חזון נפרץ? מחקר מצביע על סכנות אבטחה שטמונות בטכנולוגיה לבישה

חוששים שמא ישנו מישהו שמסתכל על כל צעד שאתם עושים, כל נשימה שאתם לוקחים? דואגים שזהותכם עשויה להיגנב? אז אם כך – האם עליכם לחשוש מפני טכנולוגיה לבישה?

טכנולוגיה לבישה היא בעצם קטגוריה אליה משתייכים התקנים אלקטרונים קטנים מאוד, שיכולים להיות מונחים מתחת, בתוך או על גבי הבגדים שלכם, ולעזור לכם לנטר מדידות מסוימות של הבריאות או הכושר שלכם לאורך היום. טכנולוגיה לבישה פופולארית כוללת צמידי יד כמו המותגים Fitbit ו-Jawbone, שעונים חכמים כמו ה-Apple Watch וה-Android Wear ומשקפיים כמו ה-Google Glass וה- SmartGlassשל סוני. הטכנולוגיות הללו יכולות למדוד דברים כמו קצב הלב שלכם, דפוסי השינה, וסוגי התנועות שלכם, לרבות מספר הצעדים שאתם עושים, מספר גרמי המדרגות בהם את מטפסים או מספר הקילומטרים שאתם הולכים. נראה שאין גבול לדברים שהטכנולוגיות הללו יכולות למדוד. לדוגמא, החזיה של Ravijour תנטר את קצב הלב שלכם ותסיר מעל עצמה את נעילת הקרס רק כשהזמן ייראה מתאים לכך. זה מאפשר להשתמש בתירוץ "אני מחבבת אותך, אבל החזיה שלי אומרת שלא", או שתמנע 'ממנו' הסתבכות מיותרת איתה (אם כי נשאלת השאלה, מה יקרה כשתרוצי לתפוס רכבת, נניח). הפיתוי לכאורה שלטכנולוגיה לבישה היא המידע שהם מספקים לנו על עצמינו ובכך מאפשרים לנו לשלוט בבריאותנו ובכושרנו. אבל השאלה היא – מי עוד מרוויח שליטה מזה?

Fotolia :טכנולוגיה לבישה מייצרת מידע שימושי רב, אבל לא רק לעוטים אותה | צילום

מחקר שנערך לאחרונה מראה כיצד האקרים עשויים להשתמש בטכנולוגיה הלבישה הזו על מנת להבין מה הסיסמאות שבהן אתם משתמשים ואת המספרי ההזדהות האישיים שלכם (מספרי PIN). החוקרים Chen Wang, Xiaonan Guo, Yan Wang, Yingying Chen ו- Bo Liuממכון סטיבנס לטכנולוגיה ומאוניברסיטת Binghamton ערכו מחקר על קודי הגישה האישיים והסיסמאות של 20 מבוגרים, עליו הם חזרו כ-5,000 פעם. הם השתמשו באלגוריתם ממוחשב על מנת לפרוץ לשלושה סוגי טכנולוגיה לבישה שהנסיינים לבשו על עצמם, באזור הגפיים העליונים, והצליחו לעקוב אחר תנועות היד שלהם, ובהתאם – הצליחו לפענח את הסיסמאות והקודים שהנסיינים הקלידו על גבי מקלדות וטאבלטים בדיוק מטריד. כפי שדיווחו החוקרים, הם הצליחו לקבוע מהי הסיסמא הנכונה, או הקוד הנכון, "בדיוק של 80% כבר בניסיון הראשון, וביותר מ-90% בתוך שלושה ניסיונות".

היות שאלגוריתם הפריצה בו עשו החוקרים שימוש תלוי במעקב אחר תנועות היד של הנבדק, דאגת האבטחה הספציפית הזו נוגעת רק לטכנולוגיות לבישות שמיועדות לגפיים העליונים, אלא אם אתם משתמשים בכפות הרגליים שלכם, או באיברים אחרים, על מנת להזין סיסמאות וקודים. כמו-כן, ישנן דרכים להגן על עצמכם כשאתם מזינים סיסמאות, כמו למשל להסיר את הפריט החכם מידכם, או לכבות אותו, להשתמש ביד השנייה, לבצע מהלכי ריקוד עם היד, כמו המקרנה או פופקורן, בין לחיצה ללחיצה, או לסגל לעצמכם תנועות מוזרות אחרות.

כל זה לא אומר בהכרח שאתם צריכים לפחד מטכנולוגיה לבישה, אבל יתכן שאתם צריכים להיות מעט יותר מודאגים. המחקר הזה מוכיח בעת ובעונה אחת הן את העוצמה והן את הסכנות הטמונות בה – מוצרים כאלו יכולים לייצר המון מידע, והמידע הזה יכול להוביל לתובנות נוספות רבות מעבר לאלו שאליהן המוצר כיוון מראש, תובנות שיהיו חשופות הן לכם והן לאחרים שיש להם גישה אל המידע שלכם. כפי שהמחקר הזה הוכיח, לעקוב אחר תנועת היד שלכם יכול להגיד די הרבה. לדוגמא, מחקר שבחן את המרצים של TED הראה שהפופולאריים ביותר מתוכם השתמשו בממוצע פי שניים בתנועות ידיים בהשוואה לאלו הפחות פופולאריים. (מה שאומר שבפעם הבאה שארצה שם בעצמי, אוודה שאני מנופף בידי בלא הרף). כך, כדאי שתהיו ערים למתי ולהיכן אתם עוטים על עצמכם טכנולוגיות לבישות. כמובן שהמפתח האמתי לפתרון הבעיה יהיה להבין טוב יותר את המידע שטכנולוגיות לבישות מייצרות ולהבין טוב יותר מי עושה שימוש במידע הזה, ובאיזה אופן. עד שחברות אבטחת המידע ופיתוח המוצרים החכמים יעשו זאת, יתכן שתיתקלו בכספומטים ביותר ויותר אנשים שרוקדים את המקרנה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן