טעות גורלית: מחקר חדש חושף נתונים מדאיגים על טיפולים רפואיים

טעויות בטיפול בתרופות מתרחשות בקרוב למחצית מכל הפרוצדורות הכירורגיות, לפי מחקר חדש ומטריד, אשר פורסם החודש בז'ורנל Anesthesiology. בנוסף, המחקר מראה כי שליש מהטעויות מסתיימות בתגובות שליליות לתרופות או נזק למטופלים. המחקר התמקד ביותר מ-275 ניתוחים שבוצעו בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס (MGH), שכללו 3,671 תצפיות של מתן טיפול תרופתי. התוצאות במחקר מדאיגות במיוחד מאחר ו-MGH נחשב למוביל לאומי בארה"ב בבטיחות החולים והוא כבר יישם מספר רב של פרוצדורות בטיחות בחדר הניתוח. לכן מוערך כי שיעור הטעויות בטיפול תרופתי בבתי חולים אחרים בארה"ב, גבוה יותר מהתוצאות של מחקר זה, אם לא גבוה הרבה יותר.

המחקר מעניין במיוחד כי הוא הראשון לאמוד את היקף הטעויות בטיפול רפואי ואת התגובות השליליות לתרופות בתקופה הסמוכה לפרוצדורה הכירורגית – מיד לפניו, במשך הניתוח וממש אחריו. צוות שמוכשר להרדים, נצפה בניתוחים שנבחרו באופן אקראי במעל לאלף מיטות במרכז הרפואי האקדמי, כדי לזהות טעויות בטיפול התרופתי (MEs) ותגובות שליליות לתרופות (ADEs) בתקופה בת שמונה חודשים בשנים 2013-2014. תוצאות המחקר כוללות את הנתונים הבאים:

1. טעויות בטיפול התרופתי נצפו בכמעט כל פרוצדורה ניתוחית אחת מתוך שתיים.

2. הטעויות התכופות ביותר היו בסיווג תרופות, מינון לא נכון, הזנחה בטיפול במטופל לאור מה שהצביעו סימני החיים שלו, וטעויות בתיעוד הרפואי.

3. טעויות בטיפול הרפואי ותגובות שליליות לתרופות היו שכיחות יותר בפרוצדורות ארוכות יותר, במיוחד באלו שנמשכו יותר מ-6 שעות ועירבו מתן של 13 תרופות או יותר.

4. 5% (1 מתוך 20) מהטיפולים התרופתיים הסמוכים לניתוח, הסתיימו בטעות או בתגובה שלילית לתרופה.

5. מתוך 3,600 טיפולים תרופתיים בניתוחים שנצפו, דווחו כ-153 טעויות ו-91 תגובות שליליות, על ידי תצפית ישירה או על ידי רישום בדוח.

טעויות רפואיות הן גורם המוות ה-3 בארה"ב | צילום: fotolia

6. 80% מהטעויות נקבעו ככאלו שניתן היה למנוע אותן.

7. 33% מהטעויות שנצפו הובילו לתגובה שלילית לתרופה, ולשאר ה-66% היה את הפוטנציאל לגרום לאירוע מסוכן.

8. מכל אירועי התגובות השליליות והטעויות בטיפול הרפואי שנצפו ויכלו להסתיים בנזק למטופל, 64% נחשבו לחמורים, 33% נחשבו למשמעותיים ופחות מ-24% נחשבו למסכנים חיים.

קארן סי. נאנג'י, ממחלקת ההרדמה של MGH ומובילת המחקר, ניסתה להראות גם את הצד החיובי של התוצאות. "לפני המחקר שלנו, הדיווחים בספרות על שיעורי טעויות בטיפול תרופתי בתקופה הסמוכה לפרוצדורה הכירורגית היו דלילים והכילו מידע רב שדווח באופן עצמי, אשר ידענו כי הוא מתחת לשיעורי הטעויות האמיתיים. עכשיו, כשיש לנו מושג יותר טוב לגבי השיעור בפועל ועל הסיבות לרוב הטעויות השכיחות, אנחנו יכולים להתמקד בפיתוח פתרונות שיתנו מענה לבעיות באופן הולם".

רוב הקלינאים שראו את המחקר אחרי שפורסם לא הופתעו מהתוצאות. למעשה, כמה העירו כי הם מרגישים שהמספר האמיתי של הטעויות שמתרחשות במהלך ניתוחים היה בוודאי גבוה יותר. ההיבט המטריד ביותר הוא שרוב הטעויות מוגדרות ככאלו שניתן למנוע אותן. הטכנולוגיות כבר נמצאות היום, כך שאפשר להפחית באופן משמעותי את הסוגים האלו של טעויות מסכנות חיים, אבל רוב בתי החולים לא בוחרים לנקוט בצעדים הנחוצים כדי לטפל בבעיה.

הנתונים האלו בוודאי יזעזעו את לקוחות שרותי הבריאות, ולא רק בארה"ב, שם בוצע המחקר. מחקר שנערך לאחרונה מצביע על כך שיותר מ-400 אלף אנשים מתים בכל שנה בשל טעויות רפואיות שניתן למנוע (כולל טעויות בטיפול תרופתי) וזיהומים שקיבלו בבית החולים. זה מה שהופך את הטעויות הרפואיות לגורם המוות השלישי בגודלו בארה"ב, כאשר מחלות לב במקום ה-1 וסרטן במקום ה-2. בנוסף, מחקר של מכון הרפואה (IOM) במדינה, מצביע על כך שב-2009 עלויות הבריאות המקומיות היו כ-2.5 טריליון דולר, כאשר 30% מהם יוחסו לעלויות שניתן למנוע אותן.

באופן כללי, רמת הנזק והבזבוז הכספי היא דבר מקובל במגזר הבריאות, אבל לעולם לא יתייחסו אליה באותה סובלנות בתעשיות גדולות אחרות. כמה זמן אפל תישאר בעסק אם האייפונים שלה יראו באופן שגרתי טעויות במצבים קריטיים, ויגרמו לצרכן נזק שניתן למנוע אותו, על בסיס קבוע? מאחר וזה באמת עניין של חיים ומוות, אולי צריך לחשוב על קביעת סטנדרט שונה לתחום הבריאות לעומת תעשיות אחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן