חופשה אולימפית: הקיץ הזה נוסעים ללונדון?

רוב ההכנות כבר נשלמו. היכל הכדורסל שנבנה במיוחד לאולימפיאדת 2012 | צילום: רויטרס

בעוד כמה חודשים יעלה היהלומן גדי ארזליך על מטוס בדרך ללונדון. הוא מניח שחברים רבים יצטרפו אליו, אבל הוא לא חיכה להם כדי להצטייד בחבילת תיירות לאירוע השיא של הספורט העולמי בשנה הבאה: אולימפיאדת 2012. "הייתי בבייג'ינג ונהניתי מאוד", הוא מספר. "טיילתי, היו תנאים טובים, ראיתי משחקי כדורסל וטניס, האווירה הייתה מדהימה והמחירים נורמליים, אז ברור שהחלטתי לטוס גם ללונדון".

ארזליך (67) מייצג היטב את אחד הטרנדים הבולטים בענף הנופש בשנים האחרונות: תיירות מבוססת אירועים, בעיקר אירועי ספורט או מוזיקה. כמו ישראלים רבים, הוא מארגן את חופשותיו השנתיות בכפוף לאירועי ספורט יוקרתיים כמו משחקי ליגת האלופות, משחקיה של מכבי ת"א, טורניר ווימבלדון וכמובן: המונדיאל והאולימפיאדה.

אולימפיאדת לונדון תהווה את מוקד המשיכה העיקרי עבור ישראלים, כיוון שהמונדיאלים הבאים ייערכו בברזיל הרחוקה ובקטאר הבעייתית, והאולימפיאדה שלאחריה תתקיים אף היא בברזיל. גם ב־2020 האולימפיאדה ככל הנראה לא תיערך באירופה. על פי ההערכות, קרוב ל־10,000 ישראלים יטוסו כצופים ללונדון, פי עשרה ממספר הישראלים שטסו לסין ב־2008.

חלק מהישראלים, כמו ארזליך, הם תיירי ספורט קבועים. אחרים מקושרים בדרך זו או אחרת לאנגליה, מה שמקל עליהם להשיג כרטיסים ומפחית בהוצאות שהייה. רופא השיניים התל אביבי, ד"ר סטיב אמבר (70), עלה לישראל מלונדון לפני 44 שנים, אבל עדיין מצליח להיעזר באזרחות הבריטית.

"מההתחלה היה לי ברור שאנצל את האולימפיאדה כדי לבקר בלונדון וליהנות מהחוויה הייחודית", הוא מספר. "השתתפתי בהגרלה בריטית וזכיתי ב־10% ממה שהזמנתי – בעיקר כדורעף חופים, שחייה, אתלטיקה וטניס. כרטיסים לחתירה שרציתי, לא הצלחתי לקבל".

כל מי שרצה להשתתף בהגרלה המדוברת לתושבי בריטניה, הפקיד לחשבון מיוחד כ־5,000 פאונד, וחיכה בקוצר רוח לתוצאות שקבעו אילו אירועים יזכה לראות. היצע הכרטיסים הכולל עומד על 8 מיליון ל־623 אירועי ספורט שונים, כש־6.6 מיליון כרטיסים הוקצו לציבור הבריטי. היקף הבקשות הגיע ל־20 מיליון ומספר המבקשים ל־1.8 מיליון, כך שהמגיש הממוצע ביקש 11 כרטיסים לחמישה אירועים שונים. לחלק מהאירועים, כמו טקס הפתיחה וגמר 100 מטר, עלה ההיצע על הביקוש פי 30 ויותר.

אנחנו שאר העולם

גם אנשים שלא ממש מתעניינים בג'ודו או בכדורעף, משתוקקים להיות שם. הכנות בלונדון | צילום: רויטרס

חלוקת הכרטיסים בהגרלה, לצד מספר הכרטיסים העצום ששמור לספונסרים ולפונקציונרים, לא השאירה יותר מדי כרטיסים לצופים משאר מדינות העולם. הללו משווקים על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי, באמצעות מכרזים לחברות תיירות מקומיות.

בישראל זכתה במכרז איסתא ספורט, ששיווקה גם את האולימפיאדה הקודמת. החברה, שהוקמה ב־1999 כדי לספק פתרון נוח וחוקי לרכישת חבילות ספורט, מציעה שישה סוגים של חבילות במחירים שונים, שכוללות טיסות, מסים, כרטיסים לאירועים השונים ומלונות מרכזיים מרשתות מובילות. מחיר החבילה הממוצעת עומד על כ־4,000 פאונד. כמו כן, מציעה החברה גם חבילות VIP בתפירה אישית, כשהחבילה היקרה ביותר שנרכשה עד עתה עומדת על סכום של 100 אלף פאונד.

האירוע המבוקש ביותר בלונדון 2012 הוא טקס הפתיחה, שמחיר הכניסה אליו: כ־2,000 פאונד. אבל גם מי שהסכום אינו מרתיע אותו יתקשה להשיג כרטיס, כיוון שרובם נמכרו מזמן. גם כרטיסים לאירועי השיא האחרים, כמו גמר ה־100 מטר בריצה, ידרשו סכומים גדולים למדי, אם ניתן בכלל להשיגם.

בשלב זה משווקות חבילות כוללות בלבד, כאשר בהמשך צפויה איסתא למכור גם כרטיסים בנפרד, למי שמעוניין להרכיב את החבילה בעצמו. החבילה הזולה ביותר (2,012 פאונד) כוללת שלושה לילות במלון שלושה כוכבים, וארבעה אירועי ספורט – מהפחות מבוקשים. ככל שהמלון יוקרתי יותר, החופשה מתארכת, והכרטיסים מבוקשים יותר, כך מתייקר המחיר בהתאם. זו לא עסקה זולה, אבל בהתחשב בשער הפאונד בימים אלה, לא מעט ישראלים יכולים לעמוד בה.

השיווק עובד במודל משולב: שיווק ללקוחות פרטיים ולארגונים גדולים, שמשווקים את החבילות ללקוחות במסגרת תחרויות ומבצעים. "חלק גדול מהחברות הגדולות במשק עובד איתנו", אומר מנכ"ל איסתא ספורט, יואב ברוק. "גם לקראת לונדון 2012 הרבה חברות במשק יציעו מבצעים וחבילות כפרסים בתחרויות".

100 אלף ישראלים

באיסתא ספורט מעריכים שכ־100 אלף ישראלים נוסעים מדי שנה לחופשות שבמרכזן עומד אירוע ספורט. האירועים המבוקשים ביותר הם משחקי מכבי תל אביב ביורוליג (בעיקר בשנים בהן היא מעפילה לפיינל פור), משחקי ליגת האלופות בכדורגל, משחקיה של ברצלונה ומשחקים בליגה האנגלית. הביקוש לכרטיסים לאולימפיאדה, טוען ברוק, שובר את כל השיאים.

"האולימפיאדה היא האירוע הגדול ביותר ב־2012, וסביר להניח שזה יהיה אירוע הספורט הגדול והפופולרי בהיסטוריה עד עתה", הוא מעריך. "מרבית העולם המערבי במרחק נגיעה מלונדון. זה לא כמו סין. לונדון מרכזית ואין תייר בעולם שלא רוצה להיות בה. לכך יש להוסיף את העובדה שלהרבה ישראלים יש שם מכרים, חברים ואפילו משפחה, ואת העובדה שבכל מקרה זה יעד נהדר להיות בו בחודשי הקיץ". נראה שאיסתא לא תוכל לספק את כל הביקוש. "יש כ־8 מיליון כרטיסים, מתוכם 2 מיליון לכדורגל – לא בדיוק הדבר הכי מעניין באולימפיאדה.

קשה להשיג כרטיסים. ענף השחיה | צילום: רויטרס

הביקושים באנגליה היו פי עשרה מכמות הכרטיסים שהוקצתה מראש. זה לא מספרים שמישהו מהתחום שלנו מכיר", מתפעל ברוק. "בערך מיליון כרטיסים הוקצו לעולם – זו כמות ממש קטנה. צריך לזכור שמי שייסע יראה ארבעה, חמישה אירועים, ככה שבסך הכל מעט מאוד אנשים מהעולם יזכו להיכנס".

ברוק עצמו מכיר מאוד מקרוב את האולימפיאדות. הוא השתתף בשלוש מהן כשחיין, וביקר באחרות במסגרת תפקידו הנוכחי. על אף שנכח באינספור אירועים אחרים, האולימפיאדה, הוא מסכים, היא חוויה מסוג אחר. בניגוד לאירועי ספורט רגילים, מדובר בחוויה תרבותית וקוסמופוליטית. גם אנשים שביומיום לא ממש מתעניינים בשחייה, בג'ודו או בכדורעף, משתוקקים להיות במקום המרכזי ביותר בעולם, בימים שבהם נשואות אליו עיניהם של מיליארדים.

"כמעט כמו חופשה באילת"

לונדון נערכת לאירוע כבר מזמן, ורוב ההכנות כבר נשלמו. המהומות האחרונות בעיר הדאיגו מאוד את ראשי האולימפיאדה, שנערכים לאבטח אותה בצורה חסרת תקדים. בינתיים, מספר ברוק, האירועים בלונדון, וגם ההפגנות בישראל, לא פוגעים במכירות: "יש בארץ מספיק אנשים שעובדים קשה ומרוויחים כסף, ורוצים להוציא אותו על חוויות שיישארו איתם. 2,000 פאונד זה לא הרבה יותר מחופשה טובה באילת, אז למה לא לעשות את זה?".

מה הם האירועים המבוקשים ביותר?

"טקס הפתיחה זה האירוע הכי מושך, אפילו שהוא לא אירוע ספורט. כולם רוצים להיות בו, אבל כשמבינים את העלות, יורדים מזה מהר. שחייה זה הענף הפופולרי ביותר, אבל יש בעיה קשה של כרטיסים. כרגע אנחנו במצב שבו אנחנו יכולים לאשר רק כרטיס אחד לשחייה בחבילות רבות. אחרי זה מגיעה האתלטיקה, ובראשה גמר ריצת ה־100 מטר. גם הטניס פופולרי, אגב יותר מאשר טורניר ווימבלדון, שמתקיים באותו מקום זמן קצר לפני כן.

"לאחר מכן מגיעה ההתעמלות, שבה יש לנו היצע לא רע של כרטיסים. בהקשר הזה, ישראלים רבים רוצים לצפות בגמר שבו צפוי להשתתף אלכס שטילוב. גם הג'ודו מרכז עניין בארץ, ואנשים עדיין מאמינים באריק זאבי. אחרי זה מגיעים ענפים רגילים כמו כדורגל וכדורסל. אני אישית ממליץ להיחשף גם לענפים מיוחדים כמו כדורעף חופים, שישוחק במרכז לונדון לא רחוק מבקינגהאם פאלאס. בסין למשל, הלכתי לגמר הכדורמים, ואין מילים לתאר את האנרגיות שהיו במקום".

ישראלים רבים רכשו בשנים האחרונות כרטיסים דרך מתווכים וספסרים. הפעם, מעריך ברוק, הם לא יוכלו לעשות זאת. "בסין, ההורים של רבקה אדלינגטון, כוכבת השחייה הגדולה באנגליה, קנו כרטיסים מחברה אינטרנטית שמכרה כרטיסים מזויפים. הבת שלהם זכתה בזהב – והם לא היו שם. הבריטים ערוכים להילחם בספסרות בצורה חסרת תקדים, והם הקימו יחידה של הסקוטלנד יארד, שכוללת חמישים מפקחים, כדי למגר את התופעה.

ומה לגבי רכישת כרטיסים מאנשים פרטיים?

"הם הולכים לפתוח מערכת חוקית שבה אנשים יוכלו להחזיר כרטיסים שקנו, והם יימכרו שוב – אבל לא תמצא אתר שמוכר כרטיסים סתם ככה. היום כבר אי אפשר לקנות סתם ככה ברחוב כרטיס מזויף למשחק של צ'לסי. מי שעושה את זה בכל זאת, יכול להיות שיוציאו אותו באמצע המשחק מהמגרש. זה כבר קרה לישראלים. מי שרוצה להגיע ללונדון 2012 וליהנות מהחוויה, צריך להתארגן ולרכוש כרטיסים בצורה מסודרת. מומלץ גם לדאוג לסידורי השינה מראש, ולא לחכות לרגע האחרון".

 

 


 

10 עובדות על לונדון 2012

1. האולימפיאדה ה־30 (27 ביולי עד 12 באוגוסט 2012 ( תתקיים באתרים רבים ברחבי לונדון. אזור שלם במזרח העיר הופך בימים אלה לכפר האולימפי, וכן נבנו שורת אצטדיונים ואולמות חדשים.

2. זו הפעם השלישית שלונדון מארחת את המשחקים האולימפיים, אחרי משחקי 1908 ו־1948.

3. התקציב הכולל לאירוח האולימפיאדה עומד על 9.3 מיליארד פאונד. מכירת הכרטיסים צפויה להניב רווח של 440 מיליון פאונד.

4. ההכנסות המוערכות לבריטניה מהמשחקים: 10 מיליארד פאונד. 

5. את הלפיד האולימפי יישאו 8,000 רצים עד להדלקתו בטקס הפתיחה החגיגי.

6. הספורטאים יתחרו ב־26 ענפי ספורט שונים. נשים יתחרו לראשונה באגרוף. 

7. 205 מדינות ייקחו חלק ב־300 האירועים השונים. 147 מדינות ישתתפו באולימפיאדת הנכים שתיערך לאחר מכן. 4 מיליארד איש צפויים לצפות בטקס הפתיחה בטלוויזיה.

8. המשחקים ייערכו ב־28 אולמות ספורט שונים ברחבי לונדון ומחוץ לעיר. האצטדיון האולימפי יכיל 80 אלף מקומות ישיבה.

9. הפסל ההודי אניש קאפור יבנה לרגל המשחקים האולימפיים פסל תצפית עצום ממדים בגובה 114.5 מטר.

10. 17.3 אלף מיטות יחכו בכפר האולימפי עבור הספורטאים.

כ-2,000 פאונד לאירוע המבוקש באולימפיאדת לונדון. פתיחת אולימפיאדת בייג'ינג | צילום: רויטרס

המשלחת הישראלית

 

1. עד עתה הבטיחו את השתתפותם במשחקים השחיינים גל נבו, נמרוד שפירא בר אור ויעקב טומרקין, הקלע סרגיי ריכטר, השייטות ורד בוסיקלה וגיל כהן והמרתוניסט זוהר זמירו. הם עדיין צריכים לשמור על כושרם בכמה תחרויות בקרה.

2. מרבית הענפים לא הסתפק הוועד האולימפי הישראלי בקריטריון הבינלאומי, וקבע רף נוקשה יותר לישראלים, כדי להבטיח הופעה מכובדת.

3. ההערכה היא, כי בסופו של דבר יגיעו ללונדון כ־40 ספורטאים, מחציתם נשים.

4. בוועד האולימפי מעריכים כי לישראל יש סיכוי לזכות ב־5-2 מדליות, בענפי השיט, הגלישה, התעמלות המכשירים ובהתעמלות אמנותית. 

5. הוועד האולימפי קבע פרס כספי לזוכי המדליות המייצגים את ישראל: כל זוכה במדליית זהב יקבל מיליון שקל. הזוכים במדליות כסף יקבלו 400 אלף שקל, זכייה במדליית ארד תהיה שווה 250 אלף שקל, ומקום רביעי יזכה ב־30 אלף שקל. נוסף לכך, מאמן של ספורטאי שיחזור לישראל עם מדליית זהב, יזכה למענק של 250 אלף שקל, והאגודה שאליה הוא ישתייך תקבל 150 אלף שקל.

6. תקציב ההכנות: 30 מיליון שקל בשנה. מינהל הספורט תורם לו 15  מיליון. תשעה מיליון מגיעים מגיוס חסויות ותרומות של הוועד האולימפי והשאר ממועצת ההימורים 

7. זכויות השידור נמכרו על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי לערוץ 1 מתוקף חברותו באיגוד השידור האירופי.

8. בשנת 2012 יציינו בוועד האולימפי עשרים שנים למדליות האולימפיות הראשונות של ישראל, ארבעים שנה לרצח הי"א ושישים שנים למשלחת הראשונה של ישראל למשחקים האולימפיים.

9. הישג השיא של ישראל במשחקים האולימפיים הוא זכייתו של גל פרידמן בזהב באתונה 2004. יעל ארד זכתה בכסף וחמישה ספורטאים (אורן סמדג'ה, גל פרידמן, מיכאל קלגנוב, אריק זאבי ושחר צוברי) זכו בארד.

10. איסלנד היא המדינה המפותחת היחידה שלה פחות מדליות מאשר לישראל. ליכטנשטיין, לדוגמה, כבר זכתה בתשע מדליות.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן