Forbes Israel Logo

טבע יקר, מאוד: כמה עולים לאנושות אסונות הטבע השונים, ומהו כוח הטבע ההרסני ביותר?

בשנים האחרונות הלכה הטכנולוגיה והתפתחה בצעדי ענק, עוד ועוד המצאות שינו את חיינו ללא הרף במגוון תחומים ופיתוחים אשר נחשבו ממש עד לאחרונה למדע בדיוני הפכו למוצרים זמינים לכל דורש. אך דווקא על רקע כל אלו בולטת במיוחד עוצמתו האדירה של הטבע, אשר מקפיד "לתזכר" אותנו בני האדם אחת לתקופה באשר לכוחו האימתני וליכולתו לגרום לאנושות נזק אדיר – ויקר במיוחד.

לאחרונה פרסמה סוכנות האו"ם לצמצום פגיעתם של אסונות טבע באנושות דו"ח מיוחד, בו סקרו אנשיה את כלל אסונות הטבע אשר התרחשו בעולם בין השנים 1995 ל-2015. לאחר שאגרו את כלל הנתונים וההערכות הנוגעות לאומדן הנזק אשר גרם כל אחד מהאסונות, פילחו מחברי הדו"ח את הנתונים בכדי לגלות מיהו "ז'אנר" האסונות ההרסני ביותר, וכמה כסף הוא עלה לנו, כאנושות, לאורך 20 השנים המדוברות.

צילום: fotolia

מסיכום הנתונים עולה תמונה ברורה, לפיה כוח הטבע הקטלני וההרסני ביותר בעולם כיום – הן סערות הענק. על פי נתוני הסוכנות, במהלך 20 השנים האחרונות הביאו סופות ענק ברחבי העולם לנזק כלכלי מצטבר בגובה טריליון דולר – כ-38% מסך הנזקים הכלכליים אשר גרם הטבע. אל המקום השני בדירוג המפוקפק הגיעו רעידות האדמה, אשר גרמו לאורך התקופה לנזק כלכלי אשר מוערך ב-763 מיליארד דולר. אסונות הקשורים למים (ובעיקר שיטפונות וגלי צונאמי) הם גורם ההרס השלישי בגודלו, לאחר שגרמו לנזק מצטבר בהיקף 662 מיליארד דולר.

בהמשך, בחנו מחברי הדו"ח אילו יבשות סבלו מהנזקים הגדולים ביותר אשר הביאו אסונות הטבע השונים. על פי הנתונים, את מירב הנזק ספגו מדינות יבשת אמריקה – אשר ספגו לאורך 20 השנים האחרונות נזקים בגובה 807 מיליארד דולר. למקום השני הגיעה יבשת אסיה עם הפסדים בהיקף 709 מיליארד דולר, ולמקום השלישי יבשת אירופה עם מספרים "צנועים" בהרבה (262 מיליארד דולר בלבד).

אמנם גם הפיתוחים הטכנולוגיים המרשימים ביותר עדיין רחוקים מלתת מענה של ממש לאותם אסונות טבע אדירים, אך מחברי הדו"ח מאמינים כי זיהוי "מוקדי הבעיה" החמורים ביותר יאפשר גם ריכוז מאמץ בכדי להצליח ולקדם פתרונות שונים להתמודד עם אותם אסונות, או לפחות לצמצם את פגיעתם. אם אכן יצליחו המאמצים, הם מקווים, יוכלו מדינות העולם לחסוך חיי אדם רבים – וגם לא מעט כסף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.