חוק המשילות עבר בקריאה ראשונה; באופוזיציה שתקו במחאה

אחד החוקים הנפיצים ביותר שקידמה הקואליציה עבר היום (ד') בקריאה ראשונה ביום האחרון של כנס הקיץ של הכנסת. חלקו הראשון של התיקון ל'חוק יסוד: הממשלה', המכונה חוק המשילות, עבר בתמיכה של 63 חברי כנסת אל מול 46 מתנגדים ו-2 נמנעים. חלק זה של החוק כלל את סעיפי הגבלת מספר שרי הממשלה והגבלת הגשת הצעות האי אמון בממשלה מטעם האופוזיציה

חלקו השני של החוק, הקובע בין כי אחוז החסימה לכניסת מפלגות לכנסת יעלה מ-2% מקולות המצביעים ושני מנדטים למינימום של 4% מהקולות וחמישה מנדטים, עבר ברוב של 64 מול 49 ונמנע אחד (יולי אדלשטיין). בין המצביעים נגד היה גם חבר הקואליציה רובי ריבלין.

בדיונים לקראת ההצבעה עלו לדוכן בזה אחר זה רבים מחברי האופוזיציה, ושתקו במחאה על החוק, נגדו הובעה ביקורת לפיה מטרתו לחסום אוכלוסיות בחברה מלקחת חלק בהליך הדמוקרטי. ח"כ זהבה גלאון ממרצ התרגשה מאוד כשעלתה לדוכן והיתה צריכה לעצור את דמעותיה. בין המוחים נגד החוק היו גם חברי המפלגות החרדיות, ביניהם ישראל אייכלר (יהדות התורה) שקרא לעבר חברי הכנסת הערבים: "אנחנו איתכם במאבק על הדמוקרטיה".

ח"כ עדי קול, שהפתיעה את חברי מפלגתה מיש עתיד ונמנעה בהצבעה על חלקו הראשון של החוק, פרסמה הודעה לאחר שלא תיאמה את הצעד עם הנהלת הקואליציה: "היום נמנעתי בהצבעה על חוק המשילות. זו היתה החלטה שפגעה בעיקר בחבריי לסיעה, ואני מתנצלת". בהצבעה השנייה על סעיף אחוז החסימה נשמעה קול למשמעת הקואליציונית והצביעה בעד, דבר שגרר צעקות מצד ספסלי האופוזיציה, שחבריה האשימו את הקואליציה בסתימת פיות המתנגדים מתוכה לחוק.

חבר הכנסת אחמד טיבי מפנה את גבו למליאת הכנסת במחאה | צילום: מרק ישראל סלם 

יצויין כי על פי הצעת החוק, שיחול מהבחירות הבאות לכנסת, חלק מהרשימות שנמצאות היום בכנסת לא היו נכנסות. מדובר בכל שלוש המפלגות הערביות ובקדימה, שירדה מ-28 מנדטים בכנסת ה-18, לשני מנדטים בכנסת ה-19. התיקון לחוק יחזור כעת לוועדת החוקה שתמשיך להכין אותו לקריאה השנייה והשלישית. 

חברי הכנסת מטעם האופוזיציה תקפו במרץ את החוק ומציעיו היום במליאה, חרף הבטחת ראש הממשלה נתניהו כי הוא יידון בוועדה פרלמנטרית מיוחדת עם נציגיהם בטרם יובא בחורף לקריאה השלישית. חברי האופוזיציה עלו ובזה אחר זה ניגחו את יוזמי החוק – ח"כ דוד רותם ומפלגתו, ישראל ביתנו, ובמיוחד את מפלגת יש עתיד ומציע החוק מטעמה, ח"כ רונן הופמן.

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' את ביקרה את החוק ואמרה: "אין קשר בין הגיבוב הזה להגברת המשילות. זה חוק הדרת מיעוטים מהמערכת הפוליטית. אין שום דבר אידיאולוגי בחקיקה הזאת. אומרים שזה ימנע סחטנות פוליטית של מפלגות קטנות. מי מבצע עכשיו את הסחטנות? ישראל ביתנו מבצעת פה במליאה את הסחטנות הגדולה ביותר בזמן שמי שעומד בראשה אפילו לא יכול לכהן כשר בגלל הליכים פליליים נגדו".

ריבלין, שכאמור הצביע עם האופוזיציה נגד החוק, אמר: "כבן לתנועת החירות, אותה ניסו לחסל באמצעים לא דמוקרטיים, אני סבור שאסור לתנועת הליכוד לתת יד לפגיעה בקבוצות אחרות בחברה הישראלית. אם המחלוקות והקונפליקטים בין הקבוצות בחברה לא ילובנו בכנסת, הם יגיעו לרחוב. אם לא נאפשר להר הגעש הישראלי להתפרץ בצורה מבוקרת בכנסת, הוא יתפוצץ ברחובות ובכיכרות".

מנגד טוענים יוזמי החוק כי העלאת אחוז החסימה תגביר את המשילות, תפחית את הסחטנות במשא ומתן הקואליציוני מצד מפלגות קטנות, ותבטיח את התגבשותם של גושים פוליטיים גדולים בניגוד למגמת העשורים האחרונים של התפצלות המפה הפוליטית.

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, נמנע כהרגלו מלנאום מול מליאת הכנסת במהלך הדיון הסוער אבל אמר לאחריו כי חוק המשילות מציל את הדמוקרטיה הישראלית. כדבריו: "החוק שעבר היום בכנסת בקריאה ראשונה הוא צעד נוסף בחיזוקה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית נורמלית, שבה הממשלה שהעם בחר תוכל באמת למשול לטובת האזרחים. הוא יביא ליציבות שלטונית ולממשלות יעילות שיוכלו למלא את תפקידן בתכנון לטווח ארוך ובעבודה של הממשל למען האזרח".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן