חלוצת המחקר בתחום סרטן השד מציגה: הישרדות סטייל וול סטריט

500 מיליון דולר ויותר מ-17 שנה. זה מה שנדרש ממייריאד ג׳נטיקס (Myriad Genetics) כדי לתרגם את ההשקעה הגדולה שלה לכדי רווחים. לאחר שנים ארוכות של הפסדים כספיים, הציגה החברה סוף סוף בשנה החולפת רווח נקי של 112 מיליון דולר, על מחזור מכירות של 496 מיליון דולר, והצליחה להתברג למקום ה-33 והמכובד מתוך 100 החברות הקטנות הטובות בארה"ב.

מייריאד, שמפתחת מבחנים אבחנתיים שנועדו לגלות נטייה מוקדמת לסרטן, נוסדה ב-1991 וכעבור שלוש שנים בלבד בודדה את הגן BRCA1, מקטע DNA שמסמן 600 אלף נשים אמריקאיות עם סיכוי גדול מ-1 ל-2 לפתח סרטן שד. התגלית הזאת זיכתה את הצוות, בהובלת המנכ"ל פיטר מלדרום, בזכות בלעדית למכור מבחנים המסמנים מוטציות של הגן, שוק של מיליארד דולר בשנה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מדי שנה שולחות 150 אלף נשים דגימת רוק למטה החברה בסולט לייק סיטי. או אז, מתמקדת החברה בגן BRCA1 כדי למצוא מוטציות גנטיות הקשורות לסרטן השד, בטרם תשלח בחזרה בדואר את התוצאות, שבוע מאוחר יותר.

צילום: אילוסטרציה ingimageA.S.A.P

ותודה למשקיעים

אבל אחרי ההתחלה המבטיחה, חיכתה לחברה דרך חתחתים ארוכה: פיתוח המבחן האבחנתי, פרויקט הכרוך במחקר אינטנסיבי, גזל שנתיים יקרות. המבחן, BRACAnalysis, היה מוכן באוקטובר 1996, אולם נדרשו שלוש שנים של ניסויים קליניים כדי לזכות באישור האגודות הרפואיות – ביניהן האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית והרשת הלאומית המקיפה לסרטן – צעד הכרחי לזכייה בהחזר הוצאות ממבטחים ובאימוץ על ידי רופאים. "לוקח כמה שנים להוכיח לרופאים שמבחן אכן מבצע את מה שאתה אומר שהוא מבצע", מסביר מלדרום.

לאחר הפסדים של 30 מיליון דולר ומחקר שכלל 2,000 מטופלים, הצליחה לבסוף מייריאד לצבור די ראיות שיצדיקו את כלילת ה-BRACAnalysis בקווים המנחים של האגודות. ב-2001 היא השיגה כיסוי ביטוחי למבחן שעלותו 3,340 דולר, והייתה מוכנה להתחיל להגביר את מאמצי המכירות. העלות הכוללת של הבאת מבחן BRACAnalysis אל השוק היא קרוב ל-200 מיליון דולר.

אז כיצד הצליחה מייריאד לשרוד? מאז שהונפקה ב-1995, גייסה החברה סכום כולל של 570 מיליון דולר מהשווקים הציבוריים. למשקיעים מגיע פרס נובל לסבלנות: המניה צנחה מ-45 דולר ב-2009 ל-14 דולר בשנה שלאחר מכן, ובאחרונה התייצבה על 27 דולר.
אין ספק שהחברה היא שורדת קשוחה. להצטרפותה לרשימת החברות הקטנות הטובות ביותר באמריקה תרם BRACAnalysis 81% מהשורה העליונה. שולי רווח נאים של 22.6% תומכים בתקציב מו"פ שנתי של 40 מיליון דולר.

לכבוש את אירופה
לבד מ-BRACAnalysis מציעה מייריאד שמונה מבחנים נוספים, בהם מבחנים לסרטן הערמונית, המעי גס והעור. כולם עוברים את אותו מסלול ייסורים בדרכם לשוק. המבחנים האבחנתיים של החברה לסרטן המעי הגס הניבו הכנסות של 40 מיליון דולר בלבד, עשור לאחר שפותחו. Prolaris (מבחן שמטרתו לאתר נטייה לסרטן הערמונית), שמלדרום מאמין כי יש לו פוטנציאל רווח זהה ל-BRACAnalysis, עדיין מגשש אחר הקווים המנחים של האגודות האורולוגיות.

בינתיים החברה מתרחבת, במיוחד באירופה. אף שמדינות האיחוד האירופי מבצעות מדי שנה 30 אלף מבחנים גנטיים לסרטן השד, זמן ההמתנה האינסופי – בין חצי שנה לשנה – פותח חלון הזדמנויות ל-BRACAnalysis, שמצריך שבוע בלבד עד לקבלת התוצאות.
מייריאד ג׳נטיקס גם משיגה תוצאות טובות יותר, שניתן להדגימן, עם טעות אבחנה בין מוטציות שפירות למסוכנות ב-3% בלבד מכלל המקרים, לעומת כ-30% במבחנים האירופים.

נכון להיום מתמודדת החברה עם בעיה נוספת: לאחר שבאוגוסט אישר בית המשפט הפדרלי לערעורים את זכותה הבלעדית של מייריאד לערוך מבחנים למוטציות של BRCA1, ביקש האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות מבית המשפט העליון לדון מחדש בתיק. תהיה התוצאה אשר תהיה, תוקפם של הפטנטים הללו יפוג ב-2015.

נוסף על כך, שני המבחנים האבחנתיים של החברה לסרטן המעי הגס אינם מוגנים בפטנטים. אבל מלדרום ממש לא מתרגש, המבחנים הללו בכל זאת שולטים על 70% מהשוק, "תחליף לא רע לאסטרטגיה תחרותית", כדבריו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן