יודע כל חקלאי פיקח: החברה שמביאה פתרונות הייטק לחקלאות

כשצעדתי לתוך מטה הפתרונות החכמים של ג'ון דיר בדה-מוין, איווה, אחד הדברים הראשונים שראיתי הייתה תמונה מוכרת על הקיר- תרשים המציג את פירוש מושג ה- MVP, או מוצר בר קיימא באופן מינימלי (Minimum Viable Product). 

השיח הזה של 'סטראטאפ רזה', רווח במרבית חברות ההייטק והסטרטאפים בהם ביקרתי, אבל הייתי במטה ג'ון דיר – יצרן בן 180 שנה של טרקטורים ומכונות חקלאיות עצומות – מוצרים בני קיימא מקסימליים.

הגעתי כדי ללמוד על "חקלאות מדויקת" (Precision Agriculture), הרחבת החקלאות המסורתית בעזרת אפליקציות וגאדג'טים אחרים כך שניתן לנטר כל אספקט, החל מלחות הקרקע ועד לנהיגה אוטונומית של טרקטורים. פגשתי את אנשי החברה בכנס IoT והייתי סקרן מה יצרן ותיק כזה עושה בתחום המתפתח. מסתבר שלא מעט.
ג'ון דיר, כמו מתחריה ומספר סטארטאפים, שותלים כמה זרעים שרק אפשר בתחום של החקלאות המדויקת בתקווה להיות הפלטפורמה הנבחרת לחקלאים צעירים ומעודכנים יותר המרגישים נוח עם השימוש ב-IoT.

ההייטק כבר התבסס היטב בענף החקלאות | צילום: fotolia

"הרעיון שענף החקלאות היא תעשייה טכנולוגית כבר מבוסס היטב", אומר רוג'ר רויס, עורך דין מעמק הסיליקון שעובד עם חברות AgTech (טכנולוגיה חקלאית). "קהילת החקלאים מבינים שהם מוכרחים לאמץ את זה".

זו הסיבה שגרף ה-MVP מתנוסס על קירות המטה בג'ון דיר, כך אומר קווין סיידל, אנליסט IT בחברה.

הסיפור בחקלאות הוא מקסום התפוקה תוך שליטה בהוצאות. חקלאים טובים יודעים מתי לדשן, מתי לשתול, מתי לרסס ומתי לקצור – וכך הם מקבלים יבול טוב יותר מכל מה שישתלו. והם לא אוהבים לבזבז דלק, דשן, או זמן.

דמיינו חקלאי זקן וחכם הולך בשדה, מרגיש את הלחות שבאדמה בידיו, או מסתכל על השמיים בחיפוש אחר עננים שיסמנו לו מה הזמן הטוב ביותר לשתול, להשקות, או לקצור. עתה, דמיינו כל חקלאי שמקבל גישה למידע הזה באמצעות חיישנים ותחזיות מזג אוויר מדויקות.

סטייסי פלט, מנהלת ענייני הציבור עבור ג'ון דיר ובעצמה חקלאית מאיווה, אומרת שההחלטות האלו הן בגדר הימור מסוכן עבור חקלאים. אם לא דייקת, היבול השנתי אבוד. "אנחנו צרכנים כבדים של טכנולוגיה מדויקת ונתונים", אומרת פלט. "אנחנו מגדילים יבול, או מפחיתים הוצאות".

בכל הנוגע לעלויות, תוכנה מסוגלת לומר לחקלאי איזה אזור בחלקה פורה יותר. אם יש אזור שלא יניב כמו האחרים, החקלאי יקדיש לו פחות משאבים וכך יתייעל. "ניתן להרוויח על אדמות פחות פוריות בדיוק באותה המידה", אומרת פלט.

מנהל השיווק בג'ון דיר, מאט אולסון, אומר ששוחח עם חקלאים שלא רק אימצו את הטכנולוגיות החדשות, אלא לא מדמיינים את חייהם בלעדיהן. "הם רוצים להיות בטוחים שהם קיבלו את ההחלטות הנכונות. אנחנו נותנים להם את הביטחון הזה".

ענף החקלאות נע באופן איטי אך בטוח לעולם ההייטק, כך אומר רויס. זהו תהליך טבעי, בו החקלאים מחכים לראות לא רק איזה ציוד עובד באופן הטוב ביותר, אלא גם מי יהיו השחקנים החזקים. הם לא רוצים להמר על הסוס הלא נכון. זו הסיבה שיצרנים חכמים מייצרים פלטפורמות גמישות וג'ון דיר נמצאת שם ביניהם, אומר אולסון. "את מרבית הטכנולוגיה שלנו ניתן להתקין על מכשור של כל יצרן", הוא מוסיף, "כדי להיות תחרותיים, עלינו לשרת את צרכי השוק".

פתרון אחד של ג'ון דיר היא אפליקציית SeedStar Mobile, המספקת הערכת ביצועים של ציוד זריעה. החקלאים יכולים לראות בזמן אמת האם הזרעים עברו דרך המכשור ומסוגלים לבצע תיקונים מידיים ולייעל את התהליך החשוב הזה.

בחברה ממשיכים לשפר את יכולות הנסיעה האוטונומית. נסעתי בחלק מהמכונות בחוות הניסוי שבדה-מוין. ישבנו במכונה תוך כדי מבט בטאבלט שהראה את קווי הזריעה הישרים כסרגל. המערכת כוללת טכנולוגיית GPS בשילוב מצלמות שעוזרות למכונה לא לצאת מהשורה ולפגום ביבול. לא רק ייעול נוצר כאן, אלא גם שיפור איכות חייו של החקלאי שלא צריך עוד 'להילחם' בנהיגת המכונות העצומות האלו.

בחזרה במשרד, מפתחים עובדים בזוגות, כדי לטפח יצירתיות ועבודת צוות. המקום הומה מאנרגיה ואפילו שולחן פינג פונג, פריט חובה, נמצא במקום.

הזמן יאמר כמה מוצלחים יהיו מאמצי החקלאות המדויקת של ג'ון דיר. יצאתי ממשרדי החברה בתחושה שהם מנסים בכנות לאמץ את תרבות הסטרטאפ ולא רק מסתמכים על הטמעת טכנולוגיה חדשנית במוצרים ישנים. אלו חדשות טובות עבור מי שרוצה בהצלחת החקלאים במערב התיכון של ארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן