חושבים מחוץ לכורסא: כך ייראה הסלון שלכם בעוד 1,000 שנים

בלילה שבו האדם הצליח לראשונה לשלוט על האש כנראה גם הוקם הסלון הביתי הראשון. חצי המעגל המוכר ששימש בתחילה לישיבה סביב סוג כלשהו של אח פתוחה, נוצר מחדש סביב שולחנות קפה או מערכות בידור. הספה או הכורסא תפסו את מקומם של האבן הגדולה או בול העץ; בולי עץ פרטיים או סלעים קטנים הוחלפו בכיסאות נוחים ובספות. אבל האם אזור המגורים הבסיסי הזה, בסגנון סדרות הטלוויזיה של שנות ה-60, יישמר גם בעתיד הרחוק? 

האם מעבר של האנושות לכוכבים במסלול לווייני נמוך (LEO) ומעבר לכך ישפיע בסופו של דבר על האופן שבו הרהיטים מעוצבים כאן, על כדור הארץ? הצמיחה המהירה של אוכלוסיות אורבניות, בצירוף עם מעבר האנושות לחלל החיצון, יגרמו כנראה ליותר ויותר רב-שימושיות ביחידות דיור יותר ויותר קטנות על כדור הארץ.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כדי להתמודד עם זה, כך לדברי ברברה אימהוף, אדריכלית חלל ב-LIQUIFER Systems Group (LSG) בווינה, נצטרך לבנות רהיטים קלים לשינוי ורב-שימושיים אף יותר מהרהיטים של היום.


צילום: רויטרס

מגורים בחללים כה קטנים יגרמו לאנשים לרהט את חדרי המגורים של עצמם כך שלא תיווצר תחושה של עומס ושל רעש ויזואלי, אומר ת'יאו ריצ'רדסון, מעצב תעשייתי ומייסד משותף ב-RBW, יצרן רהיטים וגופי תאורה מודרניים מברוקלין. "האסתטיקה של קווים פשוטים יותר, צורות בולטות וצבעים סולידיים בולטים, זהו ככל הנראה הכיוון שאליו ילך העתיד בתחום המגורים", אומר ריצ'רדסון.

אז האם דורות העתיד עדיין יתגפפו על ספות ממולאות יתר על המידה? ייתכן, אבל עם יותר רב-שימושיות, אומרת אימהוף. לדבריה, הריהוט העתידי יכלול טכנולוגיה משולבת שמטרתה לתת מענה הולם יותר מבחינה ארגונומית ואפילו באמצעות ביו-פידבק. לדוגמא, ספה המותאמת מראש לתנוחה הפורמלית יותר של חמותכם שבאה לביקור, תשתנה לאחר עזיבתה בחזרה לפונקציה הרגילה שלה, כרהיט "צ'ילאאוט".

ריצ'רדסון מציין גם שהשילוב בין מכשירים לארכיטקטורה יהפוך אותם כלל הנראה לאחד, כך שקיר שלם יהפוך גם למסך וידיאו בשעת הצורך. 


חדרים קטנטנים ומשטרי תאורה | צילום: רויטרס

"ב-1,000 השנים הבאות נתקשה מאוד להפריד את עצמנו מהעצמים סביבנו שיש להם חיים", אומר ג'וש אואן, יו"ר תוכנית העיצוב התעשייתי במכון רוצ'סטר לטכנולוגיה (RIT).

ריצ'רדסון צופה שנורות OLED שקופות יטמעו במבני זכוכית, כך שמשטחי זכוכית שקופים יספקו מגוון עצום של אפשרויות תאורה. "באופן פוטנציאלי לא יהיה כלל צורך בגופי תאורה", אומר ריצ'רדסון. "כל מה שצריך זה משטחי זכוכית בתוך חלל, כחלונות או כמחיצות, או כמשטחי תקרה".

ועדיין, בסביבה טכנולוגית כזו, האם ייוותר מקום לנכסי משפחה עתיקים מהעבר התרבותי שלנו?

כל מה שהוא תוצרת יד הופך יותר ויותר בעל ערך, אומר ריצ'רדסון. "מיומנויות עיבוד עץ אלו כמעט אבדו מן העולם", אומר ריצ'רדסון. חשוב שלא נאבד את החום ואת הפוטנציאל לייחודיות בעבודת עץ פרטית. כשהכל סביבנו הופך מורכב יותר, חד-פעמי ושזור בטכנולוגיה, החברה העתידית שלנו תעריך פשטות רבה ואיכות מלאכה גבוהה. כך שחומרים שמחזיקים היטב מעמד לאורך זמן יישמרו".

במדע הבדיוני, לעומת זאת, ריהוט עתידני הוא כמעט תמיד ניסוי בעיצוב מינימליסטי, כך לדברי אואן. אבל זה נובע חלקית, לדבריו, מכך שככל שאנו נאבקים על בניית גרסה אידיאלית של העתיד, אנחנו הופכים יותר נוסטלגיים.

ועדיין, בתוך כמה דורות, לדברי אימהוף, חדרי סלון ייכנעו לרב-שימושיות, ואף יותר מהיום, הם יהוו חדר תקשורת לאינטראקציה עם אנשים הנוכחים בהם פיזית או וירטואלית.

ועדיין, כפי שמציין ריצ'רדסון, כמה צורות של חדרי סלון ככל הנראה לעולם לא ימותו. ריצ'רדסון ואואן טוענים כי ולמרות אזהרתה של אימהוף על פטירתו הפוטנציאלית של הסלון, מאה שנה מהיום כנראה עדיין נשב ונהיה עסוקים בסוג כלשהו של בידור קהילתי ביתי – גם אם זה יהיה צפייה בהולוגרמה או שיתוף המילה האחרונה במציאות מדומה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן