טלטלה במשק: נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יסיים את כהונתו ביוני

טלטלה במשק: נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הודיע היום במפתיע לראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לסיים את כהונתו ב-30 ביוני, בתום למעלה מ-8 שנות כהונה כנגיד. המשמעות היא שפישר יעזוב את תפקידו שנתיים לפני מועד סיום כהונתו המקורי. בתגובה להודעה הדרמטית, נרשמו צניחות בבורסה באחד העם, ושער הדולר קפץ ביחס לשקל.

במהלך החודשים הקרובים, עד פרישתו, ימשיך פישר לעסוק באופן מלא בכל הנושאים שעל סדר יומו של הבנק, דבר שיאפשר לממשלה לנהל תהליך מסודר ומעמיק לבחירת הנגיד הבא. הנגיד ציין כי הוא "אסיר תודה על ההזדמנות לשמש בתפקיד, בעיקר בתקופה כל כך מאתגרת של משבר כלכלי עולמי, מציאות גיאו-פוליטית סבוכה ואתגרים חברתיים רבים".

פישר ונתניהו, הערב | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

פישר בן ה-69 מכהן כנגיד בנק ישראל ממאי 2005, לאחר כהונה כמשנה למנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית ב-1994-2001. בפברואר 2002 עבר לסקטור הפרטי ועד אפריל 2005 כיהן כסגן יו"ר סיטיגרופ.

ב-1 במאי 2005 מונה לנגיד בנק ישראל. הוא עלה באותה עת לישראל וקיבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות. ב-2 במאי 2010 מונה פישר לתקופת כהונה שנייה בת חמש שנים. באוקטובר 2010 זכה בתואר נגיד השנה 2010 מטעם המגזין Euromoney.

במאי 2011 הגיש פישר את מועמדותו לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית במקומו של דומיניק שטראוס -קאהן, אך מועמדותו נפסלה עקב הגבלת גיל המועמדים (65, בעוד גילו של פישר בעת הגשת המועמדות היה 67).

יחימוביץ': "הבעת אי אמון במדיניות נתניהו"

נתניהו הגיב לפרישה ואמר כי "פישר היה שותף מרכזי בצמיחתה הכלכלית של מדינת ישראל ובהישגים הכלכליים שאליהם הגיע המשק הישראלי. ניסיונו, חוכמתו וקשריו הבינלאומיים פתחו דלת לכלכלות העולם וסייעו למשק הישראלי להגיע להישגים רבים, ועוד בתקופה של משבר כלכלי עולמי. הייתה לי הזכות לעבוד איתו הן כשר אוצר כשמונה לתפקיד והן כראש ממשלה בארבע השנים האחרונות, ואני בטוח שהוא ימשיך לתרום למדינת ישראל".

שר האוצר יובל שטייניץ אמר הערב לערוץ 10: "היה ברור מראש שלא בטוח שיסיים את הקדנציה השניה. אין לזה קשר לביקורת על הממשלה או למחלקותיו עמי. לפעמים יש חילוקי דעות, אבל לרוב היו הסכמות בינינו לבין פישר. יש לנו בנק חזק ואיכותי, עובדה שאנו צולחים את המשבר טוב יותר מרוב מדינות המערב". 

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אמרה כי ההתפטרות היא הבעת אי אמון קשה בראש הממשלה נתניהו, וסטירה מצלצלת בפניה של מדיניותו הכלכלית. התפטרות זאת מתרחשת תוך שאגף התקציבים באוצר קורס, ושעה שנתניהו ושותפיו הקואליציוניים מתכננים שורה של גזרות נוראות על הציבור. "אף שפישר ואני היינו חלוקים לא אחת, היינו שותפים בועדת הכספים לחקיקת חוק בנק ישראל, ואני יכולה להעיד מקרוב כי מדובר במנהיג כלכלי אמיץ שלא נרתע מצעדים לא קונבנציונאליים", אמרה. "התפטרותו, דווקא על רקע העובדה שאין מחלוקת אידיאולוגית מהותית בינו ובין נתניהו, מעבירה מסר מדאיג לאזרחי ישראל, שכן הנגיד מאותת שאינו מוכן להיות שותף לכאוס הכלכלי ולגיהנום החברתי שישררו בישראל לאחר הקמת הממשלה החדשה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן