חולמים ללמוד בארה"ב? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על המוסדות המובילים ברחבי המדינה

בשנים האחרונות, יותר ויותר ישראלים בוחרים לטוס ללימודים בארה"ב. בין אם מדובר בצעירים שרוצים "לראות עולם" ולחוות חווית לימודים שונה ובין אם מדובר בצעירים שאפתנים אשר רוצים את החותמת הבינ"ל ברזומה, הנתונים מוכיחים כי מספר גדל והולך של צעירים ישראלים מעדיפים את מוסדות ההשכלה האמריקאים על פני אלו הישראלים.

אך כיצד לבחור באיזה מוסד ללמוד? בארה"ב קיימים כיום אלפי מוסדות אקדמיים להשכלה גבוהה – החל באוניברסיטאות הממשלתיות וכלה בבתי הספר הפרטיים והיוקרתיים ביותר. המוסדות השונים כוללים אוניברסיטאות ענק בנות עשרות אלפי סטודנטים כמו גם בתי ספר אקסקלוסיביים ומצומצמים במיוחד, נמצאים בכל רחבי ארה"ב ומתמחים במקצועות לימוד שונים ומגוונים מאוד.

בדיוק לשם כך מפרסם מגזין פורבס מדי שנה את דירוג האוניברסיטאות הטובות בארה"ב. במהלך החודשים האחרונים עמלו תחקירני המגזין בכדי לאגור נתונים על כל אחד ואחד אלפי המוסדות הפרוסים ברחבי המדינה, וסיפקו להם ציונים על בסיס 5 קטגוריות: מידת שביעות הרצון של הסטודנטים (25% מהציון הסופי), מידת ההצלחה של הבוגרים (32.5%), חובות הסטודנטים (25%), אחוז הסטודנטים המסיימים את הלימודים (7.5%) וההצלחה האקדמית של הסטודנטים במוסד (10%). לבסוף, מציג המגזין דירוג מיוחד של 650 המוסדות האקדמאים המובילים במדינה.

אז איזה מאותם מוסדות הוא המתאים לכם ביותר? אם, למשל, אתם מעדיפים מוסד קטן ואינטימי, "מרלבורו קולג'" הממוקם בורמונט, כולל 250 סטודנטים בלבד ומדורג במקום ה-318 ברשימה. מנגד, באוניברסיטת מרכז פלורידה תיפגשו לא פחות מ-59,589 סטודנטים נכון לשנת 2015.

באופן לא מפתיע כלל, את פסגת הדירוג תפסו באופן בלעדי בתי הספר הפרטיים ברחבי המדינה. האוניברסיטה הציבורית אשר דורגה במקום הגבוה ביותר היא אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, אשר דורגה במקום ה-35. אגב ברקלי, היא אחת האוניברסיטאות אשר מתמודדות עם מספר המועמדים הגבוה ביותר מדי שנה, כשבשנה החולפת לא פחות מ-61,717 צעירים אמריקאים ניסו להתקבל לשורותיה. את המקום הראשון בדירוג המועמדים מובילה דווקא אוניברסיטת קליפורניה, אליה הגישו השנה מועמדות 72,676 איש.

נתון מעניין נוסף אשר מצביע על חלוקת הכוח הפנימית בארה"ב מראה כי פסגת הדירוג נשלטת באופן מוחלט לא רק על ידי בתי הספר הפרטיים – אלא גם על ידי מוסדות הנמצאים בערי החוף (הן בחוף המזרחי והן בחוף המערבי). הנציגה הגבוהה ביותר ברשימה שאינה מגיעה מעיר חוף היא אוניברסיטת נוטרדאם, אשר דורגה במקום ה-13.

בתחרות שבין החוף המזרחי למערבי, נראה כי ידו של המזרחי על העליונה – כשלא פחות מ-8 מהמוסדות המרכיבים את העשירייה הפותחת של הדירוג מגיעים מחלקה המזרחי של המדינה. 4 מתוכם, אגב, מגיעים ממסצ'וסטס (MIT, אמרסט קולג', אוניברסיטת בראון והרווארד, אשר דורגה במקום ה-6). יריבתה הגדולה של הרווארד, אוניברסיטת ייל, הקדימה אותה השנה והגיעה למקום ה-5. במקום הרביעי נמצאת אוניברסיטת פרינסטון.

צילום: thinkstockphotos

אמנם החוף המזרחי שולט, כאמור, בעשירייה הפותחת את הדירוג – אך החוף המערבי שולח 2 נציגות לשלושת המקומות הראשונים. במקום השלישי נמצאת אוניברסיטת סטנפורד מקליפורניה, ובמקום השני נמצא וויליאם קולג', שם מתגאים בכך שרק 17% מהמתמיינים מצליחים להתקבל לשורותיו.

ומי קטף את המקום הראשון? על פי דירוג המגזין, המוסד האקדמי המוביל בארה"ב אולי פחות מוכר לקהל הישראלי – אך מוביל בשורה ארוכה של מדדים, לרבות נתונים מרשימים אודות הצלחתם של בוגריו בפעילותם. המוסד המדובר הוא פמונה קולג' מדרום קליפורניה, שנחשב יוקרתי פחות עקב נטייתו לעסוק במקצועות מדעי הרוח ואומנויות, אך מסתבר כי אם מדעי החברה, הרוח והאמניות מדברים אליכם (ויש לכם לא מעט כסף) – בהחלט כדאי לקחת גם אותו בחשבון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן