חיישנים וקודים דיגיטליים יהיו – אך האם בספריה של העתיד יהיו ספרים?

זוכרים את התחושה שהייתם מקבלים כשנכנסתם לתוך ספריה גדולה? התחושה שאתם מוקפים בספרים ובמנורות קריאה, ריהוט העץ והכיסאות שנשחקו מעשרות שנים של קוראים שישבו עליהם? על פי האופן שבו מתקדם תחום הספריות, כדאי מאוד שתתחילו לקבל את התחושה הזו גם מסריקת קודי QR, תקשורת לטווח קצר (NFC) ודוכנים דיגיטליים.

סביר להניח כי מרבית הספריות ימשיכו לפעול כפי שפעלו תמיד – לפחות בעתיד הקרוב – אך המגמה לטווח הארוך מלמדת שהספריות מסביב לעולם משתנות, מה שעשוי לסמן תחילתו של גל.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.


צילום: רויטרס

ביפן, הוקמה ספריה המאפשרת לסרוק ספרים באמצעות חיישן NFC (שמותקן כבר על לא מעט סמארטפונים) לפני שמורידים אותם מהמדף. עיירה קטנה באוסטריה, בה לא הוקמה ספריה מקומית, הפכה את כל שטחה לספריה, באמצעות שתילת קודי QR לסריקה ותחנות NFC ברחובות ועל הבניינים, מה שמאפשר לקוראים להוריד ספרים אלקטרוניים מכל מקום.

ספקיות טכנולוגיה כמו 3M, ואוברדרייב פיתחו שתיהן דוכנים פיסיים שמתפקדים כפורטל דיגיטלי לשירותי הספריה, מה שמותקן בספריות רבות גם בארץ. הדוכן של אוברדרייב, אשר הוצג בוועידת איגוד הספרנים האמריקאי, מאפשר ללקוחות לשאול ספרים אלקטרוניים, קבצי MP3 ואמצעים דיגיטליים אחרים.

כשהפיתוחים הללו מאומצים ברעב גדול על ידי עוד ועוד ספריות ברחבי העולם, זה רק עניין של זמן עד שהספריות ייראו יותר כמו חנות דיגיטלית מאשר כמו בית של ספרים. תקציבי הספריות אינם גבוהים באופן יחסי, והקוראים עוברים לאט אך בעקביות אל הדיגיטל, לכן לא מפתיע לראות שהספריות מנסות לעמוד בקצב ההתפתחויות ומשתמשות בכלים הדיגיטליים שעומדים לרשותן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן