חושך, דבר וערוב לא תמצאו שם: 10 המכות והטעויות של יזמים מתחילים

תחום היזמות, כידוע, הוא אחד התחומים הקשים והמאתגרים ביותר לפעול בו. לא מזמן פרסמנו כאן את שורת הנתונים הסטטיסטיים העגומים אשר מציגים עד כמה קשה למיזם חדש להצליח ולבסס את מעמדו כעסק יציב, ואם גם אתם שואפים להצליח להקים עסק משלכם – אתם לבטח יודעים כבר דבר או שניים על סיכויי ההצלחה המאיימים ועל הגורמים הרבים כל כך בהם תלויה הצלחתכם העתידית. אולי זו הסיבה שיזמים רבים כל כך מכינים שורה ארוכה של תירוצים לתלות בהם את הכישלון, אם הוא כזה אכן יגיע: החל מהאשמת המשקיעים, השוק והתזמון ועד להטלת האשמה באלילת המזל שלא חייכה אל העסק – סיבות לכישלון לעולם לא חסרות.

כמובן שכל אלו הם גורמים חשובים ורלוונטיים להצלחה בכל עסק, אך לכולם משותף דבר אחד: הם אינם תלויים בכם, היזמים. לכן, במקום להתרכז בכל אותם גורמים אשר אינם בשליטתכם, למה שלא תנסו להתמקד בכל אותם גורמים אשר תלויים אך ורק בכם, ואשר יוכלו לקדם או להפיל את העסק שלכם?

צילום: thinkstockphotos

כך, לאורך השנים צצות ועולות כל פעם מחדש "10 הדיברות" ליזם, אשר מספקות שלל עצות וטיפים כיצד עליו לנהוג ובמה עליו להתמקד. במקום זאת, הפעם נתמקד דווקא בהפך המוחלט – בדמות 10 הטעויות הקשות ביותר שיזמים רבים שבים ומבצעים, ואשר פוגעות קשות בסיכויי ההצלחה של העסק הצעיר.

1. כשמזלזלים בכתיבת תכנית עסקית מפורטת. תשאלו את מרבית היזמים בעלי הניסיון, והם יסכימו על דבר אחד: אתה לא באמת יודע משהו עד שהוא אינו כתוב. הכוונה אינה לכך שדבר שאינו כתוב אינו קיים (והדגשת חשיבות התיעוד ושימור הידע), אלא פשוט לכך שאם תקדישו זמן לכתוב ולפרט אודות התכנית העסקית שלכם, אתם בעצמכם תבינו אותה באופן יסודי הרבה יותר. יזמים אשר מגיעים עם התלהבות גדולה ופשוט מדלגים על שלב הירידה לפרטים והתכנון המקדים מגיעים בסופו של דבר לשלב בו הם עצמם אינם מבינים לעומק כיצד הם מתכוונים להרוויח מהעסק שלהם, ללא תכניות גיבוי, וללא כל מודל חלופי. השלב הבא, במרביתם המוחלטת של המקרים, היא כישלון.

2. כשמציעים שירות בחינם כדי למשוך לקוחות חדשים. אל תיפלו לאשליה כי עד שלא יהיה לכם קהל לקוחות גדול ונאמן, אתם לא צריכים לחשוב על ההכנסות. ההפך הוא הנכון. דווקא בשלבים הראשונים חשוב להצליח להכניס סכומי כסף, גם אם קטנים, כדי לכסות את העלויות הבסיסיות וכדי להמשיך וליצור אמון בעסק. בנוסף, מערכת יחסים בה הלקוח אינו משלם לכם אינה מניבה פירות משמעותיים בגזרת הלמידה והבנת המוצר, מייצרת נקודת פתיחה בעייתית ומכניסה לא מעט מרמור למערכת. כל עוד אתם עובדים לשם כך – מגיע לכם לקבל תרומה עבור עבודתכם. גם אם זעומה.

3. כשמניחים שהתלהבות תביא להזדמנויות עסקיות. אין תחליף לחקר שוק מעמיק ויסודי. יזמים רבים מאמינים כי מידת ההתלהבות והאמביציה שלהם יוכלו ליצור הזדמנויות עסקיות יש מאין – אך זוהי תחילת הדרך להשקעת משאבים מיותרת שסופה בכישלון. תמיד תזכרו כי ההתלהבות שלכם באשר למוצר אינה אובייקטיבית, ואל תוותרו על מחקר מעמיק, שיחה עם לקוחות פוטנציאליים וזיהוי הצורך שעומד בבסיס העסק החדש שלכם.

4. כשמבלים יותר זמן בחלומות מאשר בעשייה. נכון, הקמת עסק היא עניין מרגש. ולבטח כל יזם מתחיל מכיר את הסיפוק הגדול בשקיעה לחלומות בהקיץ על הרגע בו ההצלחה תגיע, והעסק ישגשג ויפעל בקנה מידה רחב. אך יזמים רבים כל כך נהנים בעולם החלומות, עד שהם נוטים להזניח את העשייה בעולם האמיתי. חלומות זה לא רק כיף, אלא גם חשוב ומסייע רבות לסיכויי ההצלחה שלכם – כל עוד תדעו למתן אותם, ולחזור לעבוד בזמן. לאחר שתצליחו, יהיה לכם די והותר זמן לחלום על היעד הבא.

התלהבות זה חשוב, אבל לא מספיק | צילום: thinkstockphotos

5. כשמניחים כי "שחקנים רבים בשוק פירושו שיש מקום גם בשבילי". לפעמים, יזמים כל כך נלהבים באשר להזדמנות להקים עסק עצמאי, עד שהם ממש מעוותים את המציאות כדי שתתאים לראייתם האישית. כך קורה שיזמים מתחילים מבצעים סקר שוק רציני ומעמיק, ומגלים כי בדיוק באותו התחום פועלים כבר כמה "שחקנים" וותיקים יותר. כמובן שמצב שכזה לא אומר בהכרח שעליכם לסגת מהרעיון ובהחלט ייתכן כי גם לעסק שלכם יש מקום בשוק. אך אל תתנו להתלהבות שלכם למנוע מכם מלהמשיך ולחקור את השוק: בחנו את גודל השוק, בצעו הערכות מבוססות על רעיונות ושיחות עם לקוחות ושחקנים קיימים, והעריכו האם אכן יש לכם סיכוי לחדור לשוק בו פועלים כבר שחקנים קיימים. המשפט השחוק כי "פורד המציא את המכוניות, אבל זה לא מנע ממאות חברות להצטרף לשוק בהמשך" אינו נכון בכל מצב ובכל שוק.

6. כשמוותרים על הגנה על זכויותיכם בכדי לקצר תהליכים. יזמים רבים כל כך נלהבים לצאת כמה שיותר מהר לשוק – עד שהם מוכנים "לעגל פינה" או שתיים בדרך. הכל טוב ויפה, אך זיכרו כי גם אם תגיעו ראשונים שלוק ותהיו הראשונים להציג מוצר או שירות חדש – אין בכך כל ערובה לכך ששחקנים נוספים לא יצטרפו אליכם, ובזמן קצר מאוד. לכן הקפידו הקפדה יתרה על הגנה על זכויותיכם – רשמו פטנטים, זכויות על לוגו ועל שם, החתימו לקוחות על חוזים בהם אפשרות להארכה, וכו'. זה אולי יקח לכם קצת יותר זמן – אבל ישמור על האינטרסים שלכם בטווח הארוך.

7. כשחושבים שאנרגיה בלתי נגמרת היא תחליף ראוי לניסיון. אנרגיה היא דבר חשוב, בכך אין ספק. אפילו חשוב מאוד. אבל כמה אנרגיה שלא תהיה לכם, היא יכולה לקדם אתכם עד לגבול מסוים. מעבר לאותו הגבול, תיאלצו גם אתם להיעזר בבעלי הניסיון, להם אין כל תחליף. אמנם ניתן להיזכר ביזמים מפורסמים אשר הצליחו בגדול גם ללא כל ניסיון קודם – אך אלו מקרים נדירים. במרביתם במוחלטת של המקרים, יזמים אשר מתעלמים מהצורך בניסיון בהקמת עסק חדש מגלים במהרה עד כמה ניסיון כזה הוא הכרחי.

8. כשמוכנים להתחיל היום – ולמצוא את המשאבים מחר. תקציב זה לא דבר קל למציאה, אך הרבה יותר קשה להשיג קשרים עם ספקים, לקוחות, חוזים ונותני שירותים הכרחיים מבלי שיש לך תקציב מוסדר ובטוח. אם עברתם את שלב התכנון והבדיקה ואתם מוכנים להתקדם לשלב הבא – חיזרו לסעיף 1, כיתבו תכנית עסקית מפורטת, ודעו בדיוק לכמה כסף תזדקקו בכל שלב ושלב. אם העסק שלכם לא צפוי להכניס לכם סכומים אלו כבר בטווח הזמן המיידי, אתם זקוקים למימון. וכל עוד לא תמצאו את אותו המימון, כל התקדמות עשויה להביא אתכם, בסופו של דבר, דווקא לחזור לאחור.

אל תזלזלו בתכנון | צילום: thinkstockphotos

9. כשמסיימים את המוצר לפני התכנית השיווקית. יזמים רבים נוטים להעדיף ולהתמקד בתחומים בו הם חזקים, ואצל רבים מהם – מדובר בפיתוח המוצר, הטכנולוגיה או התכנית העסקית. וכך, רבים נוטים לזלזל בצורך בתכנית שיווקית מוסדרת, מתוך אמונה כי כשהמוצר יהיה מוכן, "הוא כבר ימכור את עצמו". ובכן, טעות בידיהם. אם תיזכרו להתחיל לדון בבניית תכנית שיווקית רק לאחר שתסיימו את מלאכת הייצור, סביר להניח כי לא תקדישו לבניית המהלך השיווקי את הזמן הראוי לכך, עקב הרצון העז לצאת לשוק עם המוצר החדש. וכל מוצר או שירות, טוב ככל שיהיה, לא יהיה שווה מאום אם אנשים לא ישמעו עליו. לכן, הקצו משאבים (זמן, כסף ואנשים) כבר משלב תחילת הפיתוח, בכדי שינתחו, יתכננו ויציגו את התכנית השיווקית.

10. כשמוותרים בקלות. למרות כל מה שנאמר כאן, הדבר הגרוע ביותר שיזם יכול לעשות הוא לוותר בקלות. גם אם ביצעתם טעויות בדרך (וביצעתם), גם אם לא הכל הלך על פי התכנית שהגיתם וכתבתם (תכניות אף פעם לא מתבצעות באופן מדויק), וגם אם המציאות אינה מתאימה את עצמה לחלומות שחלמתם בסעיף מס' 4 – זה לא אומר שהכל אבוד. הקדישו עוד זמן למחשבה ולתכנון. נסו פעם נוספת. בקשו עצה מיזמים בעלי ניסיון בתחום. אם יש עוד דבר מה שלא ניסיתם, נסו זאת. כמובן שבסופו של דבר צריך גם לדעת להכיר בכישלון ולעזוב – אך גם אם תגיעו לשלב זה, לפחות תדעו שעשיתם כל שביכולתכם כדי להימנע מכך. ואז תוכלו לעבור, בלב, שלם אל עבר היעד הבא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן