טרמפים תמורת תשלום: התנסות ראשונה בשירות RideWith שתפעיל Waze בישראל

ביולי השנה, הכריזה Waze על השקת RideWith, שירות הנסיעות המשותפות שלה שמאפשר לנהגים לקבל תשלום עבור הסעת נוסעים במכוניתם. עתה, עם השקת הפיילוט, ביצענו נסיעה בעזרת השירות ואנחנו מספקים לכם הצצה ראשונה כיצד עובד השירות – הן מהצד של הנהג והן מהצד של הנוסע.

מצד אחד, הנוסע

כדי להזמין נסיעה, על המשתמש להיכנס לאפליקציית RideWith ולהכניס את פרטי הנסיעה הרצויים לו. השירות מאפשר איסוף והורדה רק בין 2 נקודות: הבית והעבודה, כפי שהוגדרו מראש. לאחר מכן, תתבקשו להכניס טווח זמן לאיסוף – על פי הצרכים שלכם. כלומר, אם אתם גמישים וטווח הזמן שהזנתם גדול יחסית, כך יגדלו הסיכויים שיימצאו נהגים שנתיב הנסיעה שלהם משיק לשלכם. לאחר מכן, תתבקשו להזין את סכום התשלום ("דמי השתתפות בנסיעה") אותו אתם מוכנים לשלם. למרות זאת, לא מדובר בסכום שתשלמו בפועל, אלא רק בתקרת התשלום מבחינתכם. למעשה, האלגוריתם של RideWith הוא זה שקובע את גובה התשלום והוא גוזר אותו בין השאר מהמרחק והעיקוף שעושה הנהג, כדי להגיע לכתובת שלכם. ברגע שהאלגוריתם של RideWith מוצא התאמה בין נקודת האיסוף, נקודת ההורדה והזמנים, הוא מקפיץ התראה לנהג.

לאחר האישור של הנהג, תופיע אצלכם הודעה על קיום הנסיעה ואם תרצו, תוכלו גם לשלוח לו הודעת סמס, כדי לוודא שהנסיעה מתרחשת, או להסביר לו כיצד הוא יזהה אתכם ("אני עם המסיכה השחורה, הקול המתכתי וחרב האור הירוקה") וכדומה.

מצד שני, הנהג

הסמארטפון הציג התראה: "בקשה לנסיעה ב-RideWith". אולם לאחר שבשבועות האחרונים קיבלתי מספר בקשות כאלו, ובסופו של דבר אף אחת מהן לא יצאה לפועל, לא ממש התרגשתי מזו. אבל סוף סוף, הנסיעה התקיימה.

ההתראה שתקבלו כנהגים כוללת בעיקר את שם הנוסע וכמה זמן הוא עושה שימוש ב-Waze. חוץ מזה, לא תקבלו פרטים נוספים, למעט העובדה שלנוסע יש כתובת מייל ומספר טלפון מאומתים במערכת. אם הנוסע שיתף את פרופיל הפייסבוק שלו או הזין את כתובת המייל של מקום העבודה שלו, תקבלו גם את הפרטים הללו, אבל לא מדובר בפרט חובה. רק לאחר שתאשרו נסיעה יופיע לכם אייקון של צ'אט, שיאפשר לכם לתקשר עם הנוסע בעזרת סמס – פיצ'ר שימושי למדי שעוזר בעיקר בתיאומים של הרגע האחרון. עוד נתונים שיופיעו לכם בבקשת הנסיעה הם זמן העיכוב שצפוי לכם, כתוצאה מהסטייה מהמסלול שלכם וכמובן התשלום אותו אתם צפויים לקבל או במקרה שלי, 14.79 ש"ח.

אישרתי את הנסיעה עם 'אייל', כשהאיסוף נעשה מביתו שנמצא במרחק של כמה רחובות מביתי. כחצי שעה לפני זמן האיסוף, הופיעה לי בסמארטפון גם תזכורת על הנסיעה, שכללה תזמון של 4 דקות נסיעה, באדיבות Waze, כך שאוכל להגיע בזמן. עם הכניסה לרכב הציגה לי Waze את הדרך למקום האיסוף, וכשהגעתי לכתובת, נוסף לי כפתור "הנוסע נמצא ברכב", ממש כמו הכפתורים שתמצאו אצל נהגי Gett למשל. אספתי את 'אייל', לחצתי על האישור שאספתי את הנוסע ויצאתי לדרך.

'אייל' הוא אייל כץ, מנהל השיווק של חברת AdNgin, שגם לו זו הפעם הראשונה להשתמש בשירות. בימים רגילים הוא עושה שימוש ברכבת ובאופניים חשמליים ודי מרוצה, אולם בעקבות הגשם הכבד של הבוקר, הוא חשב שזו הזדמנות נפלאה לנסות את השירות. אנחנו מתחילים את הנסיעה ושנינו שמחים לגלות שהיעד שלנו זהה ושנינו צריכים להגיע לאותו בניין משרדים ברמת החייל. גם העובדה שאף אחד מאיתנו לא מתגלה כרוצח סדרתי, תורמת לאווירה החיובית בנסיעה.

עד שמראה כזה יהיה נפוץ בארץ, כמה מכשולים עומדים בפני RideWith | צילום: fotolia

תוך כדי שיחה אנחנו מגלים עובדה מעניינת בנוגע לתשלום. מסתבר, שלמרות שהתשלום שהובטח לי עמד על 14.79 ש"ח, הרי שהתשלום שגוגל גובה בפועל מאייל הוא 8.70 ש"ח בלבד. במילים אחרות, ככל הנראה, מסבסדת גוגל כרגע את הנסיעה למשתתפים בפיילוט. כמובן, שכשהשירות ייצא מבטא, לא רק שהחברה לא תסבסד את הנסיעה, היא אף תתחיל לגבות את העמלות שלה, שמהוות חלק מהמודל העסקי של השירות. כרגע בכל מקרה, מדובר על עסקה משתלמת ל-2 הצדדים: הנהג, שעל הדרך מכסה חלק מהוצאות הנסיעה והנוסע, שבמחיר של נסיעה באוטובוס, נהנה משירות של מונית.

השיחה קולחת, ולפני שאנחנו מספיקים לסיים את הדיון לגבי מצבו של עולם הטכנולוגיה והאם אנחנו אכן ניצבים בפני בועה, RideWith מזהה שהגענו ליעד ומבקשת שאאשר את סיום הנסיעה. במקביל, מקבל גם אייל בקשה באפליקציה לאשר שהנסיעה בוצעה ולאשר לי את התשלום עבורה. לאחר מכן, RideWith מבקשת ממני משוב לגבי הנסיעה והנוסע בדמות כפתור 'לייק' ירוק או 'דיסלייק' אדום. אגב, אם נתקלתם בבעייה כלשהי עם הנוסע או הנסיעה וסימנתם 'דיסלייק', האפליקציה תציע לכם למלא טופס קצרצר על מהות הבעיה.

לגבי הכסף. ובכן, התשלום יעבור מהנוסע לגוגל וממנה ישירות לחשבון הבנק אותו תזינו עם ההרשמה לשירות. בכל חודש יועברו התשלומים עבור הנסיעות שבוצעו בחודש שעבר, כשהמינימום הוא 100 ש"ח. כרגע, השירות זמין רק באזור גוש דן ומודיעין ועדיין אין פרטים מתי הוא יתרחב לאזורים אחרים.

אם אתם מתחילים לחכך ידיים ולחשוב איך אתם הופכים את הרכב שלכם למקור הכנסה, כדאי שתעצרו רגע. כרגע, גוגל מיישמת מספר הגבלות, שימנעו מכם להפוך את השירות למקור הכנסה. ראשית, תוכלו לקחת נוסעים רק מהאיזור שסמוך לביתכם, ולהורידם באיזור מקום העבודה שלכם או ההיפך. שנית, אתם מוגבלים ל-2 נסיעות ביום בלבד.

בכל מקרה, לפחות מהניסיון שלי ומהתגובות בקהילת המשתמשים של השירות, נראה שהשירות עובד היטב, למרות מספר באגים טבעיים בממשק או פיצ'רים חסרים (למשל לתת לנהג לקבוע את השעות והימים הנוחים לו). נראה שזו גם ההתרשמות של Waze, מכיוון שהשירות הופך זמין ליותר ויותר אנשים ובחודש אוקטובר הגיע סכום התשלומים שהועברו דרך השירות לשיא.

וביניהם, גוגל

אין ספק כי אם הפיילוט של RideWith יצליח והשירות יושק לקהל הרחב, יהיה מדובר באחד הפרויקטים המסקרנים ביותר בתחום התחבורה בישראל ואפילו בעולם. גוגל בחרה בישראל כמגרש הניסויים של השירות, בין היתר משום שישראל היא מדינה קטנה, עם בעיות תחבורה קשות, תשתית תחבורה ציבורית לא מספקת, ואחוזי שימוש מרשימים ב-Waze.

עם זאת, RideWith עומדת בפני כמה מכשולים לא פשוטים: ראשית, כדי להבטיח את שלום המשתמשים, ובעיקר כדי להרגיע אותם, היא חייבת למצוא מנגנוני אימות חזקים יותר ממספר סלולרי וכתובת מייל. אחרי הכל, לא קל לשכנע משתמשים, ובעיקר משתמשות, להכניס מישהו זר למכונית או לנסוע כנוסעת במכונית של נהג זר; שנית, סוגיית הביטוח, כלומר, מה לגבי הכיסוי הביטוחי במקרה של תאונה? כיום, נזהרת מאוד Waze מלקיחת אחריות והיא מפנה את המשתמשים לבדוק בצורה פרטנית מול חברות הביטוח שלהם. כשאחת הטענות שהיא מעלה היא שאכן אסורה הסעה בתשלום, אולם אין כל פסול בגביית דמי השתתפות בנסיעה.

השאלה הגדולה היא האם מפתחות גוגל ו-Waze בחשאי את המתחרה של Uberx? לכאורה, לא. מדובר במוצר שיכול לעניין מיליוני נהגים אמריקאיים, שכבר עושים Car Pool, ויכול לספק רווח נאה למדי מעמלות לגוגל ול-Waze. במקרה כזה, מי שצריכות לדאוג הן חברות כמו BlaBlaCar הצרפתית, שכבר פעילה באירופה, רוסיה ובמקסיקו. אבל, מצד שני, מאוד יכול להיות, שמתחת לאף של הרגולטורים ונהגי המוניות המקומיים, מפתחת גוגל את התשובה שלה ל-Uberx; במקרה כזה, תיתן גוגל ל-Uber ול-Lyft לעשות את העבודה המלוכלכת של מלחמה ברגולציה, הפעלת לוביסטים ומלחמה בארגוני מוניות, בזמן שהיא מפתחת בשקט פלטפורמה פועלת, דינאמית ומתפתחת, עם קהל משתמשים נאמן. מה יקרה עם כל ההגבלות והאיסורים? את אלו יכולה גוגל להסיר בעזרת כמה שורות קוד.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: לא מוותרת: גוגל פלוס זוכה לשדרוג משמעותי

עוד בגיקטיים: להזרים במקום להוריד: גוגל התחילה להזרים אפליקציות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן