חוסר הודאות במשק מפחיד את המנכ"לים הישראלים: בינתיים עוברים להשקיע בחו"ל

מעל בימת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, הוצג הבוקר סקר המנכ"לים של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העולמית PwC. מספר שיא של כ-1,344 מנכ"לים מ-68 מדינות השתתפו בסקר, המתקיים זו השנה ה-17 ברציפות.

מהסקר עולה כי 44% מהמנכ"לים חוזים צמיחה בכלכלה העולמית במהלך שנת 2014. זאת אל מול 7% בלבד שצופים כי תחול הידרדרות.

את עיקר הדאגה הביעו המנכ"לים בכל הנוגע לרמת הרגולציה במדינות השונות – דבר המעלה את העלויות ובולם את האפשרות לחפש שווקים חדשים. 72% מן המנכ"לים ציינו דאגה זו, אולם הביעו תמימות דעים גם באשר לגירעון הפיסקאלי (71%), חוסר היציבות של שווקי ההון (71%) ועול המיסים ההולך וגדל (70%). הנתונים מבטאים עליה בחששות המנכ"לים, שהיו נמוכות יותר בשנה שעברה, אז רק 61% חששו מחוסר היציבות בשוק ההון ו-69% בלבד חששו מעודף הרגולציה.

בהתייחסו לחששות המאפיינים את המשק הישראלי ציין אבי ברגר, השותף המנהל של PwC Israel כי "בזירה המקומית קיים חשש מהידוק נוסף של הרגולציה ומההשפעות של חוק הריכוזיות". עוד חוששים הישראלים מהמצב הגיאו-פוליטי, קיפאון במו"מ המדיני וירידה בהשקעות זרות בעקבות כך.

בישראל, "מאפיין נוסף של הסביבה העסקית הוא חוסר יציבות, הבא לעיתים לידי ביטוי בתקינה וחקיקה, שמעלים את רמת אי הוודאות במשק" מוסיף ברגר. חשש שתואם את העליה שניתן לראות בהיקף העסקאות שהישראלים מבצעים בחו"ל, שם נצפתה עליה של 42% בשנת 2013.

המנכ"לים בטוחים בחברות שלהם ובכלכלה העולמית – אבי ברגר | מתוך יוטיוב

נתון מדאיג נוסף הוא כי מנהלי החברות בטוחים פחות ופחות בעצמם ובחברה שהם מובילים. השנה רק 39% מהמנכ"לים העידו כי הם בטוחים שיחול גידול בהכנסות החברה שלהם – זאת לעומת 40% בשנת 2012 ו-48% ב-2011. בשנה שעברה הנתון היה הנמוך ביותר מאז פרוץ המשבר ב-2009 (21%), אז הביעו המנכ"לים ביטחון של 36% בלבד.

מובילים במדד האופטימיות

מי שהביעו את הרגשות האופטימיים ביותר היו מנכ"לים מן המזרח התיכון – 69% מתוכם סבורים כי יחול גידול של הכנסות החברות שלהם בטווח הקצר, נתון גבוה ב-30% מהממוצע העולמי. מנגד, מאזנים עם פסימיות הם המנכ"לים מצפון אמריקה דווקא; רק 33% מהם בטוחים כי יחול גידול בהכנסות החברות שלהם.

דניס נלי, יו"ר רשת PwCהעולמית, מנתה את שלושת המגמות הגלובליות מהן חוששים המנכ"לים יותר מכל – פיתוחים טכנולוגיים מהירים, שינויים דמוגרפיים, וכן שינויים בעוצמה הכלכלית. "המפתח להצלחה בעתיד" מסכמת נלי, "יהיה יכולתם של המנכ"לים לגרום למגמות הללו להוות עבורם יתרון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן