חוק הספרים אושר לקריאה שניה ושלישית בכנסת

ועדת החינוך, התרבות והספורט אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק להגנת הספרות והסופרים בישראל. מטרת הצעת החוק היא לדברי הוועדה להבטיח לסופרים ישראלים גמול הולם בעד יצירתם, לקדם את הספרות בישראל, ולשמור על גיוון תרבותי בפרסום ובהפצה של ספרים בישראל. 

הצעת החוק אוסרת על חנות ספרים למכור ספר במחיר שונה מהמחיר לצרכן כפי שסוכם בין המו"ל לרשת הספרים עד תום תקופה של 18 חודשים ממועד הדפסת המהדורה הראשונה של הספר, להוציא במהלך ימי שבוע הספר. כמו כן חנות ספרים ומוציא לאור לא יתנו למוכר בחנות ספרים תגמול בעבור המלצה על ספר מסוים, על סופר מסוים או על ספרים של מוציא לאור מסוים.

בנוסף, חנות ספרים לא תפלה בשטחי תצוגה – חלון ראווה או כל שטח שבו מוצגת כריכתם של הספרים – מוציא לאור מסוים. חנות ספרים מקוונת תוכל לתת הנחה בשיעור שלא יעלה על 10% מהמחיר לצרכן על ספרים שחלה עליהם תקופת ההגנה ורשאית שלא לחייב את הצרכן בעלויות המשלוח של ספרים אלה.


צילום: IngImages ASAP

מוציאים לאור וחנויות ספרים שיפרו את הוראות החוק יקבלו התראה מנהלית. אם ימשיכו בהפרה יהיו צפויים לעיצומים כספיים. הסעיף שעסק בהטלת אחריות פלילית על מפר החוק הוסר מהצעת החוק.

ביוזמת יו"ר הועדה, ח"כ מצנע ושרת התרבות ובאישור חברי הכנסת, הוכנס סעיף להצעת החוק המתגמל סופרים ומשוררים צעירים: משרד התרבות יעניק מידי שנה עשרה פרסים לסופרים בראשית בסכום של 25 אלף שקל לכל אחד; עשרה פרסים בסך 20 אלף שקל לעשרה משוררים בתחילת דרכם ו-10 פרסים בסך 20 אלף שקל להוצאות לאור על ספרי ביכורים.  סטימצקי וצומת ספרים כבר הודיעו על הצטרפותם ליוזמה של הענקת פרסים לסופרים ומשוררים צעירים.

הצעת החוק היא הוראת שעה לשלוש שנים ותחילתה חצי שנה מיום פרסומה ברשומות וזאת על מנת לתת לגורמים הרלוונטיים אפשרות להיערך לחוק. במהלך שלוש השנים ייבדק יישום החוק ואכיפתו ויופקו לקחים לגביי יעילותו.

יו"ר הוועדה ח"כ עמרם מצנע בירך על אישור הצעת החוק ואמר כי הוא מקווה שהמטרה הראויה תושג: "החוק מטפל בכל שרשרת הספרות – מהסופר ועד לקורא. גיבשנו הצעת חוק שאנו מקווים שכל הגורמים יפעלו להצלחתו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן