חניתם בשדה התעופה? בקרוב אולי תרוויחו מזה מאות דולרים

הכלכלה החדשה כובשת גם את שדות התעופה: הסטארט אפ האמריקאי פלייטקאר (FlightCar) מנסה לנער את עסקי השכרת המכוניות, בייחוד בשדות התעופה, שאחראים למרבית הכנסות החברות. שלא כמו חברות השכרת הרכב המסורתיות, פלייטקאר היא לא ממש חברת להשכרת רכב, אלא שילוב של שיתוף כלי רכב ושירותי חניה.

ההימור כאן גדול, מאחר שחברות השכרת הרכב מייצרות את מרבית הכנסותיהן – חצי מ-25 מיליארד דולר בשנה – בשדות התעופה, מה שהופך אותם לשדה קרב בכלכלת השיתוף. שדות התעופה נתונים גם תחת מגבלות רגולטוריות כבדות, מה שמקשה מאוד על חברות חדשות, על אחת כמה וכמה סטארט אפים.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

הרעיון הוא פשוט: כאשר בעליה של מכונית משאיר אותה בשדה התעופה עם פלייטקאר ועולה על מטוס, החברה משכירה אותה לאדם אחר, אשר נוחת בשדה. במקום לשלם על חניה, הבעלים של המכונית מקבל תשלום מהנוסע ששכר את הרכב (התשלום נע סביב 20-10 דולר ליום, כאשר פלייטקאר מקבלת נתח). הבעלים של המכונית מקבל ביטוח רכב בסך מיליון דולר למקרה של נזק ושטיפת מכונית חינם לפני שהוא מקבל אותו חזרה. במקביל, הנוסע שמחפש לשכור רכב מקבל השכרה זולה יותר מהחברות המסורתיות. 


צילום: רויטרס

אך כמו חבות סטארט אפ אחרות בכלכלת השיתוף, כמו Airbnb, Lyft, SideCar ו-Uber  פלייטקאר ניצבת מול קשיים ממשלתיים ורגולציה מורכבת. ב-31 במאי נתבעה החברה על ידי עיריית סן פרנסיסקו על הפעלת סוכנות להשכרת רכב בשדה התעופה בלי האישורים המתאימים. סן פרנסיסקו טוענת גם כי פלייטקאר, כחברה להשכרת רכב, צריכה לשלם 10% מהכנסותיה ו-20 דולר על כל השכרה, מה שלא עשתה עד כה. נמל התעופה SFO בעיר הכניס 94 מיליון דולר מהשכרת מכונית בשנה הפיסקלית 2011-2012. בפלייטקאר, לעומת זאת, טוענים שהחברה לא מחזיקה מכוניות בבעלותה, ולכן אינה נחשבת לחברת השכרת רכב.

נכון לעכשיו, פלייטקאר עדיין פועלת בנמל התעופה, והדיון עבר לבתי המשפט. החברה אומרת שהיא צומחת בקצב של 40% לפחות בכל חודש מאז הושקה בפברואר. נכון לסוף השבוע האחרון, לפלייטקאר יש 1,800 לקוחות רשומים ו-2,000 השכרות החודש. זו עלייה ביחס ל-1,000 לקוחות ו-1,400 השכרות לחודש שנרשמו באמצע יוני. פלייטקאר החלה לפעול גם בנמל התעופה לוגאן בבוסטון בחודש מאי.

פלייטקאר, אשר גייסה 6 מיליון דולר מקרנות הון סיכון שונות, וממשקיעים כמו בראיין צ'סקי מאיירבנב וכוכב הטלוויזיה ראיין סיקרסט, היא לא חברת השכרת רכב או חברת חניה, אומר ראג'ול זפארדה בן ה-19, מקים-שותף בחברה. לדבריו, יש בה אלמנטים משני התחומים, אך היא שירות שלא מחזיק בבעלותו מכוניות, מה שעושה אותו שונה למדי. "הם רוצים לחשוב שאנחנו שירות השכרת רכב מסורתי, אך אנחנו שונים מהחברות המסורתיות".

משנים את כללי המשחק: הכלכלה השיתופית כובשת את העולם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן