חומות של תקווה: טכנולוגיה חינוכית חודרת לתוך בתי הכלא באמריקה

הרבה קרה לחברת Edovo בשנה האחרונה. הסטארט אפ, שיש לו פלטפורמה אלחוטית מבוססת טאבלט לחינוכם של אסירים בכלא, שינתה את שמה מ- Jail Education Solutions, פרסה את המערכת שלה במספר בתי סוהר ברחבי ארצות הברית והיא משתתפת ממש בימים אלו בתחרות הטכנולוגיות האזרחית (SXSW – South by Southwest).

בנוגע לתחרות: במסגרת כנס ראשי הערים של ארצות הברית בו נידון גם קוד החדשנות הטכנולוגית באמריקה, התחרות פתוחה בפני סטראטאפים שיש להם מוצרים או תכניות שמטרתם לתת מענה לאתגרים קשים שניצבים בפני ערים. פאנל של ראשי ערים ומומחים מהתעשייה יבחר את המנצחים, שיזכו בפרס של 25 אלף דולר.

הפלטפורמה של Edovo מכוונת להפחית את שיעורי הרצידיביזם (חסרה של אסיר משוחרר אל הכלא) על ידי כך שהיא מספקת לאסירים את ההזדמנות לרכוש השכלה. בשעה שיותר מ-50% מהאסירים האמריקאים חוזרים אל מאחורי סורג ובריח לאחר שחרורם, תכניות חינוכיות ומקצועיות יכולות להפחית את שיעורי התופעה ב-43% בתוך שלוש שנים, על פי חברת המחקר והייעוץ האסטרטגי האמריקאית Rand Corp. במקור תוכנן המוצר עבור אסירים בכלא, אך המייסד המשותף של החברה, בריאן היל, מתכנן להרחיב אותו ולכלול גם אסירים שריצו את עונשם ושוחררו חזרה אל העולם החופשי, כך שגם הם יוכלו להמשיך ולעשות שימוש בתוכן. לכן, השינוי בשם ל- (Edovo (Education Over Obstacles – היה ראוי כשם לפלטפורמה.

נכון לעכשיו, מחוזות בשלוש מדינות בארצות הברית – קליפורניה, פנסילבניה ואלבמה – מספקים ל- Edovo מעל ל-4,000 משתמשים בבתי הכלא שלהם. אך לפי היל, במהלך ששת החודשים הקרובים יחלו בעבודה עם האפליקציה עוד מספר בתי סוהר ברחבי המדינה. "תמיד תכננו לשפר את מערכת הצדק הפלילית, בין אם במתקני הכליאה ובין אם לאחר השחרור," אומר היל.

Fotolia :כ-50% מהאסירים האמריקאים יחזרו לכלא לאחר שחרורם | אילוסטרציה

האסירים שוכרים טאבלט, שפותח על ידי החברה כך שיהיה עמיד וכולל מגוון של אמצעי בטיחות מיוחדים; באמצעות המכשיר הזה הם מקבלים גישה למבחר תכנים ממאגרים שונים, מוצרים שפותחו בחברה וכאלו שקיבלו רישיון במיוחד עבורם. הבחירה של התכנים נעשית לפי מספר משתנים, כמו למשל רקורד של פעולה בבתי כליאה, או מידת התאמתם להעברה דיגיטלית. חומרים אצורים ממאגרים הם למשל מסמכים ממחלקת התעסוקה, עבור אימונים לקראת קריירה. חומר שנוצר על ידי החברה מביא עמו למשל תרפיה קוגניטיבית והתנהגותית. חומרים ברישיון כוללים בין היתר התכוננות לבחינת GED – General Educational Development – בחינה המוודאת שלנבחן יש רמת השכלה של בוגר תיכון בארה"ב ובקנדה.

לאסירים יש מניע נוסף להשלים את תהליך רכישת ההשכלה וההכשרה המקצועית: כשהם עושים זאת, הם זוכים בנקודות, שבהן ניתן לעשות שימוש כדי להפעיל קבצי מוזיקה, סרטים ומשחקים.

לפי היל, התוצאות מבטיחות. "ראינו ירידה חדה במקרי האלימות", הוא אומר. למרות האפשרות להרוויח נקודות ולהשיג בעזרתן גישה לתוכן בידורי, נראה שהאסירים דווקא מקדישים את מרבית זמנם לשימוש בחומרים המקצועיים והלימודיים. הפופולאריים ביותר: תרפיה קוגניטיבית והתנהגותית והכשרה במכונאות רכב.

מתקני כליאה משתמשים על פי רוב בתקציב מחוזי על מנת לממן את הטאבלטים, או שהם לוקחים כסף מהאסיר במקום לעשות בו שימוש לשיחות טלפון ומזון. כך או אחרת, המטרה היא להימנע מלבקש ממשלם המיסים לאשר תקצוב נוסף של התכנית, דבר שלא סביר שיתרחש.

היל מספר שבחודש ינואר הוא סיים סבב השקעות עם מימון של למעלה מ-2 מיליון דולר מקרנות השקעות הון סיכון כמו Kapor Capital, Serious Change ועוד. בין היתר, בכוונתו לעשות שימוש בכסף על מנת לפתח כלים נוספים שיוכלו להפוך את הלימוד בפלטפורמה שלו ליותר אישי, באמצעות, נניח, שיעורי הנחייה מבוססי וידאו בין האסיר למדריך. בסבב השקעות קודם גייסה החברה 1.8 מיליון דולר, לצד 500 אלף דולר נוספים שקיבלה במענקים וזכיות בפרסים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן