Forbes Israel Logo

מוכנים לבידוד: מהפכת התוכן הטלוויזיוני כבר כאן

מהפקות מקור בהשקעה של מיליוני דולרים לפרק ועד זמינות אינסופית של תכנים בכל פלטפורמה • כך מתדלק האינטרנט את מהפכת התוכן הטלוויזיוני בעולם וגם בישראל

מבט חטוף על גגות תל אביב מתאר יותר מכל את השינוי שחל בשוק הטלוויזיה בישראל. על בניינים שנבנו לפני כשני עשורים עדיין מוצבות אנטנות לקליטת שידורי הטלוויזיה, על גגות רבים מוצבות גם צלחות לוויין ומתחת לפני הקרקע קיימת רשת מסועפת של כבלים המספקים לבתי אב רבים טלוויזיה רב־ערוצית ואינטרנט.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2019 של פורבס ישראל, לרכישת הגיליון לחצו כאן

אך האינטרנט, שאחראי לשינויים רבים כל כך באורח חיינו, מקדם שינוי משמעותי גם בהרגלי צריכת התוכן הטלוויזיוני שלנו. התפתחותו של האינטרנט המהיר, יחד עם התפתחות בטכנולוגיית דחיסת הווידאו ושיפור בביצועי המכשירים באמצעותם צופים בתכנים – מאפשרים הזרמת וידאו באיכות תמונה גבוהה וזמינות של כותרים מכל העולם על מגוון פלטפורמות: בטלוויזיה, במחשב ועל גבי הטלפון החכם.

המהפכה הזו, המכונה גם (OTT (Over the Top, היא כר פורה עבור יצרני התוכן וספקי הטלוויזיה. בתי הפקה, שבעבר היו מוכרים את זכויות השידור של התכנים שיצרו, החלו להקים פלטפורמות הפצה משל עצמם וגופי שידור ותקשורת החלו להפיץ שירותי טלוויזיה המתאימים לכל כיס, ללא התחייבות וללא התקנת תשתית מסובכת.

רק החודש היתה זו חברת yes, ענקית שידורי הלוויין, שפתחה עבור כלל הלקוחות את שירותי הסטרימינג שלה. עד כה היא עשתה זאת באמצעות מותג הלואו־קוסט, StingTV, שהציע רק חלק מתכני ענקית שירותי הטלוויזיה בלוויין. כעת שלל תכני החברה מוזרמים למנויי שירות yes פלוס על גבי האינטרנט.

"העולם משתנה, השוק משתנה וגם אנחנו ב־yes משתנים", אמר רן גוראון, מנכ"ל yes במעמד ההכרזה על השירות החדש. "יש שיפור ביכולות ההעברה באינטרנט והשיפור הזה יתפוס תאוצה בשנים הקרובות", ציין גוראון ואישר שהחברה מתכוונת לוותר על השימוש בלוויין בעתיד הקרוב.

yes היא אמנם האחרונה בזירה המקומית שהשיקה שירות מלא על גבי האינטרנט, אך היא לא לבד. סלקום מפעילה את סלקום TV ולמעשה היתה הראשונה בישראל שהציעה שירותי OTT, פרטנר עושה זאת באמצעות פרטנר TV ול־HOT יש את Next ואת Next פלוס. אך השחקניות הישראליות ממש לא המציאו את הגלגל וראשיתה של המהפכה טמונה בקרב יצרני התוכן בעולם.

הכי יקר

הנציגה האולטימטיבית של מהפכת הסטרימינג היא נטפליקס. החברה שהחלה את דרכה בשנת 1997 עם שירות להשכרת תקליטורי DVD באמצעות הדואר, החלה להזרים תכנים על גבי האינטרנט ב־2007. לתחום הפקות המקור היא נכנסה ב־2013, אז הושקה הסדרה הראשונה מבית נטפליקס, "בית הקלפים".

ממשק התוכן של yes פלוס. צילומים: יח"צ, shutterstock

היום מציעה נטפליקס לכ־158 מיליון המנויים שלה כ־44 אלף תכנים מקוריים. בשנת 2016 התרחבה נטפליקס גם לישראל, זמן קצר לאחר מכן נוספו כתוביות בעברית לחלק מהתכנים בשירות והיום מגישה החברה ממשק מלא בעברית וחלק מתכני הילדים אף מדובבים.

ההצלחה של נטפליקס גררה תחרות מצד יצרני תוכן נוספים בארה"ב: על פי נתוני CNBC מהשנה שעברה החזיקה הולו ב־13% משוק הסטרימינג האמריקאי, אמזון פריים וידאו החזיקה 33% מהשוק, השחקניות הקטנות החזיקו רק 2% ומי שעדיין שולטת בשוק היא נטפליקס, עם 51%.

יחד עם זאת, המגמה צפויה להשתנות, שכן חברות עתירות ממון ותכנים נכנסו לאחרונה לזירת ההיאבקות של הסטרימינג. דיסני, שמחזיקה בבעלות רוב על הולו, השיקה באמצע נובמבר את שירות הסטרימינג דיסני פלוס, לאחר שהכינה את הקרקע במשך כמה שנים כדי להשיג יתרון בתחום הזרמת התוכן.

ב־2016 היא החלה ברכישת מניות BAMTech, חברה המתמקדת בטכנולוגיות סטרימינג. ולאחר שפג תוקפו של הסכם ההפצה של התכנים שלה עם נטפליקס ולאחר שהתמזגה עם אולפני פוקס המאה ה־20 בעסקה ששוויה 71 מיליארד דולר, היא השיגה יתרון משמעותי כשהיא מחזיקה בבעלותה גישה למאגר עצום של סרטים וסדרות טלוויזיה.

"ידעתי כבר בעבר שדיסני, פיקסאר, מארוול, מלחמות הכוכבים ונשיונל ג'יאוגרפיק יהיו בעלי ערך בעולם המשוגע שאנחנו חיים בו. גם האמנתי שבסופו של דבר הטכנולוגיה תהיה חיונית להשגת צרכנים, אבל לא ידעתי בשנת 2004 שכבר ב־2019 נעשה את כל זה", אמר לוול סטריט ג'ורנל רוברט (בוב) איגר, יו"ר ומנכ"ל דיסני.

דיסני פלוס הושקה בארה"ב באמצע נובמבר ובמהלך 2020 צפויה להגיע גם לישראל. השירות כולל היצע כותרים מרשים אך עדיין מצומצם, כמו ה־Mandalorian וסדרת Star Wars.

אפל TV פלוס הושקה גם היא לאחרונה, בראשית חודש נובמבר, ובעת ההשקה כלל השירות שבעה תכני מקור בלבד. המשתמשים בשירות ברחבי העולם, וגם בישראל, נהנים ממגוון מצומצם של סדרות מקור. לצד סדרות לילדים ומדע בדיוני, מציע השירות סדרת פנטזיה בשם See, וסדרת דרמה הנקראת The Morning Show. ככל הנראה, השירות יהווה פיצ'ר נוסף עבור לקוחות החברה ולא יתמקד בהפקת תוכן רב.

מסוף 2016 פועלת אמזון פריים וידאו ב־200 מדינות, ביניהן ישראל. השירות מציע מגוון רחב של סדרות וסרטי קולנוע ובנוסף מגוון של סדרות תוכן מקורי מבית אמזון. לחלק קטן מהתכנים קיים דיבוב או כתוביות בעברית.

התחרות הזו גורמת ליצרני התוכן להשקיע סכומים גדולים בהפקות המקור שלהם. עד לא מזמן נחשבה "הכתר" של נטפליקס לאחת מהפקות המקור היקרות ביותר, כשעל פי פרסומים השקיעה החברה 13 מיליון דולר בפרק. עם התרחבות התחרות צומחים גם הסכומים. פרק מתוך סדרת המדע הבדיוני של אפל TV פלוס, See, עולה על פי השמועות כ־17 מיליון דולר, ובסדרות דגל שישודרו באמזון פריים וידאו וב־HBO (גם היא צפויה להתחיל להזרים תכנים במאי 2020 על גבי שירות HBO Max) הושקעו כ־20 מיליון דולר בפרק.

One Stop Shop

מהפכת התוכן הבינלאומית משפיעה גם על חברות התקשורת הישראליות. אלה הבינו בשנים האחרונות שעליהן להרחיב את סל מוצריהן ולספק ללקוחות, יחד עם תשתיות התקשורת, גם מוצרי תוכן במחירים הוגנים, כאלה שיבדלו אותן ממתחריהן.

וכשמדובר בתחרות, כל דבר חשוב: מהיצע התכנים, האופן הוויזואלי שבו הם מוצגים ואיכות השידור, אפשרויות להקלטה של שידורים לינאריים, התמיכה בפלטפורמות השונות דרכן ניתן לצפות בשירות ועד הציוד והשירותים המסופקים תמורת המחיר החודשי.

מבין חברות התקשורת בישראל, היתה פרטנר הראשונה להציע שיתוף פעולה עם נטפליקס. כמו כן, חתמה החברה שיתוף פעולה עם אמזון פריים וידאו. בנוסף, מציעה החברה את תכני אפל TV פלוס. כל התכנים הללו כרוכים בתשלום חודשי נוסף.

יחד עם האפשרות לצרוך את התכנים באמצעות אפליקציות הפועלות בסמארטפונים, טאבלטים וטלוויזיות – מציעה החברה ללקוחות השירות ממיר ייעודי מבוסס Android TV. החברה מציעה גם רכישה של Apple TV (הסטרימר של אפל) ואפליקציה ייעודית למכשיר שפיתחה בשיתוף פעולה עם מומחי אפל.

גם סלקום TV מאפשרת היום גישה לשירותי נטפליקס ואמזון פריים וידאו דרך קטלוג התוכן שלה. בהשקת הממיר החדש שלה, המבוסס גם הוא על Android TV, כללה החברה כפתורים ייעודים בשלט להפעלת השירותים, אך לעת עתה התשלום והרישום לשירותים הללו מתבצע ישירות מולם. כמו כן, כולל קטלוג סלקום TV גישה אל ערוץ HBO המציג תכנים מתורגמים של בית ההפקה האמריקאי.

השירות מוצע במגוון פלטפורמות, בטלוויזיות חכמות ובאפליקציות. כמו כן, קיימת אפליקציה ייעודית של השירות עבור הפעלה שלו על גבי Apple TV.

חברת yes מתבססת על Apple TV ומציעה ללקוחות את שירות yes פלוס המוצע על גבי האינטרנט. הסטרימר של אפל ניתן תמורת דמי שכירות חודשיים ודרכו ניתן לגשת לשירותי סטרימינג נוספים כמו נטפליקס, אמזון פריים וידאו ו־Apple TV פלוס. מלבד הטבת שנה חינם ב־Apple TV פלוס, לקוחות yes יצטרכו לשלם בנפרד עבור השירותים האחרים שיצרכו.

שירות StingTV של החברה מוצע ללקוחות במחיר נמוך יותר, אך לא כולל את כל היצע התכנים של yes. כמו כן, מפעילה החברה את אפליקציית yesGo המאפשרת לצפות בתכנים של החברה דרך הטלפון החכם.

"היתרון של yes בעולם הסטרימינג נובע מהתוכן העצום והמגוון ש־yes מציעה ונהנה מהיתרונות הקיימים בעולם זה", אומר אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק של yes. לדבריו, "הבידול בעולם הסטרימינג נובע גם מקשת ההצעות לצרכן שנעה בין עולם הדיסקאונט אל הפרימיום – שבמסגרתו הצרכן יכול לבחור את היקף התוכן הנדרש לו ואת מסגרת העלות שהוא מכוון אליה – החל מ־45 שקל (ב־StingTV, א.ב.) ועד לכ־200 שקל (ב־yes פלוס, א.ב.)".

איזו אסטרטגיה עומדת מאחורי המודל הייחודי של השכרת ה־Apple TV?
"אנו מאמינים כי במודל זה הצרכן נהנה ממערכת יחסית מתמשכת וטובה מולנו כחלק ממודל ההתקשרות מול החברה – כפי שידענו לתת את השירות הטוב ביותר בממיר הלווייני, כך הצרכן מקבל כתחליף את אחת מקופסאות ה־OTT המובילות בשוק. כל אלו נעשים גם כחלק מתהליך המיגרציה ההדרגתי מלוויין ל־IP (שידור על גבי האינטרנט, א.ב.) ש־yes מבצעת בשנים הקרובות", אומר סיגל.

"מוצר משלים"

הוט מאפשרת לבעלי ממיר ה־Fiber 4K וה־Mini Fiber שלה להתחבר לתכני נטפליקס. במהלך השנה הקרובה, מבטיחים בחברה, יושק שיתוף פעולה גם עם אמזון פריים וידאו.
בנוסף, מציעה החברה שני שירותים: Next ו־Next פלוס – אפליקציות באמצעותן ניתן לצפות בתכני המקור ובמגוון ערוצים על גבי האינטרנט בסמארטפונים, טאבלטים, בטלוויזיות חכמות או בסטרימרים בעלי מערכת הפעלה Android TV.

"בסופו של דבר, החברות המובילות בעולם מספקות גם שירותי OTT וגם שירות רגיל. מוצרי ה־OTT הם מוצרים משלימים לטלוויזיה הרב־ערוצית ועדיין 90% מהצפייה היא צפייה לינארית", טוען נדב חנין, סמנכ"ל תוכן וחדשנות בחברת HOT. "עבור לקוחותנו, אנחנו מתפקדים כ־One Stop Shop ומציעים חבילה שלמה של שירותי אינטרנט ותוכן".

ואכן, במסגרת החבילות השלמות שמציעות החברות ללקוחות, אי אפשר להתעלם מהאינטרנט. סלקום, פרטנר וגם הוט משמשות גם כספק וגם כתשתית אינטרנטית, וגם שם הופך הנושא לבסיס לתחרות, מתוך ההבנה שככל שחיבור האינטרנט יהיה איכותי יותר – כך גם תשתפר חוויית הלקוח.

"לסלקום יתרון עצום בכך שהיא מאפשרת לצרוך שירותי טלוויזיה שכוללים אינטרנט (תשתית+ספק), טלפון ביתי וטלוויזיה – גם על גבי סיב אופטי במהירות של עד 1,000 מגה ביט לשנייה (שזה פי 10 מהמהירות המקסימלית שמציע קו ADSL של בזק)", מסביר רפי ‏שאולי, סמנכ"ל שיווק, טלוויזיה ותוכן בקבוצת סלקום. "היום כדי ליהנות מחוויית 4K ובעתיד מחוויית 8K אתה חייב להיות בעלים של תשתית סיבים, יתרון עצום של סלקום על פני מתחרותיה".

גם פרטנר מפעילה רשת סיבים אופטיים משלה, Partner Fiber. על פי מדד בינלאומי של נטפליקס שבחן בפברואר האחרון את ספקיות אינטרנט ברחבי העולם: האינטרנט של פרטנר הוא המהיר בישראל, נכון לעת עריכת הבדיקה.

התוכן הוא המלך

הרבה לפני שמהפכת ה־OTT קרמה עור וגידים, התחרו ביניהן yes ו־HOT על הצרכן הישראלי. מלבד טכנולוגיית השידור השונה, זו באמצעות לוויין והשנייה באמצעות כבלים, הושקעו כספים רבים ביצירת תוכן מקורי.

HOT השקיעה בעשור האחרון כשני מיליארד שקל בתוכן. "הצופה הישראלי מעריך תוכן איכותי מקומי ומעדיף סדרות מקור ישראליות על פני סדרות מופת בינלאומיות. 13 מתוך 15 הסדרות הנצפות ביותר ב־HOT בשנת 2019 הן סדרות ישראליות. אחת הסיבות לכך שהצופה הישראלי מתחבר באופן כה מובהק להפקות המקור הישראליות היא תחושת ההזדהות עמן. הרבגוניות הישראלית באה לידי ביטוי בסדרות המקור והצופה הישראלי לא נותר אדיש למראה המוצבת מולו", מוסיף חנין.

גם yes משקיעה רבות בתוכן ישראלי. "בשנים האחרונות ישנו מיקוד מיוחד בעולם הפקות המקור ו־yes כיצרנית תוכן עושה מהלכים רבים, שבאים לידי ביטוי על המסך ובהכרה של התעשייה בארץ ובעולם: כל חודש עולה לפחות הפקת מקור אחת, בשנתיים האחרונות העלינו הכי הרבה תכני מקור בישראל, זכינו בפרסים נחשבים והתכנים של yes נמכרים בעולם", מוסיף סיגל.

גם חברות הסלולר שעם השנים נכנסו לעולמות הטלוויזיה הבינו שעליהן להשקיע בתוכן מקורי. "סלקום השקיעה רבות במהלך 2019 בהפקות מקור, בין היתר הפקת שתי עונות של 'משיח', 'אלישע', 'נינג'ה ישראל ילדים' ועוד", מוסיף שאולי.

"הצופה הישראלי נהנה לצפות בהפקת המקור הישראלית 'משיח' שהפכה לקאלט ישראלי, כאשר העונה הראשונה צברה למעלה ממיליון צפיות בסלקום TV, ובהמשך שודרה בקשת 12. הצופה הישראלי דורש היצע תוכן רחב מצד אחד, אבל לא מוכן לוותר על שידורי ספורט, תוכניות ריאליטי וחדשות, אשר אינם זמינים בשירותי הסטרימינג. הישראלים אוהבים מאד לצפות בערוצי הספורט, בסדרות איכותיות מבית HBO כדוגמת 'חומריו האפלים', 'השומרים', 'צ'רנוביל', וכן בסדרות ממגוון אולפנים".

פרטנר, שמגדירה עצמה כ"סופר־אגרטור" בזכות התכנים הרבים שהיא מגישה ללקוחות, משקיעה גם היא בתוכן מקורי. "לפרטנר ערוץ בידור ישראלי, ערוץ טדי, שמופק בשיתוף עם טדי הפקות. ומאז הושק לפני שנתיים, הערוץ הפיק עשרות סדרות מקוריות של יוצרים ישראלים ומציע פורמט חדשני של Bite Size TV, סדרות עם פרקים באורך של 10־6 דקות, לצד סדרות סיטקום באורך מלא", אומרים בפרטנר.

"התוכן הוא המלך, ממשק המשתמש היא המלכה והצרכן הישראלי מחפש שירותי טלוויזיה ישראלים שהם עוגן, יחד עם האפשרות לעבור גם לשירותי סטרימינג בינלאומיים", מסכם סיגל.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2019 של פורבס ישראל, לרכישת הגיליון לחצו כאן

צילום תמונה ראשית: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן