חזקה כארז: מה סוד חוסנה הכלכלי המפתיע של לבנון?

לבנון היא לא בדיוק המדינה שהייתם חושבים להשקיע בה, עם מערכת פוליטית משותקת, יותר ממיליון פליטים סורים שנמלטו לשטחה מאז תחילת המלחמה בסוריה (בעוד כל אזרחי לבנון מונים כ-4.4 מיליון איש בלבד) ומאבק מורכב של כוחות שונים הבוחשים במדינה (החל מחיזבאללה ועד איום של דאעש).

ובכל זאת, למרות כל אלה, לבנון הצליחה לגייס בחודש שעבר 2.2 מיליארד דולר באמצעות אג"חים כולל 1.4 מיליארד באמצעות אג"ח ל-15 שנה עם ריבית של 6.65% וריבית נמוכה עוד יותר של 6.2% על אג"ח ל-10 שנים. מדובר בריבית נמוכה ב-3% מרוב המדינות בעלות דירוג אשראי דומה.

הכיצד? הסיבה היא חוזקו הבלתי רגיל של הסקטור הבנקאי במדינה, שמשרת בנאמנות ובהצלחה את הלבנונים המתגוררים בחו"ל ומהווים אוכלוסייה גדולה יותר מאשר אזרחי המדינה שמתגוררים בלבנון עצמה.


לבנון. אנומליה בשוק ההון | צילום: thinkstock

מערכת הבנקאות הלבנונית מחזיקה בנכסים בסכום הגדול פי 3.5 מהתמ"ג של לבנון, והבנקים המקומיים מוגבלים בהשקעות אותן הם מורשים לבצע, מה שהופך את אגרות חוב הממשלתיות להשקעה חיונית עבורם. זו הסיבה ש-80% מהאגרות נמכרו בתוך לבנון ולא בחו"ל ושבנקי ההשקעות שביצעו את העסקה לא טרחו אפילו לצאת לרווד-שואו בעולם. האיתנות הלא פרופורציונאלית הזו והתיאבון של משקיעים לבנקאות המקומית, היא הסיבה שלבנון יכולה למכור בבטחה את האגרות במחיר נמוך.

דירוג האג"ח של לבנון הוא B-/ B2 – דירוג נמוך למדי שאף הורד לאחרונה על ידי מודי'ז. יחד עם זאת, היא סוחרת כאילו הדירוג שלה גבוהה בכמה וכמה רמות. האנומליה הזו היא משהו שאי אפשר להתעלם ממנו אם לוקחים בחשבון את מה שלבנון צריכה להתמודד איתו. המצב הפוליטי במדינה הוא כזה שכל צעד דורש הסכמה פה אחד של כל 24 השרים, היא מתפקדת ללא נשיא כבר 10 חודשים, אין תקציב רשמי והחוב הממשלתי יגיע קרוב לוודאי ל-140% השנה.

גם הבעיות מבחוץ נראות רחוקות מפתרון כאשר מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת והאיום של דאעש עדיין ממשי. יחד עם זאת, הלבנונים רגילים לחיות בתנאים מורכבים כאלה והכלכלה ממשיכה לתפקד בתוך כל הבלגאן הזה. אז היא אולי לא שוויץ של המזרח התיכון, אבל לשכנה מצפון בהחלט יש במה להתגאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן