חיים ומוות בידי השוויון: בשירותי הרפואה הפרטיים תומכים רק חלאות, נכון?

אתם מאמינים בשוויון, נכון? בטח שכן; הרי אתם לא מפלצות. שוויון זה הדבר הנכון והיפה להאמין בו. בכלל, זה טוב שיש מצפון – זה חוסך זמן, כאב ראש וירידה לפרטים. קחו למשל את מערכת הבריאות, ודאי שמעתם משהו על ועדת גרמן, שהוקמה על ידי שרת הבריאות יעל גרמן כדי להציע רפורמה מקיפה בסקטור החשוב שעליו היא מופקדת.

זהו ללא ספק נושא חשוב ובעייתי. סביר להניח ששמעתם וקראתם עליו המון, אבל סביר גם להניח שאין לכם דעה מגובשת בנושא. ככלות הכל, מדובר במערכת כלכלית סופר מורכבת, הכוללת משרד ממשלתי מממן ומפקח, אגודות עות'מאניות המכונות קופות חולים, משהו בשם נוסחת הקפיטציה הקובעת כמה כסף תעביר המדינה לאותן קופות עות'מאניות, בתי חולים ציבוריים ופרטיים וכאלה המוחזקים על ידי הקופות, שלושה סוגי ביטוחי בריאות, גירעון מבני, חולים נודניקים וחד גדיא.

לרכישת מגזין "הרופאים הטובים בישראל" חייגו 077-5273355

לא נעים לחיות בלי דעה מגובשת. ומה אם יתלקח סביבכם ויכוח בנושא? תעמדו בצד ותגידו, אנחנו לא מבינים בזה, אנחנו מהאו"ם? מה אתם, ישראלים או שבדים? אתם צריכים דעה. אם לא היו לכם ערכים, זה היה הופך את כל העסק למסובך מאוד. במקרה כזה הייתי נאלץ לנסות ולהסביר כיצד עובדת מערכת הבריאות, כדי לאפשר לכם להגיע לדעה מנומקת. אולם מאחר שאין לי או למגזין שאתם אוחזים בידיכם מאות עמודים כדי לעשות זאת, נסתפק בדיון ערכי בלבד.

חקיקה שוויונית עשויה לגרום ליותר נזק מתועלת | צילום: Shutterstock

שתי תפיסות מתחרות זו בזו בוועדת גרמן: האחת מבקשת לצמצם מאוד את הביטוחים ואת שירותי הרפואה הפרטיים מתוך טענה שהם פוגעים בערך השוויון. מדוע? אם אזרח פלוני יכול לשלם יותר כדי לזכות בשעת הצורך במנתח כבחירתו ובכיסוי טיפולי ותרופתי מעבר לזה המוענק בביטוח הציבורי, הרי שאזרח פלמוני שאין בכיסו הסכום הנדרש לביטוח פרטי לא יזכה בפריבילגיות הללו; התפיסה השנייה מבקשת להותיר או להרחיב את שירותי הבריאות והביטוחים הפרטיים. למה? כובע. או במקרה הזה – רשע.

מוסר או כליות?

עכשיו, כשאתם מצוידים בצדקנות המוסרית שתאפשר לכם להביע עמדה תקיפה בשעת הצורך, בואו נערוך סימולציה של ויכוח כזה, כדי שנהיה ממש מוכנים. הצד השני יטען ככל הנראה כל מיני טיעונים בסינית־כלכלית, תוך התעלמות מהסוגיה הערכית, שהיא למעשה הסוגיה הבלעדית כשדנים בעניינים של חיים ומוות. כדי שלא להיגרר לשיח הטכני שלו ולהכריע את החלאה בנוק־אאוט, אתגרו את השיח; העמידו בפניו דילמה מוסרית שתחשוף בפני הצופים בוויכוח את פרצופו האמיתי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שאלו אותו מה הוא היה עושה אילו היה נדרש לניתוח לב, או אילו אצל הוריו, אשתו או ילדיו היתה מתגלה חלילה מחלת הסרטן, קרוהן או מחלה כרונית מורכבת שיש לטפל בה במיומנות המרבית. האם הוא היה מרים טלפון ומנסה להשיג פגישה בהולה עם רופא בכיר שהוא במקרה חבר של חבר של חבר מהמילואים? האם היה מוכן לשלם לאותו רופא בכיר סכום כסף משמעותי כדי שיטפל/ייעץ או ינתח אותו או את יקיריו? האם על פי הצורך הוא היה מוכן להעביר סכום כסף כזה גם מתחת לשולחן?

כואב וקל לתאר מה יהיו תשובותיו של אדם חסר ערכים שכזה המחויב ודואג לחייו האישיים, לחיי משפחתו ולהוריו לפני שהוא מקדש עקרונות ערטילאיים ועליונים. קל, משחרר, נעים וצודק להזכיר לעצמנו מה אנחנו היינו עושים, או ליתר דיוק לא עושים; לא היינו מבקשים טובה מאיש. לא היינו מנדנדים בטלפון ומשמנים חבר מהעבר בשביל פגישה בהולה עם רופא מומחה, ובוודאי שלא היינו משלמים אקסטרה כדי לזכות לטיפול טוב יותר. לא ולא. בין אם אלה היו הורינו, ילדינו או עצמנו – היינו מתאשפזים בבית החולים הקרוב למקום מגורינו, נעמדים בסוף התור ושמים את מבטחנו וחיינו בידי הביורוקרטיה הבריאותית. אולי אנחנו ויקירנו נהיה חולים או מתים יותר בשל בחירה באסטרטגיית פעולה שכזו; יש שאפילו יקראו לנו מטורפים. אך אנו נדע שקיצרנו את חיינו בשם השוויון.

דרוש מהלך חינוכי

אחרי הכל, רק מעשי "טירוף" שכאלה יוכלו לצרוב במוחה של החברה הישראלית את הרעיון שלפיו ראוי "להתאבד" (מילולית) לצורך הבטחת שוויון במערכת הבריאות הישראלית. למעשה, ביטול שירותי הבריאות והביטוחים הפרטיים ללא צריבה תודעתית כזו, יגרום לכך שחקיקה שוויונית תיצור יותר נזק מתועלת.

גרמן צריכה להכריע בין תפיסה מציאותית או מטורללת של המציאות הישראלית | צילום: רויטרס

בעולם "מקולקל" שבו אנשים מעדיפים את בריאותם של יקיריהם על פני שוויון, ימשיכו מעטפות הכסף לזרום – אלא שבמקום לעבור מעל השולחן הן יעברו תחתיו, ובכך ימנעו מהמדינה מסים שיכולים היו לממן את מערכת הרפואה הציבורית.

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

בעולם מקולקל כזה יוביל ביטול הרפואה הפרטית הממוסדת להגברת השחיתות ולצמיחת מעמדם של מאכערים המסדרים מנתחים, ייעוציים וטיפולים תוך שימוש במערכת הטבות וקשרים. בעולם מקולקל כזה פעילים חברתיים, חברי כנסת צדקנים ואנשי תקשורת ימחאו כף לשמע הצהרות פומפוזיות של ועדה שהבטיחה שוויון, שעה שחוסר השוויון ישתולל ביתר שאת בעולם האמיתי.

אתם מבינים, זה פשוט מאוד; זה הכל ערכים. הביטו בראי – את מי אתם רואים? פסיכופת המוכן לנטוש את משפחתו ואת חייו לטובת אידיאל ערטילאי, או בן אדם, בשר ודם? מערכת הרפואה הישראלית לא תהיה שוויונית כל זמן שרוב אזרחי ישראל לא יהיו פסיכופתים משונים מהסוג הראשון. ועדת גרמן אכן צריכה להכריע – לא בין ערכים, אלא בין תפיסה מציאותית או מטורללת של המציאות הישראלית.

הכרעה לא נכונה, לטובת צדקנות עיוורת, תשלח נתח משמעותי ממערכת הבריאות לזרועות הכלכלה השחורה. כולם יפסידו במקרה הזה, אך מי שיפסידו יותר מכולם הם החלשים, שלא נהנו מרפואת פרימיום גם קודם לכן, וכעת גם לא ייהנו מהכנסות עקיפות ממסים. ואשר לעיקרון השוויון – הוא ינצח בקרב הפוליטי, אך יפסיד במלחמה, וזו בטח לא תהיה עבורו הפעם הראשונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן