חשיפה: בבית החולים רמב"ם מתחיל להיווצר מחסור בתרופות מצילות חיים

הגירעונות בבתי החולים הממשלתיים מתחילים לתת את אותותיהם בשטח. במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה אומרים כי נגמר להם התקציב ולכן הם לא יכולים לרכוש עוד תרופות מצילות חיים. בדואר אלקטרוני ששיגר סגן מנהל בית החולים ויו"ר פורום בתי החולים הממשלתיים, שמעון רייסנר, אל מנהלי בתי החולים הממשלתיים הוא מתריע כי בבית החולים החיפאי מתחיל להיווצר מחסור בתרופות מצילות חיים.

"תקציב הקניות אזל ועל כן מנהל הכספים לא יכול לחתום על הזמנות", כותב פרופ' רייסנר ומוסיף: "ביקשתי הלילה מד"ר ורד עזרא (ראש האגף לרפואה כללית במשרד הבריאות) להכין מקום לחולים מורכבים בבתי חולים בהם יש עדיין תקציב. דרושה התערבות של משרד הבריאות היום!".

למכתב מצורף מייל ששלח מנהל מערך שירותי הרוקחות שמתאר מצב מדאיג: "הצטברו מספר לא מבוטל של הזמנות שטרם נחתמו. אנחנו שרויים כרגע בבעיה לא קטנה במסגרתה אנחנו נזקקים לתרופות רבות שאין לנו מהם מלאי בכלל, או שיש מעט וזה לא מספיק.

"אציין כי בתקופת החגים הספרים לא עובדים בשוטף. אציין את החוסר הרב שיש במוצרים שאם לא מזמינים אותן מבעוד מועד, אין אנו יכולים להזמין מהיום למחר, כי פשוט לא ימצאו בשוק".

"המצב בכל בתי החולים הממשלתיים קשה"

בשיחה עם "מעריב" מסביר פרופ' רייסנר שהם נוקטים בצעד הזה בלית ברירה אחרת: "אנחנו מתריעים על הנושא במשך חודשים, כבר עצרנו חלק מהפעילות הלא דחופה וכעת אין יותר ממה לקצץ אז זה הגיע לתרופות העיקריות.

"אם המצב לא ייפתר, היום או מחר נהיה חייבים לפנות מטופלים לבתי חולים אחרים. לכן פניתי למשרד הבריאות. אבל גם זה לא יהווה פתרון מספק, המצב בכל בתי החולים הממשלתיים קשה, במצב הנוכחי אי אפשר להיכנס לחורף שגם ככה מלווה בעומסים בבתי החולים".

בית החולים רמב"ם | מתוך ויקיפדיה

מבדיקה עם מנהלי בתי חולים ממשלתיים נוספים עולה כי כרגע הבעיה לא התעוררה במקומות נוספים עדיין, אך עם זאת הם לא שוללים את האפשרות שיתקלו במצוקה דומה בעתיד: "אני מאוד מקווה שלא נגיע לזה", אומר גורם באחד מבתי החולים הממשלתיים,

"אנחנו אכן במצוקה כספית ויש עלינו מגבלות להוציא הזמנות ולכן אנחנו כבר מתכננים את צעדנו כך שאם לא נוכל לספק את כל השירותים, נוותר קודם על הטיפולים שאינם מצילי חיים. עם זאת, במידה ומשרדי הבריאות והאוצר לא ימצאו לנו פתרון תקציבי בקרוב יש סיכוי שנראה מקרים דומים בבתי חולים נוספים".

בשבוע שעבר פורסם כי פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים שיגר מכתב לשרת הבריאות יעל גרמן ולבכירים במשרד האוצר בו איימו כי הגירעון בקופותיהם ידרוש מהם לא לספק שירותים רפואיים שאינם דחופים כבר בימים הקרובים.

"מכיוון שמנהלי הכספים מנועים מלחתום על הזמנות ציוד ותרופות לא נותרה לנו ברירה אלא לצמצם פעילות בצורה מסיבית ולבטל פעולות", כתבו והוסיפו: "המצב מהווה סכנה אמיתית ומוחשית לבריאות אזרחי המדינה".

תגובת משרד הבריאות: "לא ידוע לנו על מחסור בתרופות מצילות חיים. ברגעים אלה מתקיימים דיונים אינטנסיביים עם משרד האוצר, משרד הבריאות ומנהלי בתי חולים במטרה להתמודד עם נושא זה".


לכתבה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן