יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "נתניהו אשם בהתייקרות החלב"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מותח ביקורת חריפה על ראש הממשלה והשרים. בדיון שהתקיים היום בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה אמר ח"כ אורי אריאל כי "במבחן התוצאה – הממשלה נכשלה. חייבים רפורמה בשוק החלב כמו בשוק הסלולר, ועל ראש הממשלה להתערב ולעצור את העלאתם הצפויה של מוצרי החלב". 

אריאל קרא למשרדי האוצר והחקלאות לשתף את נציגי הצרכנים בשינויים במחירים ואף אמר כי הוועדה תקדם הצעה שתעגן שיתוף פעולה זה בחוק. בדיון אמר מבקר המדינה, יוסף שפירא כי "המבקר יוסף שפירא הוסיף כי "המחאה החברתית והקריאה לצדק חברתי הוכיחו שהציבור הישראלי איננו אדיש ודורש מנציגיו לפעול למענו". 

צבי ורטיקובסקי, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה ומי שכתב את הדו"ח בעניין מחירי מוצרי החלב אמר כי עליית המחירים בענף באה במקביל לירידה באיכות החיים. לדבריו, וועדת המחירים לא הייתה קשובה לתלונות הציבור ולא ביצעה בדיקה מעמיקה ומסודרת. הועדה לא בדקה את היקף המחירים והרווחיות של היצרנים ורשתות-השיווק הייתה קרוב ל-30%. לטענתו מדובר ב"כשל בתפקוד ובפגיעה קשה באינטרס הצרכנים".

השינוי במחירי המוצרים צריך להיעשות בשיתוף הצרכנים | צילום: רויטרס

בתגובה לדברים אלה אמר אורי צוק-בר המפקח על המחירים במשרד החקלאות כי לא הייתה חריגה בשיעורי הרווחיות בין המוצרים המפוקחים ללא מפוקחים. לטענתו עד שנץ 2007 נכנסו מספר מתחרים לשוק החלב אך כניראה שכמות השחקנים בענף לא מספיקה. צוק בר התחייב כי בעקבות דוח המבקר תיבדק רווחיות היצרנים במרווחי זמן קצרים יותר.

לטענות נגד הפיקוח על הרווחיות הגיב גם אלון אטקין, נציג אגף התקציבים וממלא מקום יו"ר ועדת המחירים באוצר ואמר: תהליכי בדיקת מרווח השיווק נמצאים בעיצומם. פיקוח מחירים איננו בהכרח הפתרון המוצלח ביותר לאזרח". איש איננו נהנה מהעלאת מחיר, ואנחנו מעדיפים להכניס תחרותיות". למרות לחציו של יו"ר הוועדה, סירב אטקין להתחייב להזמין נציגי ציבור לשימוע בוועדה.  

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, קרא לעגן בחוק הפיקוח על המחירים את הכללים להעמדת פיקוח או הסרתו ולהקים וועדה בינמשרדית קבועה, בהשתתפות נציג ציבור, שתעקוב אחר המחירים.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן