יבואני הרכב שעיצבו את 2013: מי הצליח בגדול ומי נכשל השנה

טלקאר 
הצליחה להפתיע עם קיה

אף שבתחילת השנה איש לא החשיב את טלקאר כשחקנית גדולה ומובילת מהלכים בשוק הרכב הישראלי, מי שבעבר החזיקה בבעלותה את המותג דייהטסו הצליחה השנה לצמוח עם מכוניות קיה הקוריאניות. עושר של דגמים עם אבזור עשיר ורמת גימור והרכבה שעלו על ציפיות הצרכנים המקומיים בנו מותג אהוד. עליית מחירי הדלק והמחאה החברתית של השנה שעברה פתחו את השוק למכוניות חסכוניות שמחמיאות למי שיושב/ת בתוכן.


קיה ספורטאז'

הפיקנטו הקטנה נכנסה לנישה המתרחבת עם מראה שובה לב, מחיר שמשך את פלח הלקוחות מטה ובעיקר חבילה משתלמת. על גל ההצלחה והנראות על הכביש, הציגה טלקאר קשת שלמה של כלי רכב הנהנים ממתיחת פנים וחזית מרשימה. איכות המכוניות והמחיר הצליחו להניע את הקונים אל אולמות התצוגה. הפיקנטו לבדה כבשה את טבלת המכירות ומשכה אחריה את כל היבואנים למלחמה על פלח השוק המדובר.


צ'מפיון מוטורס 
נתנה מענה יפה לסקטורים מקצוות מקוטבים

עם קבוצת המותגים פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט – צ'מפיון מוטורס הפתיעה השנה כאשר באמצעות השקעה נרחבת בהפרדת מותגי הקבוצה ופנייה ממוקדת לקהלי יעד מוגדרים הרחיבה את כל מותגי הקבוצה על חשבון המתחרים.

מצד אחד, מותג מכוניות הפרימיום אאודי המוכר ביותר קיבל נראות בולטת מאוד על הכביש – זאת למרות מהלך של הורדת מחירים בפלח היוקרה, שאותו הובילה בשנה שעברה חברת דלק מוטורס, יבואנית BMW. מצד שני, הרחבת מגוון דגמי סיאט לכדי ארסנל שלם הפונה לצעירים וכניסה לתחרות בשוק מכוניות המיני עם הסיאט Mii ותאומתה (הסקודה סיטיגו) השאירה את החברה רלוונטית ומשפיעה.

עם זאת, בניגוד למה שציפו בצ'מפיון, דווקא השקות מתוקשרות, כמו הגולף GTI החדשה, שבעבר היו מזניקות את הדימוי של פולקסוואגן, לא העירו את השיח בקרב חובבי הרכב.

יוניון מוטורס 
כשכולם הציגו חלומות ירוקים, טויוטה ולקסוס קבעו עובדות ירוקות בשטח

יבואנית טויוטה ולקסוס הצליחה השנה להגדיל את מספר המכוניות ההיברידיות שהיא משווקת באופן חסר תקדים. יותר מ־20% מסך כל מכוניות טויוטה בישראל נמכרות עם הנעה יעילה ומתקדמת. בלקסוס, חטיבת היוקרה, יותר מ־70% מהמסירות הן של מכוניות בעלות הנעה היברידית. מדובר אמנם בכמות מכירות זניחה, שאינה עולה על 1,000 כלי רכב בשנה, אך במדינה כמו שלנו, זהות מותגית עם איכות סביבה וקיימות היא בהחלט בגדר תקדים.

במחצית השנייה של השנה הזניקו את המותג ריבוי השקות מעניינות, ביניהן חזרת הקורולה החדשה והשקת הקאמרי ההיברידית. מגוון דגמים עם לקוחות נאמנים, ביניהם הלנדקרוזר והקורולה, לצד מכוניות ייחודיות כמו ה־GT86 – הוסיפו לטויוטה בשנה החולפת צבע ולקוחות.


מימין: סיאט קופרה, משמאל: לקסוס היברידית


כלמוביל
 
מרצדס, חטיבת היוקרה של הקבוצה, הפתיעה השנה עם שיא מכירות של כל הזמנים

יבואנית מכוניות יונדאי, מיצובישי ומרצדס נהנתה השנה ממעמדה המבוסס והגדל בהתמדה של יונדאי הקוריאנית. עם מענה כמעט לכל קטגוריה – החל ב־i10 הקטנה, דרך סדרת המשפחתיות בגדלים שונים ועד רכב הפנאי הפופולרי – הצליחה כלמוביל לייצר נראות מכובדת גם בשוק הפרטי וגם בשוק הליסינג.

גם חטיבת מכוניות היוקרה הצליחה להפתיע השנה, עם שיא מכירות של כל הזמנים בישראל. סדרת השקות ומכוניות חדשות, כמו ה־B class, הפונה לקהל חדש וצעיר, העניקו גם ללקוחות מותגים אחרים סיבה להיכנס אל אולמות התצוגה.


מרצדס B Class

גם המותג הנוסף של כלמוביל – מיצובישי – הצליח להגדיל את המכירות, אך סיפק פחות להיטים מאחיו יונדאי ומרצדס. נראה כי בשנה הבאה, עם התחדשות מגוון הדגמים, התפלגות המסירות בחברה תשתנה לטובת המותג היפני.

לובינסקי 
הסינים כובשים את העולם, אבל בינתיים לא את ישראל

השנה של יבואנית מותגי פיג'ו וסיטרואן הצרפתיות נפתחה עם הבטחה גדולה מאוד בנוגע למכוניות MG הסיניות. מחיר גבוה ביחס לתפיסת ערך המכוניות אצל הצרכן הישראלי וחוסר ערך לסמל האנגלי ההיסטורי, מנעו זינוק במכירות המכונית החדשה. אפילו צעדים יחצ"ניים כמו אימוץ שחקני קבוצת כדורגל ומבצעי מכירות אגרסיביים לא הועילו.

גם במסירות המותגים הוותיקים לא רוו נחת בלובינסקי. מנועים מוצלחים ועיצוב מודרני לא הספיקו להזנקת המכירות. החייאת האייקון המיתולוגי של פיג'ו (ה־GTI) לא תרם למותג הצרפתי, וגם חטיבת ה־DS המעוצבת והיוקרתית לא כבשה את חניוני מרכזי הקניות. ה־C4 פיקאסו החדשה, שתגיע בשנה הבאה, צפויה להחזיר את סיטרואן לשוק המיני־וואן למשפחות
מרובות ילדים.

MG הסינית


שלמה 

הבטחות וטכנולוגיה שלא תפסו את הנהג הישראלי

ההבטחה הגדולה של חברת שלמה עם מכוניות אופל הגרמניות היא המאכזבת ביותר. האסטרטגיה של מכירת מכוניות בתוך קבוצת החברות של שלמה שמלצר היתה אמורה להוות בסיס רחב להפצת המכוניות. בפועל, לא הצליח המותג להתרומם וגם התדמית בעיני הציבור לא מוסיפה כבוד לאופל.

מנועי טורבו קטנים ויעילים לא הספיקו לחברת שלמה מול המתחרים. החברה היחידה שהתבססה לחלוטין על מכירת מכוניות עם מנועים מוגדשים, גילתה שצריך לשלוף עוד כמה גימיקים מהשרוול כדי לבלוט בשוק תחרותי וצפוף.

אופל קורסה

קבוצת מאיר 
תדמית ספורטיבית כבר לא מספיקה לנהג הישראלי – העם דורש חדשנות ומחיר

אכזבה גדולה נוספת נחלה קבוצת מאיר עם המותג הונדה. השם הנרדף למשפחתית ספורטיבית ולחדוות נהיגה לא יישר קו עם העדפות השוק הישראלי. מנועים אטמוספריים כנראה כבר לא מרגשים היום איש, ובפלח ההיברידי לקחה טויוטה את המושכות. מיעוט מכוניות הונדה חדשות על הכביש ומחסור בדגמים מיוחדים ואטרקטיביים מחייבים את היבואן בחשיבה ותכנון מחודש לקראת השנה הבאה. אולי החזרת הדגש לקו הספורטיבי ומענה לצורך של חובבי המותג יביאו את השינוי במכירות ב־2014.

פרויקט הרכב המלא מופיע בגיליון נובמבר של מגזין פורבס

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן