חומה גדולה של עשן: זיהום האוויר מבריח את התיירים מסין

רוב הנתונים שמגיעים מסין מצביעים בדרך כלל כלפי מעלה, לפחות מבחינת מספרים מוחלטים. יותר אנשים, יותר מכוניות, יותר מפעלים, יותר בתים (אם צריך או אם לא). לא כך בתיירות: מספר התיירים שמגיעים לסין נפל בפתאומית במחצית הראשונה של 2013. סוכנות הידיעות AP דיווחה שמספר הכניסות למדינה ירד מתחילת השנה ב-5% לקצת פחות מ-13 מיליון. נתון זה כולל תיירים ואנשי עסקים.

סין, היעד השלישי בגודלו מבחינת כמות התיירים הנכנסים למדינה מדי שנה אחרי צרפת וארה"ב, ספגה ירידה בכניסות מכל אזור בעולם. מה קרה שגירש כך את ההמונים? נסו את זיהום האוויר צורב העיניים.

זיהום האוויר לא מהווה את החדשות הרעות היחידות המגיעות מסין: הכיסוי הבינלאומי מהמדינה כלל לאחרונה את התפרצות שפעת העופות הקטלנית, חזירים מתים שצפו בנהר הואנגפו בשנחאי, ועל פי מנהל התיירות הלאומי של סין גם ההשפעה של התחזקות המטבע הסיני.

אבל המכה הגדולה ביותר היתה כנראה מה שנקרא 'Airpocalypse' (אפוקליפסה של זיהום אוויר) אשר "חנקה" חלק גדול מצפון סין במהלך חודש ינואר, התקופה שבה התיירים מתכננים את חופשת הקיץ שלהם. למה לטרוח להגיע ולראות את החומה הסינית כאשר זו לוטה בערפל צהוב? על פי נתונים רשמיים, מספר התיירים שהגיעו לבייג'ינג נפל בינואר ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

תיירות הפנים בסין, לעומת זאת, פורחת, כך שהשפל במבקרים מבחוץ לא מהווה עדיין מכת מוות לתיירות המקומית. מספר הסינים שנוסעים לחו"ל עלה לשיא, אבל רוב האנשים מעדיפים עדיין לקחת את החופשות שלהם בבית. "אתרי החובה" ימשיכו לראות תנועת הולכי רגל, גם בימים ערפיליים.

אבל עם זאת, הפנייה לתיירים מחו"ל היא גם פנייה לאנשי עסקים בתקופה של האטה בצמיחה הכלכלית ושל חששות מפני נקיטת אמצעים רגולטוריים נגד המדינה, כך זו עלולה להיות אינדיקציה נוספת לכך שכלכלת סין מפתה היום כבר פחות. זהו גם צלצול השכמה לסביבה הלחוצה והמותשת ממילא, אבל אל תעצרו את הנשימה בציפייה לפתרונות מהירים. במחשבה שנייה, אולי כן תעצרו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן