חושבים שאתם נוהגים ברכב שלכם? לא בטוח: כך נלחמים יוצאי 8200 בהאקרים המטילים אימה בכבישים

לטוב ולרע, אנשי הצבא והממשל מתעניינים בפריצת מכוניות כמעט יותר מבכל דבר אחר. כפי שדווח בעבר בפורבס, סוכנות המחקר המתקדם במשרד ההגנה האמריקאי נתנה חסות לחוקרים כריס ואלאסק וצ'רלי מילר כדי לפתח מערכת הגנה לכלי הרכב. השבוע הודיעה בריטניה כי ממשלתה תעבוד עם חברות רכב על מנת להעניק חוסן סייבר למכוניות שבראשותם.

בינתיים, בתל אביב, יוצאי יחידת המודיעין המובחרת של צה"ל, 8200, הקימו בשקט בשקט חברה אשר בודקת את ההגנה הדיגיטלית הקיימת בכלי רכב מודרניים ובו זמנית עובדת על טכנולוגיה חדשה שתאפשר הגנה על כלי רכב מפני האקרים זדוניים.

'ארגוס אבטחת סייבר' רק סיימה הקיץ לעבוד על מגוון רחב של מוצרים וכעת היא נפגשת עם יצרניות רכב וחלקי חילוף על מנת לבדוק את מערכת מניעת הפריצות שהמציאה בכדי שאלו יוכלו להתחיל להגן על הנהגים בהקדם האפשרי. לא רק שמייסדי החברה הם כולם מפקדים לשעבר ביחידת 8200 אלא שאחד מהתומכים המרכזיים בחברה הוא תת אלוף בדימוס נדב צפריר אשר הקים את פקודת הסייבר בצה"ל.

טכנולוגיית הסטארט-אפ הישראלי, אשר מוגנת בפטנט, נראית פשוטה למדי על פני השטח: היא מאפשרת לחלקים שונים ברכב להכיל את אירוע ההתקפה בנפרד משאר המערכות, אך מבלי לבודד את אותה המערכת המותקפת. נכון להיום, כל מטורף אשר רוצה להוריד מכונית של מישהו מהכביש בעזרת שימוש במחשב בלבד, יעשה זאת על ידי התחברות למערכות בעלות הגישה מרחוק באוטו, כמו מערכת הבידור למשל המסתמכת על תקשורת חיצונית. מאחר וכמעט כל המכוניות שייצאו מקו יצור הן בעלות רשתות פנימיות משלהן, ניתן לפרוץ למערכת אחת דרך האחרת. כלומר, מישהו יכול לפרוץ למערכת הבידור ולאחר מכן לנוע ברשת הפנימית של המכונית ולהשתלט על מערכות חשובות כמו מערכת הבלמים או ההיגוי.

מנכ"ל חברת ארגוס ויוצא 8200, עופר בן-נון 

חברת ארגוס טוענת כי הטכנולוגיה שלה מסוגלת לעצור השתלטות כזו מבלי לגרום להפרעות מסוכנות עבור המשתמש. ברגע שהמערכת מזהה פעילות חשודה היא מכילה וחוסמת אותה מבלי לבודד את המערכת שהותקפה משאר המערכות – כך שההאקר פשוט לא יכול לגשת לחלקים אחרים במכונית, מסביר מייסד ומנכ"ל החברה עופר בן נון. ההשראה לרעיון הגיעה בחלקה מאבטחת הטלפונים החכמים – תעשייה אליה בן-נון והמייסדים השותפים שלו, גם הם יוצאי 8200, אורון לביא וירון גאלולו התכוונו להיכנס במקור.

"הסתכלנו גם על ביטקויין, בתים חכמים, IOT וכל אתגר אחר שניתן לחשוב עליו. אבל אז חשבנו – מהו האיום הגדול ביותר שניתן לצפות לשנים הבאות? וכך הגענו לעסוק באבטחת מכוניות" סיפר בן-נון.

שיטתה של חברת ארגוס שונה מזו של מילר וואלסאק האמריקאיים, שיצרו מערכת הגנה בסיסית שתשבית את הרשת כולה כאשר המכונית מותקפת. לשיטה זו יש את החסרונות שלה: דמיינו מצב בו אתם דוהרים בכביש מהיר כאשר לפתע הרשת של הרכב מושבתת. כל נהג ממוצע צפוי להיבהל ואף לעשות תאונה. בדיוק על החיסרון הזה עונה הטכנולוגיה של חברת ארגוס.

שלא כמו המודל של מילר וואלאסקי, הטכנולוגיה של ארגוס לא תופקד בידיהם של הצרכנים. במקום זאת, בוגרי 8200 מעוניינים להתקין את הטכנולוגיה שלהם במספר חלקים שונים ברכב, כך שהיצרנים הסופיים אשר מרכיבים את הרכב לא יצטרכו לשנות את עיצוב הרכב. לדברי בן-נון הדבר יאפשר יצירת שכבות של אבטחה: אם האקר מצליח לפרוץ את האבטחה בחלק אחד במכונית, המערכת עדיין תפעל ותגן על שאר המערכות ברכב – כך אין נקודת כשל יחידה.

ארגוס היא איננה החברה היחידה שנתפסה לשיגעון ביטחון הרכב. תל אביב היא ביתם של שתי חברות נוספות העוסקות באופן ספציפי באיומיי סייבר על מכוניות – 'טאוורסק' וארילואי'. אך בן-נון מאמין כי החברה שלו היא היחידה שמאחוריה גיבוי פיננסי ראוי. רק בחודש מאי גייסה החברה סכום של 4 מיליון דולר ובנן-נון מבטיח כי ישנו מימון נוסף בדרך.

אך לא כולם משוכנעים כי יש צורך אמיתי בצד שלישי בתחום. ג'וש קורמן אחד ממובילי הדעה בנושא טוען כי הנטל צריך להיות על יצרני הרכב עצמם אשר צריכים לספק את זכות הביטחון בעצמם – "אני לא רוצה אנטי-וירוס במכונית שלי, אני רוצה הגנה מובנית ברכב" אמר קורמן. מההסתכלות מקרוב על חברת ארגוס ברור לקורמן כי כעת ישנו תמריץ כלכלי להוספת אבטחת סייבר לרכב. אבטחה כזו, המלווה במנגנוני עדכון תוכנה, תייתר את הצורך ב'ריקול' יקר לרכבים רבים כשמשהו ישתבש (והוא ישתבש).

בעוד קורמן מאמין כי תשומת לבו של הציבור צריכה להיות מופנית אל עבר ה'רגישויות' של כלי הרכב, בן-נון אומר כי הוא וחברתו לא מתכננים לייצר יותר מדי רעש. היצרנים עדיין אינם להוטים לעבוד בגלוי עם חברות אבטחת הסייבר, מאחר והדבר נראה כלפי חוץ כהודאה בכך שישנה בעיה. לכן שיתוף פעולה פרטי נותרה הדרך הטובה ביותר עבור ארגוס, והשוק כולו, להתקדם, לפי בן-נון.

בהתחשב המודעות הציבורית המוגברת סביב נושא אבטחת הסייבר ברכב כיום נראה כי מגזר זה של השוק עומד להתרחב. ללא קשר לרמת האיום הנוכחית, תהיה לכך השפעה חיובית על הנהגים ברחבי העולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן