טבלת המחירים המלאה: היכן תמצאו דירת 4 חדרים בפחות ממיליון שקל?

מחירי הדירות עלו בכ-5% בשנה האחרונה, כך עולה מנתונים שמפרסמת היום לשכת השמאי הממשלתי. על פי סקירה שביצעה הלשכה עולה כי ברבעון הראשון של 2013 נרשמה עלייה במחירי הדירות במרבית הערים בארץ. 

על פי הנתונים, בערים הגדולות בארץ קיים פער גדול בין מחירי הדירות באזורי היוקרה לאיזורים הנחותים יותר. מדובר בערים ירושלים, חיפה תל אביב ובאר שבע. לעומת זאת טוענים בלשכת השמאי הממשלתי כי בערים כפר סבא, מודיעין ורחובות נצפתה שונות נמוכה בין האזורים השונים, זאת ככל הנראה בשל המאפיינים ההומוגניים של התושבים בערים הללו. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הסקירה מתייחסת לתקופה בה נכנסו לתוקף המגבלות האחרונות של בנק ישראל בעניין הקשחת תנאי ההלוואות לדיור, בעיקר למשקיעים.מהדוח עולה כי "ההשפעה, ככל שהיתה לצעדים אלה, לא באה לידי ביטוי במחירי הדירות ברבעון זה, לא אובחן צמצום בהיקף העסקאות או ירידה במחירי הדירות שנסקרו ברבעון החולף".

בלשכה מסבירים כי במטרה לזהות ולבודד את שיעורי השתנות המחירים בתקופת הסקירה ביחס לרבעון הקודם, ולנוכח ריבוי המשתנים המשפיעים על מחירי דירות, ורמת ההטרוגניות הרבה במאפייניהן, נבחרו מתוך כלל העסקאות ברבעונים הרלוונטים דירות בעלות מאפיינים הומוגניים ככל שניתן, שכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית.

צילום: אהוד כהנים

"נמצא, כי דירות בנות ארבעה חדרים בבניה רוויה הן המוצר השכיח בשוק הדירות העירוני הכללי, לגביו קיימת שונות נמוכה יחסית, וסקירת מאות עסקאות מאפשרת זיהוי מספק של ההשתנות במחיר. לפיכך, דירות אלה נבחרו לשמש כאינדיקטור לרמת ההשתנות הכללית בשוק הדירות", נכתב בסקירה.

עוד דווח כי עקב ירידה בקצב התחלות הבנייה ויציבות ברמת ביקושים גבוהה , מלאי הדירות המוצעות למכירה הצטמצם במהלך שנת 2012, אולם ברבעון זה מסתמן כי אין שינוי במלאי של דירות חדשות בלתי מכורות, שעומד – נכון לסוף מרץ 2013 – על כ- 20,350 יח"ד .
במקביל מדווח מהבנקים על היקף גבוה של נטילת משכנתאות.

בלשכה מציינים כי "הרבעון הנסקר התאפיינה בתקופת בחירות ובהמתנה להקמת ממשלה חדשה, ולווה בחוסר וודאות לגבי מגמות, יעדים, גזירות וצעדים כלכליים שינקטו ע"י הממשלה שתקום. בנוסף, חוסר וודאות ואי יציבות בכלכלה העולמית ובעיקר באירופה, בד בבד עם ההצהרות וההוראות שננקטו על ידי בנק ישראל, מלווים את ענף הנדל"ן בכלל והדיור למגורים בפרט, ומשפיעים על התנהלתו לאורך הרבעון הנסקר, כמו גם במשך השנה האחרונה".

צפו בטבלת מחירי הדירות המלאה:

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מסר בתגובה: "חלף עוד רבעון של חוסר מעש, והעובדה המפתיעה בנתונים שהתפרסמו היום, היא שלמרות שמדובר ברבעון של בחירות, שלכאורה אמור להתאפיין בחוסר ודאות שצריכה להשפיע על השוק ולגרום להתמתנות במחירים, הרי שניתן להבחין שהציבור הישראלי כבר לא שוהה להבטחות הפוליטיקאים, משרדי הממשלה ובנק ישראל, וממשיך לצרוך את המוצר הבסיסי הזה שנקרא דירה".

עוד אמר דנוס: "מהנתונים עולה שערי המעגל השני, מבחינת המחירים, ובפריסה ארצית, מתחזקים יחסית, וזאת כמובן לצד תל אביב וירושלים, שממשיכות להפגין עוצמה בכל השנה האחרונה. המשמעות של הנתונים היא שמשקיעי הנדל"ן, עליהם הכריז בנק ישראל מלחמה, הפנו את כספם לישובים זולים יותר, כפועל יוצא מההגבלות שיצר הבנק, וכפי שחזינו כשהוטלו. שנת 2013 היא שנה מבוזבזת, אבל אם לא יתחילו לטפל ברצינות בסוגיית ההיצע, ויתמקדו בפעולות מעודדות שוק ולא מדכאות שוק, הרי שנימצא גם את שנת 2014 כשנה שאינה מביאה בשורה כלשהי למעמד הביניים ולזוגות הצעירים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן