חיפוש טוב לבריאות: כך גוגל משנה את פני תחום הרפואה

את ההשלכות של עידן המידע על עולם הרפואה אפשר להקביל למה שחוללה המהפכה הפרוטסטנטית לכנסייה הקתולית; הכנסייה לא נעלמה, כאשר המידע שבעבר הוחזק בבלעדיות על ידי הכמורה הפך זמין לכל, אבל הדת השתנתה לנצח. ואם יש משהו שמסמן יותר מכל פריצת דרך עוצמתית שתשנה את פני תחום הרפואה, הרי זה שיתוף הפעולה בין ענקית החיפוש גוגל למרכז הרפואי האמריקאי מאיו קליניק.

השליחות בבסיסו של מנוע החיפוש הנפוץ בעולם היא להפוך את המידע העולמי "נגיש ושימושי אוניברסלית". מאיו, בניגוד לכך, היתה במשך עשורים סמל לרופא היודע כל. ההמלצה על חיפוש בגוגל "כתחנה הראשונה לאלה הזקוקים למידע רפואי" – במילותיו של רופא חבר הנהלה במאיו – מייצגת שינוי פרדיגמה אמיתי.

טכנולוגיית המידע מכתיבה מערכת יחסים חדשה בין המטופל לרופא. אם מידע הוא כוח, מידע דיגיטלי הוא הפצה של כוח. בעוד ש"טיפול ממוקד-מטופל" כוון על ידי גורמים מקצועיים אל עבר הלקוח, הרי שבריאות המתבססת על שיתוף פעולה (collaborative health) – שיש המכנים אותה "רפואה השתתפותית" ("participatory medicine"), או "טיפול ממוקד-אדם" – מזיזה את נקודת המבט מן המטופל החוצה.

צילום: thinkstock

הכל פתוח

שיתוף פעולה פירושו לחלוק. במקומות, כמו מאיו והמרכז לסרטן ע"ש מ' ד' אנדרסון ביוסטון, רשימותיו המפורטות של הרופא, שבמשך תקופה ארוכה היו חשופות רק לרופאים אחרים, זמינות כעת באמצעות אפליקציית מובייל, המאפשרת למטופלים לראות אותן כשהם בוחרים לעשות זאת, ולשתף אותן כראות עיניהם. רפואת מובייל (mHealth) הופכת זאת לעניין שבשגרה, בעוד שהתוכן הופך זאת לצעד מהפכני.

כ-5 מיליון מטופלים ברחבי ארה"ב מחזיקים כיום בגישה אלקטרונית לרישומים פתוחים. המרכז הרפואי בית ישראל דיקונס בבוסטון וכמה מוסדות אחרים אף מגדילים לעשות: בכוונתם לאפשר למטופלים לערוך תוספות ותיקונים במה שהם קוראים לו OurNotes ("הרישומים שלנו"). באופן לא מפתיע, רופאים רבים חשים מושפלים מחילול הקודש הרפואי הזה.

גורם מאיים אף יותר הוא השטף הממשמש ובא של נתונים רפואיים שאותם מייצרים המטופלים, אשר מקורם ברשימה הולכת ומתארכת של מוצרים של חברות צריכה גדולות. החיישנים מוטמעים בתוך אביזרים ללבישה, שעוני יד, סמארטפונים ואפילו "מכונית שאכפת לה ממך" (באבטיפוס של פורד), הכוללת חיישנים ביומטריים בתוך המושב וההגה.
ליתר ביטחון, נשמרים גם ערוצי המידע המסורתיים. לדוגמה, אפליקציה שרושם הרופא, ושזכתה לאישור רשות המזון והתרופות בארה"ב, עושה שימוש בחיישנים ובניתוח נתונים מותאם אישית למניעת התקפות אסטמה חמורות.

עם זאת, מה שהופך נפוץ יותר ויותר הוא נתונים דיגיטליים שאינם זקוקים כלל לרופא. לדוגמה, רצועת כושר של מיקרוסופט, שמספקת לא רק ניטור קבוע של קצב הלב, כך לפי סקירה של ה"ניו יורק טיימס", אלא מהווה חלק מ"פלטפורמה" של בריאות, העושה שימוש באלגוריתמים כדי לספק מידע ואנליזות רלוונטיות. טכנולוגיות השתתפותיות אלו מסייעות בזינוק היקפי קהילות המטופלים המקוונות, שכוללות לפי אחד האומדנים כאחד מכל חמישה אמריקאים הלוקים במצב רפואי כרוני שכיח.

אתם בעניין

"שירותי רפואה מסוג עמית-לעמית" (P-2-P), כפי שמכנה זאת מרכז המחקר Pew, מסייעים בהפיכת הסימפטומים והתגובות הטיפוליות, שמקורם בדיווח עצמי, לנקודות מידע בסגנון מיקור-המונים. העמיתים יכולים גם להצביע על הדרך להגיע לכלים, כמו גרסה צרכנית של בודק סימפטומים מתוחכם, או מחשבון של סיכוני ניתוח המיועד לרופאים. ככל שילידי הדור הדיגיטלי ילכו ויזדקנו, כך תלך ותואץ המגמה הזו.

בעוד שמערכת היחסים הישנה בין מטופל לרופא הולכת ונעלמת, התחליף עדיין אינו ברור. דוח של המכון האמריקאי לרפואה (IOM) הצהיר כי "מטופלים מוכנים ומעורבים הם אחד מהיסודות המבשרים של טיפול באיכות גבוהה, עלויות נמוכות יותר ובריאות טובה יותר". עם זאת, המדיניות הציבורית נלחמת כדי לעמוד בקצב. 

סטנפורד הלת' קר חיבר לאחרונה את אגרגטור (צובר) הנתונים HealthKit של אפל לרשומות הבריאות האלקטרוניות שלו. בוושינגטון, משרד המתאם הלאומי של טכנולוגיית המידע הרפואי עמל על גיבוש מדיניות לנתונים רפואיים הנוצרים על ידי המטופלים.
שאלות חשובות בנוגע לבעלות על נתונים, פרטיות ואי שוויון בגישה למידע צצות כל הזמן. נוסף על כך, בעוד שהאפליקציות יכולות להעצים, המידע לא תמיד ניטרלי – בין שמדובר במה שנכלל בו, בסדר שבו הוא מוצג או בנוכחותן של פרסומות. קבוצות שונות בתחום הרפואה, בתי חולים, מבטחים, חברות פארמה ויזמים מתחרים כולם על תפקיד כשותפים בטיפול ממוקד-אדם.

עם זאת, בעוד שהטכנולוגיה פורצת דרכים ומשנה את מערכת היחסים המסורתית בין הרופא למטופל, חשיבותן של תכונות כגון חמלה והקשבה מרוכזת תישאר תמיד בעינה. רפואה השתתפותית פועלת בצורה הטובה ביותר בצורת יחסים דינמיים. הוצאת השליטה לחלוטין מידי הרופאים יכולה לחבל בטיפול ממש כמו שמירה על כל השליטה במקום אחד. מייסד אפל סטיב ג'ובס התפרסם בין היתר בכך שדחה את עצתו הראשונה של רופאו בנוגע לאופן הטיפול בסרטן הלבלב שלו, ונהג לפי האינסטינקטים של עצמו – החלטה שייתכן כי החישה את מותו.

רופאים עדיין אוהבים לצטט את עצתו של ד"ר ויל מאיו, ממייסדי המרפאה הנושאת את שמו – "האינטרס הטוב ביותר מבחינת המטופל הוא האינטרס היחיד שאותו יש לקחת בחשבון". אלא שמאה שנים מאוחר יותר, האקטיביסטים נוטים להאמין כי "כל דבר שנוגע אליי חייב להיעשות יחד איתי". רפואה השתתפותית אמיתית תחייב שילוב של טכנולוגיית מידע לתוך מערכת יחסים שתיצור הרמוניה בין שתי ההשקפות הללו.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל – לחצו כאן

צילום שער: יוסי אלוני


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן