חילופי דורות? הצעירים עוזבים את פייסבוק – ופלטפורמות ההתכתבויות הקבוצתיות הן המרוויחות העיקריות

בעוד פייסבוק היא עדיין הפלטפורמה המובילה בארה"ב לתקשורת במובייל, נראה כי כוחה ברחבי העולם הולך ונחלש מול השחקניות המתחרות.

וואטסאפ מובילה כשירות ההודעות החברתי הפופולרי ביותר, ואחריו נמצאות פייסבוק ו-וויצ'אט הסינית, כך עולה מסקר שנערך לאחרונה על ידי חברת OnDevice Research בקרב 3,759 משתמשי אנדרואיד ו-iOS .

הסקר כלל משתמשי סמארטפון מ-5 מדינות: ארה"ב, ברזיל, דרום אפריקה, סין ואינדונזיה, מצא כי 44% משתמשים בוואטסאפ לפחות פעם בשבוע, 35% משתמשים במסנג'ר של פייסבוק, ו-28% משתמשים בוויצ'אט. 

שירותי התכתבות לא באמת קיימים לשם התכתבות בלבד. הם הגלגול החדש של הרשתות החברתיות. חלקן אף הפכו לפלטפורמה למשחקים ואפליקציות שונות. בסין, למשל, אפשר לקנות ברכבת התחתית חטיף באמצעות וויצ'ט, ובהונג קונג ניתן להזמין מקום במסעדה באמצעות וואטסאפ. האפליקציות האלה הן חינמיות בדרך כלל, אך השוק הזה מהווה פוטנציאל של מיליארדי דולרים במכירות. על פי התחזיות, שוק שירותי ההתכתבות יהיה שווה 16 מיליארד דולר עד שנת 2016.

בנוסף לתחרות בינן ובין עצמן, אפליקציות ההתכתבות מתחרות כנגד הפעולות הסטנדרטיות הוותיקות – דיבור בטלפון, התכתבות באמצעות מסרונים ושליחת מיילים. לפי הסקר של OnDEvice, לא פחות מ-86% ממשתמשי הסמארטפון משתמשים באופן קבוע באפליקציות התכתבות מידית, ואילו רק 75% עושים זאת באמצעות SMS. לגבי שיחות ממשיות באמצעות המכשיר, הנתון יורד עד 73%.

חצו את רף 100 מיליון משתמשים מחוץ לסין. וויצ'אט | צילום: רויטרס

כעת, האתגר של אפליקציות ההתכתבות המובילות הוא להתרחב אל מעבר למקורן הגיאוגרפי. וויצ'אט, שהקימה לאחרונה משרדים בארה"ב, חצתה את קו 100 מיליון המשתמשים מחוץ לסין באוגוסט האחרון. 20% מהאינדונזים ו-18% מהדרום אפריקאים דיווחו כי הם משתמשים באפליקציה באופן שבועי.

המסנג'ר של פייסבוק הוא אפליקציית ההתכתבות הפופולרית ביותר בארה"ב. לא רק זאת, נראה כי פייסבוק נהנית בארה"ב מתחרות פחותה מאשר בעולם, כאשר לאמריקאים מותקנות בממוצע בסמארטפון 2.1 אפליקציות התכתבות, לעומת 4.1 ו-4.2 בדרום אפריקה ובאינדונזיה בהתאמה.

"זו מלחמה גלובלית" אומר סטיב צ'ונג, מקים ומנכ"ל האפליקציה Frankly, אשר תוך חודשיים בלבד רשמה 350 אלף הורדות והשקעה של 6 מיליון דןלר מענקית המובייל הדרום קוריאנית SK Planet. "אם אתה שואל אותי מהו התחום הכי חם במובייל כיום, זה מלחמת ההתכתבויות, וזירת המאבק הבאה תהיה אדמת ארה"ב".

אם בוחנים את פילוח הנתונים בתוך ארה"ב, נראה כי למרות הדומיננטיות של פייסבוק, היא מקבלת תחרות צמודה מוואטסאפ, בייחוד בטווח הגילאים 16-24, שם רק 3% מפרידים בין שתי המתחרות.

פייסבוק הודתה בחודש שעבר כי ישנה ירידה בשימוש היומי ברשת החברתית, בעיקר בקרב צעירים. מחקרים מראים כי בני נוער נוטים יותר ויותר אל עבר שירותי התכתבות במובייל, ונמנעים מהתעסקות עם פרופיל דיגיטלי והעלאת תמונות שכל אחד, החל מבני משפחה ועד חבריהם מהלימודים, יוכל לראות.

כפי הנראה, לקרוא תיגר על מונופול ענק הופך קל בהרבה בעידן המובייל. "זה איום וגם הזדמנות", אומר סים טלר מ-OnDevice. "תלוי אם אתה פייסבוק – או וויצ'אט הבא".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן