חוקרים מזהירים: שימוש בנשק גרעיני עלול להוביל ל"עידן קרח"

בעוד המתח בין המערב ורוסיה הולך ומתפתח וברקע גוברים הדיבורים על חזרה לימי המלחמה הקרה, גם החשש הגדול מכולם – מלחמה גרעינית, שוב עובר בוודאי בראשם של מנהיגי העולם. במהלכה של המלחמה הקרה, מה שמנע שימוש בנשק אטומי הייתה ההבנה ההדדית כי שימוש כזה יביא להרס מוחלט של שני הצדדים, אך תחזיות חדשות המתבססות על מודלים אטמוספריים ואקלימיים, מבהירות כעת שאפילו עימות גרעיני מוגבל עשוי לגרום לתוצאות קטסטרופליות בקנה מידה עולמי.

התחזיות שיפורסמו בגיליון הקרוב של כתב העת Earth's Future, מזכירות תרחיש היפותטי של החלפת מאה ראשי נפץ גרעיניים של 15 קילו טון בין הודו ופקיסטן. מהלך כזה יכול לגרום לסופות אש שיפזרו עשן אל האטמוספירה בכמות כזו שתבלע ותחסום את קרינת השמש, ותגרום לחימום הסטרטוספרה ותשמיד לפחות באופן זמני חלק ניכר משכבת האוזון המגנה על כדור הארץ.


ניסוי הודי בטיל עם ראש נפץ גרעיני. 100 כאלה יגרמו לשינוי אקלימי של 25 שנה | צילום: רויטרס

פגיעה כזו תגרום לעליה של 80% בקרינת ה-UV במהלך הקיץ ואנשים הרגישים לשמש יוכלו להסתובב בחוץ רק כחצי שעה לפני שיחלו להיפגע. אך חמור מזה, רמה כזו של קרינה תגרום להרס של המערכות האקולוגיות ביבשה ובים ולהשמדה נרחבת של גידולים חקלאיים, דבר שעלול לגרור רעב כבד.

השפעה נוספת של העשן, תהיה התקררות גלובלית של 1.5 מעלות צלסיוס – מה שיוביל את העולם לתקופה הקרה ביותר מזה אלף שנים. הקרחונים בשני הקטבים ילכו ויתפשטו (בצפון ב-25% ובאנטרקטיקה פי 2), ושכבת הקרח הגדלה תחזיר יותר מהקרינה המגיעה אל כדור הארץ ותעצים את תהליך ההתקררות. במקביל תחול ירידה בכמות המשקעים, שעשויה להוביל להתפשטות שריפות גדולות, בייחוד באזורים הטרופיים, כמו יערות האמזונס.


התקררות של 1.5 מעלות והתפשטות הקרחונים. מחיר הגרעין | צילום: shutterstock

אחד מהחוקרים, מייקל מיילס מהמרכז הלאומי למחקר אטמוספרי בקולורדו, מספר כי זהו המחקר הראשון היוצר מודל אחד הכולל אספקטים של פיזיקה אטמוספרית, כימיה של האוזון, תגובה ימית והשלכות על חקלאות. כדי ליצור את המודל השתמשו החוקרים במחשבי העל של נאס"א. "התכוונו לאשר את המחקרים הקודמים שדברו על תקופת התקררות של עשור בעקבות אירוע גרעיני כזה", אומר מיילס. אך במקום זאת, הוא מספר הצוות גילה כי ההתקררות תמשך יותר מ-25 שנה.

"בשנות ה-80 למדנו שמלחמה גרעינית כוללת יכולה להוביל לעולם שכמעט ולא ניתן לחיות בו. עכשיו אנחנו יודעים שאפילו מלחמה גרעינית מקומית, יכולה לגרום לסבל בכל רחבי העולם ואנשים רבים שעשויים למות מרעב במקומות רחוקים מאוד ממקור העימות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן