יוון עשויה לצאת מגוש האירו כבר בקיץ הקרוב

עת מתחלפות היוצרות באירופה והמצביעים דוחים את תוכנית הצנע, האפשרות של נטישה יוונית את גוש האירו שוב הפכה לסבירה ביותר. הזרז המרכזי: עליית השמאל הקיצוני ביוון, עם אלקסיס ציפראס ומפלגת סיריזה המנסים כעת לבנות ממשלה בהתבסס על דחיית תוכנית הצנע והרפורמות המבניות.

בכירי הכלכלה האירופית בחלקם כבר הכירו פרישה יוונית מהגוש כאפשרות סבירה ולמעלה מזאת. "יוון חייבת להבין שהיא הסכימה לחבילת חילוץ, ואין אפשרות אחרת אם היא רוצה להיוותר חברה בגוש האירו", כך אמרו לתקשורת נציגי הוועד המנהל של הבנק האירופי המרכזי. המסר הדהד גם בדבריו של נשיא ויו"ר פיטץ', פול טיילור: "יציאת יוון אין פירושה סוף האירו", שכן לגרמניה יש "אינטרס בסיסי בשמירה על מטבע משותף". בשני המקרים מדובר בתגובה עקיפה למי שכרגע מריץ את ההצגה ביוון, ציפראס, שזכה במקום השני בבחירות שנערכו. זה האחרון מצידו טוען כי העם היווני הצביע עבורו כדי שיבטל את חבילת החילוץ, במסגרתה מחויבת המדינה לערוך קיצוץ תקציבי עמוק, לפטר אלפי עובדי-ציבור ולהפריט רבים מהנכסים שבבעלות המדינה, בין היתר – בכדי לקבל תשלומי חילוץ מהבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית.

מריץ את ההצגה. אלקסיס ציפראס | צילום: רויטרס

מסקרן שציפראס הציע למנהיגי אירופה להפסיק 'לסחוט' את יוון באיומי השעיה מגוש האירו. "המשבר הזה הוא לא רק יווני, הוא אירופי (…) או שיהיה פיתרון כלל-אירופי קיבוצי, הוגן ובר קיימא לסוגיית החוב הציבורי – או שתהיה נפילה קיבוצית", כך טען בהוסיפו שפרישה יוונית מהגוש תמוטט את המטבע. ולמרות ההתאוששות היחסית המהירה שלו, עדיין יש רבים החוזים לו צניחה בעתיד הקרוב. יו"ר פיטץ' מתנגד לתזה: לשיטתו, המטבע המשותף מאפשר לגרמניה למכור את סחורותיה במחירים נמוכים. השבת המארק הגרמני על כנו תהפוך את המטבע הגרמני לחזק אף יותר, ותפגע ב'מנוע הצמיחה' של המדינה – הייצוא. לכן, נטישה יוונית – או כל נטישה אחרת, למעשה- תוביל, לדידו, ליורו חזק יותר ולא חלש יותר כפי שטוען ציפראס. גרמניה נהנית גם מהשווקים המשותפים שמטבע מאוחד מציע, כשהיא מוכרת את סחורותיה לאומות עשירות פחות – כולל יוון. וככל שהתרחישים המועלים סביב אפשרות הפרישה היוונית הופכים פחות קודרים, כך נשמעים יותר קולות הממליצים על עזיבה כזאת.

מנגד מזהירים רבים כי החסרונות בנטישת הגוש גוברים על היתרונות: כל מה שיושג מהפחתת המטבע יקוזז בשל העלאת תעריפי הסחר, בעוד הסקטור הבנקאי של יוון ויקרוס וכלכלתה תשקע במיתון עמוק אף יותר. לפחות בטווח המיידי, ברור שלמהלך כזה תהיה השפעה מטלטלת על שווקי העולם: יש לצפות ל'הדבקה' של המאורעות אל עבר פורטוגל, ואפילו הלאה לספרד ואיטליה. בנקים גדולים בארה"ב מן הסתם יושפעו גם הם. אך אין לדעת אם השוק העולמי יוכל, בסופו של דבר, לעכל את הבשורה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן