הראשון, לערים מהמעגל הראשון והשני יש בועות, הסיכון שמקושר איתן הוא נמוך. ברמת המחוזות ובערים הקטנות יותר הסיכון הוא גבוה יותר. הסיבה לכך היא שאנשים עוברים אל מחוץ לאזורים האלה, הם לא עוברים פנימה. שנית, אני מרגיש שהבועה הגיעה לרמה חסרת תקדים בגלל הפיתוח המהיר. בועת הדיור לא יכולה להתמודד עם זה באותה הדרך שבועת שוק המניות עושה זאת. אנחנו צריכים להפחית את הבועה בהרבה. נפילה בנכסים תעשה הרבה נזק לעתיד של סין.

עברת את גיל 60, ועדיין, אתה נוסע בעולם לעיתים תכופות בשביל העסקים. איך אתה שומר על כזו רמת אנרגיה גבוהה?
אני בדרך כלל הולך לחדר כושר כשאני בבייג'ינג. בערים אחרות אני משתדל ללכת החוצה ולהתאמן. אני לא עושה את זה בבייג'ינג כי האוויר לא מתאים. בנוסף, לוח הזמנים שלי לא קבוע, ואני מתאמן בהתאם לסידורים היומיומיים – אבל עושה זאת בכל יום.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן