חושבים להקים סטארט אפ באירופה? אולי עדיף שתוותרו

מייקל סיטון, בעל חברת סטארט אפ טכנולוגית קטנה בצרפת מנסה לקדם את העסק שלו ברחבי אירופה. אלא שבשל שוני רב בתקנות הרגולציה במדינות השונות ביבשת, מתקשה סיטון, כמו מפתחי פטנטים רבים נוספים באירופה להשיג הגנה משפטית להמצאותיו. המפתחים מקווים כי באיחוד האירופי יאחדו את התקנות, מה שיביא להורדה משמעותית במחיר רישום הפטנטים, שיהפוך לאחיד גם הוא.  

עד שתקווה זו תתממש, סיטון החליט לדחות את פעילותו בשוק האירופי ועבר לנסות את מזלו בארה"ב. חברתו של סיטון, סנסריס, המייצרת חיישנים אלחוטיים למדידת נתונים ביו-רפואיים וסביבתיים, מעסיקה חמישה עובדים ולא יכלה לעמוד בעלויות רישום הפטנטים שלה בכל אחת מארצות אירופה בנפרד. 

למזלו של סיטון בחודש יוני האחרון חתמו מנהיגי האיחוד האירופי על הסכם המאחד את מחירי רישום הפטנטים בכל המדינות החברות. לאחר 30 שנים של דיונים בנושא, הצליחו המנהיגים להקים בית משפט להגנה על פטנטים שישמש את כל חברות האיחוד. 

אולם ההחלטה על הקמת בית המשפט נמצאת כעת בהמתנה, זאת לאחר שהפרלמנט האירופי התנגד לה בעקבות אי עירוב משרד המשפטים של האיחוד בתהליך. עם זאת, נשיא המשרד האירופי להגנת פטנטים, בנואה בטיסלי, מי שיהיה אחראי גם על בית המשפט המאוחד לפטנטים בטוח כי בסופו של דבר המחלוקות בין הצדדים ייושבו. לטענת דובר המשרד, המטרה היא להגיע להסכם עד הסתיו.

מסובך יותר ממה שחשבתם | אילוסטרציה: INGIMAGE / ASAP

גם אם ההסכם ייחתם עד סוף שנת 2012, יצטרכו מפתחי הפטנטים לחכות עוד שנתיים עד שיוכלו להנות מהגנות החוק החדש, הצפוי על פי ההערכות להוזיל את רישומי הפטנטים באירופה בעד כ-70%. כיום רישום פטנט ברחבי האיחוד עולה בין 30,000-35,000 יורו.

רבים טוענים כי מערכת רישום הפטנטים המסובכת באירופה היא אחד הגורמים העיקריים לעובדה שהיבשת מפגרת אחר ארצות רבות בתהליך מסחור המדע. כיום, מפתחים יכולים להגיש בקשה לרישום פטנט באיחוד אך על מנת שהיא תענה, עליהם להשיג את אישורה של כל מדינה בנפרד. 

לדברי בטיסלי, בתקופה בה התחרות בתחום הולכת וגדלה, לא רק מכיוון עמק הסיליקון, אלא גם באסיה, יש צורך דחוף בבית משפט מאוחד שיסייע בשיפור מעמדה של אירופה בענף. 

הקמתו של בית המשפט הכרחית בעיקר עבור העסקים הקטנים באירופה, שכן המחסור בהון לרישום פטנטים מרובה עלול להרחיק מהם משקיעים במקומות שונים בעולם. לטענת סיטון "ההגנה על פטנטים חשובה עבור שחקנים קטנים בשוק משום שהיא עשויה להרים את ערכה של החברה בעיני משקיעים עוד לפני שהיא מתחילה למכור לציבור את מוצריה". 

אמנם הקמת בית המשפט להגנה על פטנטים תהיה צעד חשוב לכיוון פתרון הבעיה באירופה, אך לא מדובר במהלך מושלם. ההערכות הן שכתושג פשרה בין משרד המשפטים באירופי ליוזמי החוק, היא תחלק את בית המשפט לשלושה חלקים: המטה המרכזי יהיה בפריז, לונדון תטפל בפטנטים הקשורים למדי החיים ובמינכן ידונו בכל תחומי ההנדסה. חלוקה זו עלולה ליצור דחיות באישור הפטנטים בשל קשיים בירוקרטיים ופרוצדורליים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן