חשיפה: אריקסון ממשיכה לקיים עסקים עם חברות הסלולר באיראן

החברה השוודית אריקסון עובדת יחד עם מפעילת הסלולר הגדולה ביותר באיראן בפרויקט הרחבת רשת, והבטיחה לתמוך בחברה איראנית נוספת עד 2021, כך עולה מראיונות וממסמכים פנימיים שחשפה היום סוכנות הידיעות רויטרס.

מעורבות אריקסון, יצרנית ציוד תקשורת הסלולר הגדולה ביותר בעולם, מגיע בזמן שבו חברות מערביות הפסיקו לעשות עסקים עם איראן בשל הסנקציות הבינלאומיות, או עקב דאגה למוניטין שלהן. באריקסון טוענים במסמך הפנימי כי תקשורת היא "צורך הומניטרי בסיסי", אולם קבוצות זכויות אדם באיראן טוענות כי המשטר במדינה משתמש ברשתות הסלולר כדי לעקוב אחר מתנגדיו.

ציוד תקשורת בסיסי אינו נופל תחת הסנקציות של המערב כלפי איראן, אולם ארבע יצרניות ציוד גדולות, בהן גם אריקסון, אמרו כי הן מתכננות להפחית את עסקיהן במדינה. הן ציינו כי לא יחתמו על חוזים חדשים, אולם יכבדו חוזים קיימים.

פרדריק הולסטאן, דובר אריקסון, אישר כי החברה עובדת כרגע על הרחבת פרויקט טלקום באיראן עבור המפעילה MCCI, אך אמר כי המיזם, אותו מגדירה המפעילה כ"שלב 5", הוא במסגרת חוזה של אריקסון משנת 2008. "לא הארכנו חוזים קיימים עם MCCI, ואין לנו תוכניות לעשות זאת בעתיד", הוסיף.

ארגוני זכויות אדם: השלטון באיראן עוקב אחר האזרחים באמצעות הסלולר | צילום: רויטרס

הוא סירב לדון בטבע העסקאות של אריקסון, ערכן, או איך החברה תקבל תשלום. חברות זרות התקשו באחרונה להוציא כסף מאיראן, בשל הידוק הסנקציות הכלכליות על המוסדות הפיננסים במדינה.

החברה הפינית גרמנית נוקיה-סימנס, אשר עבדה בעבר עם חברת MCCI, הודיעה כי לא תשתתף בפרויקט ההרחבה. דובר מטעם ZTE הסינית, יצרנית נוספת בעלת עסקים באיראן, אמר: "ככל שידוע לי, ZTE לא מעורבת בפרויקט ההרחבה של MCCI". דובר חברת חוואווי הסינית לא אישר או הכחיש את מעורבות החברה בפרויקט. בהצהרה שפרסם, הוא אמר כי חוואווי "מגבילה את העסקות שלנו באיראן ללקוחות קיימים", אך הוסיף: "בנוגע לרשתות שנשלחו כבר או שצפויות להישלח בעתיד ללקוחות, חוואווי תמשיך להציע תמיכה, כדי לספק שירותי תקשורת לתושבי איראן".

הולסטאן אמר כי הבטחתה של אריקסון להמשיך לתמוך במפעילה השנייה באיראן, MTN איראנסל, עד 2021 נמצאת תחת חוזה מ-2006. MTN היא המפעילה השנייה בגודלה במדינה.

האופי הרגיש של עסקיה של אריקסון באיראן עולה ממכתב שנשלח על ידי מנהל בחברה. ב-19 בינואר, כתב סגן נשיא באריקסון לקבוצת MTN, חברה דרום אפריקאית אשר מחזיקה ב-49% מאיראנסל, מכתב שתויג כסודי, ובו התחייב כי אריקסון לוקחת על עצמה "לא לנקוט פעולות שעלולות להביא לחץ תקשורתי ולפגוע בעסקים של החברה באיראן", כך לפי העותק שהגיע לרויטרס.

מכשיר סלולרי באיראן. חברות התקשורת נזהרות מפגיעה במוניטין | צילום: רויטרס

המכתב מאשר כי אריקסון מתכננת "להמשיך לתמוך באיראנסל ובהרחבות רשת עתידיות, בהסתמך על הקשרים הקיימים שלה – כל עוד אפשר לעשות עסקים עם איראן". החברה מאשרת גם חוזה נוסף "עד 2021". במכתב גם מצוין כי אריקסון תמשיך לעבוד עם "ארגונים בינלאומיים רלוונטיים במטרה לטעון כי תקשורת היא צורך אנושי בסיסי".

בסיום המכתב כותב הבכיר כי "אריקסון מצפה לחזק את מערכת היחסים עם החברה באמצעות עבודה צמודה ומשותפת לפתרון של כל מכשול ואתגר שעומד בפני חברת MTN איראנסל".

לא ניתן היה להשיג את תגובת הבכיר, אשר בזמן שליחת המכתב היה אחראי על הקשר של אריקסון עם איראנסל. ב-MTN סירבה להגיב.

הולסטאן אמר כי המכתב "נכון", וציין כי אריקסון תמשיך לתמוך ב-MTN איראנסל תחת ההסכם עליו נחתם ב-2006, כשהושקה המפעילה הסלולרית. "ההסכמים בתחום הטלקומוניקציה הם ארוכי טווח", הוא ציין. "התחייבות לשירות אורכת לעתים יותר מ-10 שנים. אין מדובר בדבר בלתי סביר בתעשייה".

נושא הרחבת הרשת של MCCI נותר בלתי ברור. החברה, יחידה של חברת התקשורת האיראנית הלאומית, הייתה מפעילת הסלולר הראשונה באיראן, וברשותה 44 מיליון מנויים, לפי האתר שלה. היא עברה שורה של הרחבות רשת. בפברואר 2011, הודיעה MCCI על "שלב 5", אשר לטענתה מטרתו לספק דור חדש של הודעות טקסט ושירותי מידע, תוכנית אשר צפויה להסתיים בתוך שנה. ניסיונות להשיג את תגובת החברה בנוגע ל"שלב 5" לא צלחו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן