חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

"חור שחור של השפעה": כך הפכה שרה נתניהו לאשה החזקה בישראל

דמותה של ממשלת ישראל החדשה עוצבה בשבועות האחרונים כמעט בלבדית על ידי ברית האחים לפיד־בנט. הברית בין שני המנהיגים נראית חזקה ועקשנית, עד שאנחנו שוכחים שרק לפני חודש־חודשיים איש לא העלה על דעתו אפשרות לחיבור מוזר שכזה מעל תהום אידיאולוגית תלולה. ואכן, הברית הזו מעולם לא הייתה נרקמת אילו ראש הממשלה היה עושה, יום אחרי הבחירות, את הדבר הטבעי והמובן מאליו: מרים טלפון לנפתלי בנט ומקים איתו את ממשלת החלומות של הימין הישראלי – עם החרדים, ובלי הגבלת מספר השרים. 

אבל ביבי לא הרים טלפון, ובמקום זה שלח את בנט לחיקו הנעים של יאיר לפיד ו־19 המנדטים. התוצאה: נתניהו הוא ראש הממשלה, אבל הוא כבר לא האיש החזק בה. מאחורי הנתק בין נתניהו לבנט, טוענים בעקשנות מקורבים ופרשנים, עומדת מערכת היחסים העכורה בין שרה נתניהו לבין בנט ואיילת שקד, עוד מהימים בהם היה נתניהו ראש האופוזיציה והשניים עבדו בלשכתו. עובדתית, המשא ומתן הקואליציוני עם בנט החל רק לאחר שמנהיג הבית היהודי התנצל ברדיו על בדיחת 'קורס הטרור' שהשמיע בראיון טלוויזיוני.

לדירוג המלא – הנשים החזקות ביותר בישראל 2013

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

-=-

"תזכרי שאף פעם לא דיברנו"
"מבחינתי, שיחת הטלפון הזאת מעולם לא התקיימה"
"אני אדבר איתך, אבל רק אוף דה רקורד"

כל עיתונאי רגיל לקבל תגובות כאלה ממרואיינים פוטנציאליים בכל פעם שהוא עוסק בנושאים רגישים. אלה אינן תגובות לא לגיטימיות או חריגות. ובכל זאת, היה משהו חריג כשביקשנו לשוחח על אשת ראש הממשלה, להבין את מידת השפעתה ואת מקור כוחה: כמות התגובות הזהות ונימת החשש שהתלוותה להן. פוליטיקאים, פקידים בכירים, מקורבים היום ומקורבים לשעבר, כולם הבהירו באופן נחרץ ותקיף שהם לא מעוניינים לדבר. חלק מהסרבנים הללו דווקא לא ידועים כביישנים במיוחד, ובדרך כלל שמחים לדבר עם עיתונאים על כל נושא בעולם.


נתניהו | צילום: זיו קורן

אלה שכן הסכימו לדבר – לא לייחוס כמובן – מתארים את השפעתה של "הגברת הראשונה" בישראל כעצומה ואדירה. "היא קובעת את סדר היום של ראש הממשלה", חזרו ואמרו. "היא כל הזמן ברקע – וכל הזמן יש לה מה להגיד".

גורם אחד שעבד בעבר קרוב מאוד לבני הזוג נתניהו מתאר את מנגנון ההשפעה של שרה נתניהו: "היא לא מעורבת בצורה ישירה בקבלת החלטות כלכליות, צבאיות או מדיניות. היא לא תחליט ולא תתערב בהחלטות על העלאת המע"מ או על תקיפה באיראן, אבל היא בהחלט מעורבת בהחלטה מי יהיו האנשים שיקבלו החלטות חשובות מאוד, לעתים גם גורליות.

"חלק גדול מהמינויים בסביבת ראש הממשלה – ולא רק בלשכתו – עוברים דרך שרה נתניהו. תפקידים גדולים בלשכה החשובה בישראל – וגם תפקידים קטנים בשירות המדינה. היא מתערבת בכל הדרגים – בכירים כזוטרים". 

גורם אחר שעבד עם נתניהו מצביע על הבדלי האישיות של כל אחד מבני הזוג נתניהו. "ביבי הוא איש נטול רוע. הוא גם לא טוב לב. גישתו לאנשים מאוד אינסטרומנטלית", מספר אותו גורם. "הוא יכול להתחמם בקלות ורבע שעה אחר כך לשכוח מהעניין. לצד זה הוא אדם שמאוד מתרשם ממראה חיצוני, מפריטי לבוש, משעון יקר. אלה בדיוק הנטיות שמובילות אותו לבחירה מוטעית של אנשים.

"שרה, לעומת זאת, יודעת לפענח אנשים בצורה טובה יותר. היא אישה אינטליגנטית, שיודעת להתבטא ואפשר לגלגל איתה שיחה מרתקת. בניגוד לביבי, היא יודעת גם לאהוב וגם לשנוא, וכשהיא מתחממת – ולעתים זה בפתאומיות ובלי סיבה ניכרת לעין – היא לא שוכחת אחרי רבע שעה. עליה נאמר המשפט 'לא שוכחת ולא סולחת'. 

ראש הממשלה מעריך את חוכמתה ודעתה, ומרבה להתייעץ איתה. השנים הרבות שהם הולכים יחד יצרו שותפות, גם אם לפעמים זה נראה שלא בהכרח מרצון".

הכוח הנסתר מהעין

הגברת נתניהו צועדת לצד בעלה במישור האישי והציבורי גם יחד כבר יותר משני עשורים. דימויה הציבורי, שמלווה אותה כצל נרדף לאורך כל השנים הללו, מצייר אותה כטיפוס חזק ודומיננטי במקרה הטוב ושתלטני וכוחני במקרה הפחות טוב. 

אנחנו נמנעים במכוון מסיפורים רכילותיים מסמרי שיער, מעניינים וחשובים כשלעצמם, ומתמקדים בניסיון להבין את המנגנון – איך באמת עובדת ההשפעה של אשת ראש הממשלה. אחד הדימויים המעניינים ששמענו בנוגע לכוחה של נתניהו לקוח דווקא מעולם האסטרו־פיזיקה: אחד מהמקורבים לשעבר המשיל אותה לחור שחור, אישיות בעלת כוח אנרגטי ממוקד כל כך בתוך המערכת, שמסוגלת לשנות ולחולל סדרי מציאות חדשים בחלל הפוליטי בישראל בעוצמה אדירה – גם אם לא תמיד ניתן לראות או לזהות את מקור הכוח המניע. 

נתניהו | צילום: daniel biskup

רבים מהמרואיינים לכתבה זו חזרו על המוטיב הזה בניסוחים שונים, כשהסבירו שבמקרים רבים ניתן לראות התרחשויות ומהלכים הקשורים בה וגם כאלה שלכאורה אינם קשורים בה, שהכוח המניע מאחוריהם נותר נסתר מהעין. בעלטה מסביב ניתן לזהות רק את עקבותיה.

השאלה המתבקשת היא עד לאן ידה משגת, עד כמה שותפה אשת ראש הממשלה בהחלטות בענייני מדיניות, גם אם בצורה עקיפה, באמצעות אנשים שחייבים לה את מינויים? קשר השתיקה מקשה על היכולת לענות על השאלות הללו באופן נחרץ, אולם לפחות במקרה אחד – גם אם כזה שהרווח היח"צני ממנו ברור – התשובה ברורה. "שרה הייתה זו ששכנעה אותי סופית לשחרר את גלעד שליט מהשבי", התוודה נתניהו בראיון לעיתון הגרמני בילד לפני כתשעה חודשים. "היא זו שאמרה לי – תחשוב על הילד גלעד שליט. תחשוב על הילד במרתף החשוך, ללא תקווה, בלי אור".

הבטן הרכה של ראש הממשלה

לא כולם מבינים על מה המהומה. טבעי ומובן מאליו שבעל יושפע מאשתו וישתף אותה בהתלבטויותיו ובמחשבותיו. נשים חזקות לצדן של ראשי ממשלה הן לא דבר חדש, ולא רק בישראל (ראו מסגרת). "ברור ששרה משפיעה על קבלת ההחלטות בלשכת ראש הממשלה, אבל אי אפשר להתנפל עליה בגלל זה כל הזמן", אמר לנו אחד המקורות. "מה, היא בת הזוג הראשונה של ראש ממשלה בישראל שהתערבה והשפיעה? מה עם לאה רבין, למשל? בני הזוג של פוליטיקאים בכירים הם אנשים מעורבים מתוקף קרבתם". 

ואולם, גם אלה מבין המרואיינים שהבהירו שעצם השפעתה על ראש הממשלה טבעית וברורה, תהו לגבי עוצמת ההשפעה. אחת השאלות המעניינות שעלתה מהשיחות שניהלנו היא איך זה קורה? למה וכיצד מצליחה שרה להשפיע בצורה כל כך אפקטיבית ודרמטית? 

אחד מהאנשים שמכירים את לשכת ראש הממשלה מקרוב מתאר סוג של מעגל, שמתחיל ונגמר באותה נקודה. "כדי שמישהו יהיה בעל השפעה הוא צריך למצוא מושא מוצלח שיהיה מוכן להיות מושפע באופן כל כך טוטאלי. זהו ראש הממשלה. הוא נמצא תחת השפעתה באופן מוחלט, ולא מראה שום רצון להתנער מאותה השפעה. הוא מאוד מחויב לה וכפי הנראה אוהב אותה מאוד, ולכן גם נשאר איתה כל כך הרבה שנים".

גורם אחר, המקורב לזוג, מחזק את הטענה: "שרה היא הבטן הרכה של ביבי. הוא יכול לחיות עם ביקורת קשה עליו מכל הצדדים, אבל תגידי משהו רע על שרה – זה הורג אותו. יש ביניהם קשר רגשי חזק. כשמישהו מעליב אותה – כמו שעשה נפתלי בנט בכמה הזדמנויות אומללות – זה יוצר משקעים אצל שניהם יחד, כזוג. אנשים אוהבים לדבר על זה שביבי מפחד משרה, שיש איזה הסכם סודי ומסתורי שמאיים עליו, אבל בסופו של דבר הוא מגלה כלפיה רגישות גבוהה מאוד וזה מה שחשוב".

מעגל נוסף של השפעה הם בעלי התפקידים שבסביבת בעלה – כמו למשל נתן אשל, ראש הסגל לשעבר בלשכה. במקביל לעבודה עם ראש הממשלה, רבים מהם למעשה עובדים גם אצל שרה. "באמצעותם היא יודעת עם מי הוא נפגש ומה הלו"ז שלו", אומר אחד המקורות, "דרך האנשים האלה היא מעבירה את דרישותיה והם מקבלים ממנה טלפונים עם הנחיות ברורות, שבסופו של דבר הוא מאשר. אנחנו גם רואים לאורך השנים שמי שסר חינו בעיניה מתנדף, ואילו מי שמסייע לה עובר לתפקידים בכירים יותר".

לצד כל התיאורים הביקורתיים, רבים מהמרואיינים ציינו גם נקודות לזכותה של שרה נתניהו. מדובר באישה אינטליגנטית, שאפתנית, בעלת ביטחון עצמי. בניגוד לבעלה, למשל, היא נאמנה לאנשיה. היא גם מופת לנאמנות משפחתית וידועה כבעלת נאמנות ואהבה ללא תנאי למדינת ישראל. 

מאז שנכנסה לתפקיד נאלצה להתמודד עם נחשולי שנאה ובוז קשים מצד התקשורת ומצד חלק גדול מהציבור הישראלי, שלא בטוח שאדם שאינו בעל נפש חזקה יכול היה לעמוד בהם. די להזכיר את פרשת השמלה שלבשה לטקס פתיחת משכן הכנסת האחרון ואת ההתנפלות הבלתי עניינית עליה בהקשר הזה.

שרה נתניהו היא ללא ספק האישה החזקה והמשפיעה ביותר בישראל. גם אם נשים בצד את סיפורי הזוועה השבועיים בעיתונות על התנהלותה – השאלה העיקרית היא מה זה אומר עלינו ועל האיש שמכתיב יותר מכל את עתידנו?

על כך אולי אפשר ללמוד ממקרה עליו נוהגת לספר הילרי קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר. באחת מחופשות הקיץ שלה ושל בעלה עצרו השניים לתדלק בתחנת דלק מקומית. המתדלק, התברר, היה בן זוגה של הילרי בתקופת התיכון. "נו, הילרי", חייך הנשיא לשעבר לאשתו כשנסעו משם. "אם היית נשארת איתו, היית יכולה להיות היום אשתו של מתדלק…"

"דרלינג", השיבה הילרי. "אם הייתי נשארת איתו, הוא היה נשיא ארצות הברית…" 

השתתפה בהכנת הכתבה: שגית פסטמן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן