יוג'ין קנדל: נשקול להביא קבלנים מחו"ל כדי להוריד את מחירי הדירות

"אנו כממשלה נחושים להביא להוזלת מחירי הדירות" ,כך הכריז יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור יוג'ין קנדל. לדבריו בממשלה "פועלים למציאת פתרונות בתחום ולא נהסס לנקוט בצעדים דרסטיים, כמו הבאת קבלנים זולים יותר ומימון מחו"ל". את הדברים אמר קנדל בראיון למגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים שיתפרסם בקרוב. 

עוד אמר קנדל: "אני מדפדף בעמודים של מדורי הנדל"ן ואני רואה רואה קבלנים שמציעים שרוכשי הדירות ישלמו 10%ממחיר הדירה בהתחלה ואת כל השאר כעבור כשנתיים וחצי, לאחר שיכנסו לדירה. עלות המימון של הקבלן היא 6%-7% לשנה, והם עוד מתלוננים שיש להם בעיות מימון". קנדל לא מקבל את תלונותיהם של הקבלנים ומסביר כי "הקבלן נותן לקונה הנחה בפועל של 12%-13%, אבל לא מוכן לתת לו הנחה של 10% על תשלום במזומן, למרות שהוא מרוויח מכך". 

יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה | צילום: פלאש 90 באדיבות מגזין "בנקאות" – איגוד הבנקים

לטענתו, שיטת עבודה זו של הקבלנים יוצרת בעיה כפולה בענף: "מצד אחד, קבלנים נתקלים בבעיית אשראי, שמקשה על התחלות בנייה חדשות, ומצד אחר הציבור מבין מהנתונים הסטטיסטיים שמתפרסמים כי מחירי הדירות לא ירדו או שירדו מעט.כדי שלא תהיה בעיית אשראי, קבלנים צריכים להוריד את המחירים ולמכור את הפרויקטים תוך זמן קצר". 

קנדל טוען כי התנהלותם הלא תקינה של הקבלנים היא שיוצרת את הבעיה בענף הנדל"ן. לדבריו, " כיום גם בנקים שאינם נמצאים במגבלה ענפית בתחום הנדל"ן מעדיפים לשבת על הגדר, ואינם ממהרים לתת אשראי לקבלנים כי הם רואים שהמכירות חלשות. הקבלנים כבר נותנים את ההנחות לקונים בצורה אחרת, אבל לא מוכנים להודות שהם מורידים מחירים. אני, ככלכלן, יכול לנבא התפתחויות בשיווי משקל כלכלי, אבל במקרה זה מדובר בבעיה פסיכולוגית, לא כלכלית".

בתגובה לדבריו של קנדל, אמר ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ כי הפתרון של יבוא קבלנים גדולים מחו"ל הוא מגוחך. לדבריו, הבעיה בשוק הדיור הישראלי אינה בעיה של תחרות בין קבלנים. "בישראל יש אלפי קבלנים ויזמים והתחרות בענף גדולה . הבעיה היא שאין תחרות למנהל מקרקעי ישראל, לועדות התכנון ולעובדים המקצועיים ולבנקים בישראל והם אילו שיוצרים את החסמים בענף".  

עוד הוסיף בבוליל כי "ממשלת ישראל היא המרוויחה הגדולה ממחירי הדירות והיא זו הגורפת רווחים בגין הקרקע ובגין המיסוי ( עד 70% ממחיר הדירה ). אם המדינה תסיר את החסמים בענף : תטפל בבירוקרטיה בועדות, תפתור את בעית המחסור בעובדים המקצועיים, תקטין את רווחיה בגין הקרקע ותקטין את המיסוי על הענף – הקבלנים הישראלים יוכלו לספק דירות זולות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן