טעות של 30 מיליארד דולר: פיאסקו המפות הוא תחילת הסוף של אפל?

התקלות במערכת המפות של אפל, ולפני כן גם בתוכנה לזיהוי קול (Siri), חושפות כמה ליקויים עמוקים בעבודתו של טים קוק כמנכ"ל. ניתן לכאורה לחשוב כי קוק עושה עבודה מדהימה: בסך הכל, מאז נכנס לתפקיד ב-24 באוגוסט 2011, עלתה מניית אפל ב-74%, והכנסותיה ורווחיה זינקו ב-66% ו-85% בהתאמה בשנה האחרונה.

אבל מאז הפיאסקו במערכת המפות, שכלל בין היתר שגיאות חמורות במיקום כמו בלבול בין ים ויבשה, איבדה אפל כ-35 מיליארד דולר משווי השוק שלה. במרכזו של אובדן ערך זה עומד הפער בין האופן שבו נמכר המוצר לציבור לבין המצב הטכני המציאותי שלו. טכנולוגיות רבות אינן מושלמות עדיין כאשר הן יוצאות לשוק בפעם הראשונה; אולם נדמה כי במערכת המפות של אפל נפלו כל כך הרבה פגמים – עד שייתכן כי הבעיות באפל מתחילות מהבסיס.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הכיצד? אם קוק לא היה מודע לבעיות עם מערכת המפות – זה מראה שלא אכפת לו מאיכות המוצרים שאפל מייצרת. אם קוק ידע על הפגמים והחליט להשיק בכל מקרה את האייפון 5 עם מערכת ההפעלה iOS 6 ושירות המפות הבעייתי, הוא היה צריך להימנע מן ההבטחות המתרברבות שנתן באירועי ההשקה. ואחד העקרונות הבסיסיים ביותר של שיווק הוא שעדיף להימנע מציפיות מופרכות, מאשר לפתח כאלו ואז ליפול.

ג'ובס. גדול עליו? | צילום: רויטרס

דוגמה לכך היא הדרך בה תואר המוצר באתר האינטרנט של אפל טרם ההשקה: "מערכת המפות, שעוצבה מהיסוד, מספקת לך הוראות ניווט קוליות, פנייה-אחר-פנייה, תצוגות תלת ממד אינטראקטיביות, ופיצ'ר מדהים של טיסה מעל הערים. כל אלה הופכים את היישום לשירות המיפוי היפה ביותר והחזק אי פעם". כל אלה מדגישים אוריינטציית מכירות אגרסיבית מדי.

לב הבעיה עלול להיות מנהל בשם סקוט פורסטול. כפי שציינה מנהלת לשעבר בחברה, עמד פורסטול מאחורי ההדגמה של מערכת המפות ומאחורי התארים המופרכים שהופיעו באתר. גם גירסת ההדגמה של סירי "הבינה", כביכול, כל שאלה שהופנתה אליה, ואף ידעה להשיב בלקוניות; אבל המערכות פשוט לא עבדו היטב בזמן אמת.

פרופיל שנעשה לפורסטול באוקטובר 2011 במגזין ביזנסוויק תיאר אותו כדמות הפכפכה ובלתי יציבה, אשר יש בה את כל התכונות של פוליטיקאי ארגוני מוצלח; כזה שדוקר את יריביו בגב וגורם לבוסים להרגיש כאילו הוא הדבר הגדול ביותר מאז המצאת הגלגל.

לראיה, מצביע המאמר על כך שמנהלים אחרים בחברה לא משתתפים בפגישות שמקיים קוק בנוכחות פורסטול, וכי "חלק ממקורביו לשעבר, שאף אחד מהם לא מוכן היה לדבר לציטוט או ייחוס, מחשש להתנכלות של אפל, מספרים שפוסטול לוקח באופן שגרתי קרדיט על הצלחות משותפות וזורק את האשמה על אחרים בטעויות".

אם קוק לא יכול לנהל את אפל בצורה טובה מספיק ולמנוע מטעויות בסיסיות כאלו מלקרות, משהו פגום באפל. וזה אפילו לא כולל את הבעיות האיומות שיש לספק של אפל, פוקסקון – 23 הרוגים בזמן הכנת כנס איי-וורלד, 32 אלף תלמידים שנאלצים לבנות את האייפון 5 או שיגורשו, או את המהומות שיצרו 2,000 מעובדי החברה במחאה על תנאי עבודה גרועים – אשר לא נראה שמדאיגות את המשקיעים או את הלקוחות של אפל.

בעוד שבעיותיהם של הפועלים אינן עולות לבעלי המניות של אפל בכסף, או מטרידות את לקוחותיה עד כדי כך שיפסיקו לקנות את מוצריה, הן מהוות כתב אישום נוסף כנגד גישת הניהול של טים קוק. הוא צריך לפתור אותן. אם לא, הועד המנהל של אפל צריך למצוא מישהו שיעשה זאת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן