טריליוני דולרים מרחפים בחלל: כך נערכות חברות ליום בו תתאפשר כריית מינרלים מחוץ לכדור הארץ

מאז החלה האנושות להבין כיצד לנצל את משאביו הטבעיים של כדור הארץ, החלה מגמה בכיוון אחד בלבד – כשבני האדם "שותים" את המשאבים השונים, והמלאי הטבעי (והמוגבל) של אותם מינרלים, מתכות ושאר משאבים על כדור הארץ הולך ומצטמצם בהתמדה. ומכיוון שמחצבים אלו אינם נוצרים עוד על כדור הארץ, יש מי שכבר חושב על היעד הבא להשגתם, גם אם משמעות הדבר היא לחשוב מחוץ לקופסה – וגם מחוץ לגבולות הכוכב שלנו.

"כריית חלל" אינה רעיון חדש. כבר לפני עשרות שנים גילו אסטרונומים כי גרמי שמיים שונים מכילים כמויות אדירות של מחצבים ומינרלים – בדיוק אותם מחצבים בהם אנו עושים שימוש גם על כדור הארץ. מאז, החלו בני האדם לפנטז על הרגע בו הטכנולוגיה תאפשר לשלוח צוותי כרייה (אנושיים או רובוטיים) הרחק מחוץ לכדור הארץ, ולהשיבם כשהם עמוסים במינרלים ומחצבים בשווי מאות טריליוני דולרים. מה שהחל כדמיון רחוק בספרי מדע בדיוני הפך בשנים האחרונות לתכנית עסקית של ממש – כשחברות שונות בארה"ב אף החלו להשקיע סכומי עתק בכדי לעקוב אחר גרמי השמיים השונים ולהעריך כמה מינרלים טמונים בהם.

טריליון וחצי דולר, 150 מיליון מייל מאיתנו

בסוף השבוע האחרון עלה הנושא שוב לכותרות, כשהאסטרואיד העונה לשם 2011-UW158 חלף במרחק 1.5 מיליון מייל מכדור הארץ (כמעט 2.5 מיליון קילומטר). על פי הערכות האסטרונומים, האסטרואיד מורכב ממינרלים ומחצבים רבים אשר שווים הכולל מגיע ללא פחות מטריליון וחצי דולר. האסטרונומים מסבירים כי רבים מהאסטרואידים המשייטים בחלל החיצון מכילים כמויות אדירות של מינרלים שונים – בהם אבץ, זהב, כסף, פלטינה, זרחן ועוד רבים אחרים – ובכמויות אדירות. כל אלו משמשים את בני האדם לשורה ארוכה של מטרות, החל מתעשייה כבדה, דרך אלקטרוניקה עדינה ועד לתכשיטים ויתר מותרות.

היעד הבא של האנושות? | צילום: thinkstockphotos

2011-UW158, כאמור, אינו לבדו – ומסתבר כי הוא גם ממש לא נחשב לחריג בנוף האסטרואידים המקיפים את כדור הארץ. למעשה, הוא בכלל לא נחשב לאחד האסטרואידים הפוריים ביותר, אשר מכיל כמויות מינרלים בכמויות אדירות. כך, לפחות, עולה מנותני חברת Planetary Resources, אשר מנהלת מעקב רצוף אחר מאות אסטרואידים המשיתים במערכת השמש, ומכילים כמויות גדולות של מחצבים.

"המכרה המעופף" הגדול ביותר אליו לוטשים עיניים אנשי החברה עונה לשם 1903 LU. אסטרואיד הענק הזה אמנם נמצא במרחק אדיר מכדור הארץ, אך הוא צפוי לשוב ולהתקרב אלינו בעוד כמה עשרות שנים (במרחק בטוח, למקרה שחששתם). על פי הערכות עובדי החברה, המינרלים השונים אשר טמונים באסטרואיד שווים כיום לא פחות מ-26,993,228 טריליון דולר – והוא גרם השמיים השווה ביותר על פי ההערכות. אסטרואידים נוספים מוערכים בסכומים צנועים יותר – הנעים בין 1,960,479 טריליון דולר לבין 7,085,435 טריליון.

אמנם היום בו בני האדם ישלחו חלליות למשימות כרייה מיוחדות ברחבי החלל החיצון עדיין רחוק מאוד, אך מסתבר כי ישנם כאלו אשר מתחילים לעבוד כבר עכשיו על הפרויקט המסקרן. לפחות בעתיד הנראה לעין, כנראה, תיאלץ האנושות להתמודד עם מלאי המשאבים המוגבל אשר עומד לרשותה כאן בכדור הארץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן