יום העצמאות 2013: כך תעשו "על האש" בחג בצורה בריאה

פיקניקים וצליית בשר על האש הם מהדרכים המקובלות לחגוג את יום העצמאות. הצלייה על גחלים אינה שיטת הבישול המומלצת ביותר, אך היות שלא מדובר בארוחה כזו מדי יום – ואפילו לא יומיים – לא צריך להתייחס לכך בחומרה. ההתכנסות סביב המנגל יכולה להיות אפילו הזדמנות מוצלחת להתנסות במזונות ובבשרים חדשים, בפרט לילדים, בזכות האווירה, החברה ומצב הרוח הטוב.

לקראת יום העצמאות מועצת הבקר מדווחת כי צריכת בשר הבקר בארץ עולה באופן משמעותי – בין 15% ל-20%, והנתחים הפופולריים ביותר הם אלו המיועדים לצלייה: אנטרקוט, סינטה ופילה. עוד עולה מהנתונים שמועצת הבשר מפרסמת, כי בשאר ימות השנה הצריכה הממוצעת לנפש בישראל היא 13.50 ק"ג בשר בקר בשנה. לצורך השוואה, צריכת הבשר הממוצעת בארגנטינה, למשל, היא 65.9 ק"ג לנפש.

לקראת החג הנה מספר טיפים לחובבי המנגל שיתרמו לתקרובת בריאה יותר למנפנפים בטבע, בחצר, על הגג ובכלל:

1. כבר בשלב הקנייה יש לשים לב לבחירת הבשר. לא כולם מודעים לכך שלעתים הם רוכשים בשר בקר קפוא שהופשר (ולפעמים במחיר של בשר טרי). בשר בקר טרי הוא טעים יותר, בריא יותר, מזין יותר. ההקפאה של הבשר מביאה לאיבוד של ויטמינים (עד 30%). במהלך ההפשרה של הבשר מופרשים מיצים, המכילים חלבונים, מינרלים וויטמינים שהיו בבשר הטרי, והבשר מאבד חלק מיתרונותיו התזונתיים.

2. לאוהדי הקבבים וההמבורגרים הביתיים כדאי מאוד לקנות בשר טחון לאחר שנטחן לפניכם, "מול העיניים", כדי להיות בטוחים מה הוא בדיוק מכיל.

הצריכה הממוצעת לנפש בישראל היא 13.50 ק"ג בשר בקר בשנה. צילום: מרק ישראל סלם

3. יש להפשיר את הבשר במקרר ולא בטמפרטורת החדר – ורצוי לצלות או לבשל אותו תוך יממה מזמן ההפשרה.

4. חשוב להסיר שומן נראה לעין לפני הצלייה, ובעופות כדאי להסיר גם את העור. כדאי לדעת ולהקל על המצפון – בשר בקר אינו בהכרח עתיר קלוריות, שומן וכולסטרול יותר מבשר עוף אם נעדיף את הנתחים הרזים: פילה, סינטה (מותן) או שייטל (כנף העוקץ).

5. 100 גרם חזה עוף (מבושל וללא שומן נראה לעין) תורמים כ-100 קלוריות ומכילים כ-1% שומן, 100 גרם בשר סינטה (מבושל וללא שומן נראה לעין) תורמים כ-100 קלוריות ומכילים כ-2% שומן.

6. כנפי עוף, אנטרקוט ואברים פנימיים לא מומלצים.

7. מלח סופח נוזלים. הוספת מלח למרינדה (שמן זית, יין ועשבי תיבול) עלולה לייבש ולהקשות את הסטייק. הבשר מכיל מלח ללא תוספת, אין צורך להמליח את הבשר גם אם הוא לא הוכשר.

8. חשוב שפסי הרשת של הגריל יהיו עבים, כך נשמר החום טוב יותר, נדרש פחות זמן לצלייה, והתוצאה בריאה יותר.

9. מומלץ מאוד לשלב בתפריט גם דגים. הם גיוון מצוין ותורמים לגוף אומגה 3. צליית הדגים מהירה, ובשוק מבחר גדול ומגוון: בורי, לוקוס, מוסר, אדמונית, פורל, לברק, ברבוניה ועוד.

10. פשוטים, קלים, צבעוניים, אסתטיים וכמובן מזינים – אלה שיפודי הירקות. עגבניות שרי, מטבעות קישוא, בצל, פטריות שלמות, פלפלים במבחר צבעים וגם קוביות טופו. לצד שיפודי הירקות הניחו גם חצאי חצילים שלאחר זמן על הגריל מתרככים, וכשיהיו מוכנים הוסיפו להם טחינה או יוגורט. תפרגנו לצמחוניים ואולי גם לחברים שלהם?

לא כל יום מותר. צילום: מרק ישראל סלם

11. לנשים הרות ולתינוקות עד גיל שנה: חשוב מאוד להקפיד שהבשר הטחון לסוגיו – קבב, המבורגר, קציצה וכו' – יהיה עשוי Well Done, כלומר מבושל לגמרי – ללא בשר אדום-נא.

12. התפריט כולל בנוסף לבשר לסוגיו, גם פיתות וסלטים. זו הזדמנות להציע פיתות מחיטה מלאה. אם לא יהיו פיתות אחרות "רגילות", אלה יהיו הפיתות שיאכלו, גם אם אחרי מחאות. הרגל כזה אפשר יהיה לאמץ גם אחר כך לפיתה שמכינים לילדים לבית הספר. פיתות מחיטה מלאה עשירות בסיבים תזונתיים ומכילות יותר ויטמינים ומינרלים.

13. סלטים עם ביצים או מיונז מתקלקלים בחום, ועדיף לוותר עליהם בימים חמים מחוץ לבית.

14. ועוד טיפ אחד באשר לירקות. רצוי לבחור אותם ממגוון צבעים, לשטוף היטב את הקליפה ולא לקלף, וככל שהחיתוך שלהם לסלט יהיה גס יותר, איכותם תהיה טובה יותר – פחות ויטמינים וסיבים תזונתיים יאבדו.

15. ואם בשיפודים עסקינן, פירות שונים, חתוכים ומשופדים מעלים את הסיכוי להתלהבות גם בקרב ילדים.

16. ושתייה, שתייה ועוד שתייה, אמרנו? כמובן שעדיפים מים, וכיוון שאני מהדיאטניות המפרגנות, גם תוספת של קוביות קרח, נענע ופלחי לימון מרעננים מתקבלים בשמחה.

נאוה רוזנפלד היא חברה בעמותת "עתיד"

[email protected]

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן